آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 3 اردیبهشت ماه 1397 = 23-04 2018

افت شديد پایگاه اجتماعی اصلاح‌ طلبان

اخیراً نتایج نظرسنجی (مرکز افکار سنجی جهاد دانشگاهی) در خصوص گرایش مردم به جریانهای سیاسی منتشر شد که بسیار جای مداقه دارد. بر اساس این نظر سنجی، 14.7 درصد پرسش شوندگان به اصلاح‌طلبان و 11.1درصد به اصولگرایان گرایش نشان داده اند (یعنی روی هم رفته 25.8درصد) . بر این اساس بیش از 74درصد مردم، نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب هستند.
****

بهارنیوز: به جرات مي‌توان ادعا کرد که، "دوران افول دولت دوم دکتر روحانی، بسیار سریعتر از حد تصور فرا رسیده است". البته دورنمای محتمل این «افول آنی» در زمان چینش اعضای کابینه دوازدهم، توسط بسیاری از تحلیلگران پیش بینی و با ادبیات انتقادی اعلام شد؛ ولی گوش شنوایی به انتقاد دلسوزان نبود. وضعیت سستی و فتوری که در دولت دوازدهم، با پوست و اسنخوان در پایتخت لمس مي‌شود، شدیدتر از آن، استان‌ها را گرفتار کرده است. «بی عملی» در اکثر حوزه‌هاي سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در هر دو سطح ملی و محلی مشهود است و با کمال تاسف، رفتار مردم در آشفته بازار ارز نشان داد که "افت سرمایه اجتماعی دامان دولت را هم گرفته است" و «ناامیدی و بی اعتمادی» در حوزه اقتصادی، عکس العمل هیستریک مردم را بیش از حد تناسب ضربه روانی موجب شده است.

ناهمگونی در دولت، به ناهمگونی شدیدتر در مدیریت استانها هم کشیده شده است و وزرا و استانداران بدون اجازه نمایندگان مجلس مدیرکل و فرمانداری را جابجا نمی کنند و حدود ثغور دولت در نوردیده شده است. عملا نارضایتی عمومی از عدم تحول و تغییرات کارآمد مدیریتی، شهروندان مسوولیت شناس و نخبگان را آشفته کرده است. نبود بودجه عمرانی و بدهی‌هاي دولت به پیمانکاران و بیکاری فزاینده که اصلا با آمارهای دولتی انطباق ندارد، چشم‌انداز خوبی از «امید آفرینی» را در حوزه اجتماعی نشان نمی دهد.

اخیراً نتایج نظرسنجی (مرکز افکار سنجی جهاد دانشگاهی) در خصوص گرایش مردم به جریانهای سیاسی منتشر شد که بسیار جای مداقه دارد. بر اساس این نظر سنجی، 14.7 درصد به پرسش شوندگان به اصلاح‌طلبان و 11.1درصد به اصولگرایان گرایش نشان داده اند (یعنی روی هم رفته 25.8درصد) . بر این اساس بیش از 74درصد مردم، نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب هستند.

این نظر سنجی، یک واقعیت مهمی را در خصوص افت پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان آشکار مي‌سازد. در اکثر انتخابات گذشته، معمولا اصولگرایان پایگاه اجتماعی در حد 11 تا 15 درصد داشته اند و هر چه قدر، مشارکت سیاسی بالا رفته، این افزایش مشارکت به نفع اصلاح‌طلبان تمام شده است. حال با در نظر گرفتن نتایج این نظر سنجی، کاملا معلوم مي‌شود که در این افت پایگاه اجتماعی ؛ اصلاح‌طلبان بیش از اصولگرایان دچار خسارت سیاسی شده اند و ناکامی‌هاي دولت مستقر، به هزینه ی جریان اصلاحات گذاشته شده است. اگر روند امور به همین سیاق ادامه پیدا کند ؛ کشتی دولت تدبیر و امید و جریان اصلاحات هر دو با هم غرق خواهند شد.



آرش-صبحی January 31, 2018 03:48 PM

سید محمد خاتمی که نماد وپرچمدار صالاح طلبی ومرشد اصلاح طلبان شمرده میشد، در مواجهه با مطالبات مردم آنچنان دو دوزه بازی وحشتناکی از خود بروز داد که اون تتمه آبروئی را هم که نزد بعضی مردمان ساده اندیش وسطحی نگر داشت به لجن کشید این خاتمی بود تا چه رسد به عبدی و جلائی پور ومهاجرانی وبهنود و حجاریان ورمضان زاده و دیگرانی از این قماش مگر کر وکور بوده باشند که صدای ملت را نشنیده باشند که فریاد زدند: اصلاح طلب -اصولگرا - دیگه تموم ماجرا

گزارش یا اعتراض به این نظر


حقیقتگو April 23, 2018 04:08 PM

اصلاح طلبان تا بحال چه موردی را اصلاح کردند که قابل اصلاح بوده ویا اجازه اصلاح کردن به آنها داده شده؟ جمعی به اصطلاح اصلاح طلبان که دانسته ازموجودیت کورها و علیلان فهم و شعور درفکرگول زدن آنها درشل وسفت کردن پیچ اقتصاد اخوندی بوده اند ودرحقیقت محض بفکرسهیم شدن در سفره علی خامنه ایی بوده اند

گزارش یا اعتراض به این نظر


مریم April 23, 2018 04:43 PM

من و خانواده ام در اولین دور به خاتمی رای دادیم و وقتی اعلام کردند که برنده شده از خوشحالی فریاد می زدیم! همه احمق بودیم و فکر میکردیم یک آخوند میتونه راه نجات برای ایران باشه اما از ۱۸ تیر ۷۸ همه شدیم برانداز و فهمیدیم اسهال طلبی یک بازی برای سرگرم کردن مردم هست! صبر کردیم و ضربه مون رو ۸۸ با رای دادن به موسوی زدیم که البته دل خوشی هم ازش نداشتیم اما میدونستیم تضاد داخل حکومتی رو زیاد میکنیم که کردیم! درود بر همه ۸۸ ایها که آغاز پایان جمهوری نکبت آخوندی رو رقم زدند!
این شعارهم تیر خلاص به کل حکومت و بازیهای این جماعت دروغگو دزد فاسد و جنایتکار هست و واقعا دییییگه تمومه ماجرا!
البته از همه آخوندها متشکریم که در این ۳۹ سال ماهیت کثیف خودشون رو به گوشت و پوست مردم خوروندند اگر صدها کتاب کسروی می نوشت نمیتونست این رو به مردم عوام بفهمونه!

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش - صبحی April 23, 2018 08:07 PM

اگردرخوشبیانه ترین شکل ممکن نتیجه این نظرسنجی رادرست، وبدون خدشه وشبهه ارزیابی کنیم، این موضوع بایدازیکسورئشه به تن اصلاح طلبان واصولگرایان بیندازد وازسوی دیگرهشداری باشد برای مدعیان اپوزیسیون برون مرزکه با توجه به چنین وضعیتی هنوزهم دارندبرسیک مشت نظرات وفرضیه ها وتئوری ها ومطالبات غیرضروری کنونی فرصت سوزی میکنند ومشغول جنگ حیدری - نعمتی هستند خانمها - آقایان آی مدعیان دمکراسی وآزادی وحقوق بخود بیائید متوجه شرایط کنونی کشوربشوید دست بردارید از مصدق وشاه دست بردارید ازاینکه 28 مرداد کودتا بوده یاجنبش ملی دست بردارید ازاینکه ما این رومیگوئیم وآن برخلاف ماست متوجه باشید که هرکدام شما برای ملت ایران یک فرد محسوب میشویدونه چیزی بیشترازآن بدانید که بعدازفروریختن این نظام جهنمی این نظام ضد ایرانی، انتخاب با ملت ایرانست وحرف آخررا میزند

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام April 23, 2018 10:08 PM

۲۵ درصد؟ حتی ۲ درصد مردم هم این رژیم رو قبول ندارند اگه وجود دارید رفراندوم برگزار کنید

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: