آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 27 بهمن ماه 1396 = 16-02 2018

فراخوان برای رفراندوم؛ نسرین ستوده تهدید شد


انتشار فراخوان رفراندوم از سوی ۱۵ فعال سیاسی و مدنی تنها با انتقادات نظری روبرو نشده است. نسرین ستوده یکی از امضاکنندگان این فراخوان به دویچه‌وله گفت که یک ایمیل تهدیدآمیز دریافت کرده است.

فراخوان برای انجام رفراندوم به منظور تعیین نوع حکومت ایران از سوی ۱۵ فعال سیاسی و مدنی، پرسش‌ها و انتقادات زیادی را برانگیخته است.

این که آیا این رفراندوم قرار است در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی صورت بگیرد یا پس از آن، چه سازوکاری برای برگزاری این رفراندوم در نظر گرفته شده است، آیا نوع حکومت آینده که قرار است به رفراندوم گذاشته شود مشخص شده است یا این رفراندوم نیز همانند رفراندوم جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۸ تنها انتخابی بین دو نوع حکومت به طور کلی است و پرسش‌هایی از این دست.

نسرین ستوده وکیل دادگستری و یکی از امضاکنندگان این بیانیه می‌گوید این بیانیه یک طرح خام است که باید روی آن کار شود و این تنها از پس ۱۵ نفر بر نمی‌آید. او تاکید می‌کند که امضاکنندگان اصراری بر زمان انجام این رفراندوم ندارند و این اصلا در اولویت نیست که این رفراندوم حتما در زمان حیات جمهوری اسلامی یا الزاما پس از آن انجام شود.

ستوده همچنین می‌گوید ۴۸ ساعت پس از انتشار این فراخوان، ایمیلی تهدیدآمیز از طرف شخصی به نام "حمید احمدآبادی" که در رسانه‌ها از او با نام "بسیجی دهن‌گشاد" یاد می‌شود، دریافت کرده است. او می‌گوید حتما این موضوع را پیگیری قضایی خواهد کرد.


اصلاح‌ ناپذیری نظام؛ فراخوان برای رفراندوم

دویچه وله: پانزده چهره اجتماعی و فرهنگی ایران با انتشار فراخوانی ضمن انتقاد از کارنامه ۴۰ ساله جمهوری اسلامی و ابراز ناامیدی از اصلاح‌پذیری نظام حاکم، خواستار برگزاری یک همه‌پرسی تحت نظارت سازمان ملل برای تعیین حکومت آینده شده‌اند.

به عقيده امضاکنندگان این فراخوان، راهكار برون‌رفت از مشكلات بنيادين موجود در ایران، گذار مسالمت‌آميز از نظام جمهورى اسلامى به يك دموكراسى سکولار پارلمانى مبتنى بر آرای آزاد مردم، رعايت كامل حقوق بشر و رفع همه تبعيض‌هاى نهادينه به‌خصوص برابرى كامل زنان، قومیت‌ها، ادیان و مذاهب در همه زمينه‌هاى فرهنگى، اجتماعى، سیاسی و اقتصادى است.

نسرین ستوده، شیرین عبادی، نرگس محمدی، پیام اخوان، جعفر پناهی، محسن سازگارا، محمد سیف‌زاده، حسن شریعتمداری، حشمت‌الله طبرزدی، ابوالفضل قدیانی، محسن کدیور، کاظم کردوانی، محسن مخملباف، محمد ملکی و محمد نوری‌زاد این فراخوان را امضا کرده‌اند.

انتشار چنین فراخوانی، با امضای مشترک شماری از چهره‌های فرهنگی و سیاسی در داخل و خارج از کشور اقدامی کم‌سابقه محسوب می‌شود. هشت تن از امضاکنندگان در ایران هستند و اغلب آنها در سال‌های اخیر با محدودیت‌های فراوان از جمله زندان روبه‌رو بوده‌اند و از میان آنان، نرگس محمدی در حال حاضر زندانی است.

امضاکنندگان این بیانیه گفته‌اند: «با تکیه بر حق تعیین سرنوشت ملت‌ها، خواهان برگزاری رفراندوم جهت تعیین نوع حکومت، تحت نظارت سازمان ملل متحد هستیم تا ملت ایران بتواند با تعیین نحوه حکومت مطلوب، خود مسئولیت سرنوشتش را بر عهده گیرد و برای رفع بحران‌های موجود تلاشی موثر و همگانی به عمل آورد.»

در این فراخوان که همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب سال ۱۳۵۷ منتشر شده، آمده است: «قریب چهار دهه از تاسیس جمهوری اسلامی مى‌گذرد، حکومتی که با سودای اسلامی کردن، جایی برای جمهوریت آن باقی نگذاشته است. در این ۴۰ سال نه تنها از رنج و آلام اقشار مختلف کاسته نشده، بلکه با ایجاد زندگی دوگانه‌ و تشویق مداوم تظاهر به دین‌داری، در عمل، زندگی مردم دست‌خوش بحران‌ها و رنج‌های‌ متعددی شده است. مسئولان امر به علت جهالت و ناکارآمدی ساختاری و فساد نهادینه از حل مشکلات زندگی روزمره و عادی جامعه عاجزند. تبعیض، فساد و اختلاس‌های نجومی بیداد می‌کند. محتواى بسیاری از قوانين ظالمانه، مولد تبعيض و مروج خشونت است. قوه قضاییه به جای اجرای عدالت و همين قوانين ناقص، مجری منویات سیاسی زمامداران شده است."

در این بیانیه گفته شده: «افراد مختلف از زنان، وکلا، روزنامه‌نگاران، معلمان، دانشجویان، کارگران و کنشگران سیاسی و اجتماعی به اتهام انتقاد از مسئولان، روشنگری افکار عمومی، دعوت دولتمردان به جدایی نهاد دین از حکومت، و درخواست لغو حجاب اجباریِ زنان، تحت آزارهای مداوم قرار گرفته، بازداشت و با احکام سنگین روانه زندان شده‌اند."

به گفته امضاکنندگان فراخوان: «مجموعه تجربیات ۴۰ ساله حاکی از اصلاح‌ناپذیری نظام جمهوری اسلامی ایران است، چرا که نظام با پناه گرفتن در پشت مفاهیم الهی، استفاده ابزاری از دین، پیشه کردن دروغ و تزویر و عدم‌شفافیت، به هیچ گرفتن افکار عمومی، پشت پا زدن به حکومت قانون و موازین حقوق بشر، نقض نهادینه آزادی و حقوق ملت، ناتوانی مفرط از حل بحران‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، و انسداد کلیه طرق نظارت قانونی و اصلاح مسالمت‌آمیزِ امور، به مانع اصلی پیشرفت و رهایی ملت ایران تبدیل شده‌است».




شهنام February 12, 2018 10:56 AM

رفراندوم و بعد از اون دستگیری و مجازات سران رژیم

گزارش یا اعتراض به این نظر


مینو/من یک براندازم February 12, 2018 01:04 PM

(1)ازآنجاکه ما دریک دنیای واقعی زندگی میکنیم ونه دریک عالم رؤیائی وتخیلی،وازآنجاکه برای رسیدن به هرهدف بایدبراساس واقعیتهای موجود،ونه خیالی،راه وابزارکاررامشخص کنیم،وگرنه انرژیهای خودمان ومردمان رابه هرزمیبریم وبرمصیبتهاهم میافزائیم،بنا به دلایل زیر مطرح ساختن برگزاری رفراندوم،درشرایط حاکمیت ضدمردمی آخوندهای پلید،راه حلی انحرافی،وهمسوباافزودن به طول عمرحکومت جلادان است:
_برای برگزاری یک رفراندم مردمی ودموکراتیک، که راه به آزادی و حقوق دموکراتیک وبرابری طلبانۀ مردم ببرد،باید،باتأکید میگویم بــایـــد،مقدم برهرچیزهمۀ نیروهای سیاسی واجتماعی،باهرعقیده ومرامی حق تبلیغ مستقیم،آزادورهاازهرنوع ممنوعیت،درجامعه وبین مردم را داشته باشند،حالا میپرسم باشناخت چهل ساله ای که ماازحاکمیت آخوندهای خونخوارداریم،آیابرقراری چنین فضائی،دردوران این حاکمیت صِرف یک

گزارش یا اعتراض به این نظر


مینو/من یک براندازم February 12, 2018 01:04 PM

(2)رؤیای خوش اماغیرممکن،وفرستادن مردم بدنبال نخودسیاه نیست؟!
_اگرحاکمیت مستبدبه نقطه ای رسیده باشدکه قبل ازبرگزاری رفراندم فرضی،فضای آزادبرای تبلیغات همۀنیروهای سیاسی ومردمی،ازهررنگ وقوم ومسلکی رافراهم کندکه دیگراستحاله یافته واصلاح شده!پس ادعایتان درمورداصلاح ناپذیری این حکومت چیست؟!آیاامضاکنندگان این فراخوان،واقعاًباوردارندکه حکومت خودکامه،چنین فضای بازی را فراهم میکند؟!تناقض واقعیت وخواست(به عنوان یک راه حل)رامیبینید!واقعیت این است که اگرقدری سطح شعارفریب دهندۀ برگزاری رفراندم،بعنوان یک راه حل باصطلاح مسالمت آمیزدرامرپایان دادن به حاکمیت این جانوران خودکامه،راقدری کناربزنیم،اززیرزرورق فریبندۀ ظاهری آن،همان بوی آزاردهنده وگمراه کنندۀ اصلاحطلبی،وبه هرزدادن پتانسیل آزادشدۀ انقلابی مردم رامیشنویم،آیا سرگردان کردن مردم بدنبال سراب کافی نیست؟!

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش-صبحی February 12, 2018 01:30 PM

با وجود حکومت فاسد ونظام خبیثی چون جمهوری اسلامی، اولا" بعید است که رژیم با چنین مطالبه ای موافقت نماید، دوم اینکه اگر هم موافقت کند، هیچ تضمینی وجود ندارد که باردیگر یک کلاه گشاد بر سر مردمان خوش باور نرود مگر اینکه همه برنامه ریزی رفراندوم مورد نظر امضا کنندگان از ( الف تا ی) آن زیر نظر مستقیم ملل متحد صورت بگیرد به چه معنا؟ بدین مهنا که برگه های رای گیری توسط سازمان ملل تهیه شود اماکن اخذ رای محدود باشد و عناصر دخیل در انجام چنین رفراندومی با انتخاب سازمان ملل متحد ومعتمدین این سازمان در درون کشور باشد وزوایای دیگری که بتواند منجر بیک همه پرسی بی غل و غش باشد آیا چنین خواستهائی قابل تحقق هستند؟ آیا رژیم اسلامی تن به چنین ذلالتی خواهد داد؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


مهران February 12, 2018 01:41 PM

مجازات سران رژیم یکی از اولین اصول رفراندم هست این جنایت کاران هنور دارند مردم بی دفاع را درزندانهای مخوفشان می کشند ای لعنت برشما

گزارش یا اعتراض به این نظر


سالم February 12, 2018 03:40 PM

اعلام رفراندوم از طرف بوقچى هاى نظام در خارج! بيستر شبيه جوك مى مونه! چرا قبل از ٢٢ بهمن فراخوان رفراندوم ندادند؟ چرا حالا اومدن بيرون؟ كديور دروغگو كه شعار جعل مى كرد حالا شده طرفدار رفراندوم، دوستان اينها بدون اينكه درخواست سقوط رژيم رو بكنند يه حرفى زدند و برنامه اشون اينه كه مردم رو به يك بن بست سياسى بكشن و عمر اين نظام ننگين رو زياد كنند حتما چند روز ديگه خاتمى و مهاجرانى هم بهشون مى پيوندند هوشيار باشيد هموطنان با طناب اخوند دوباره تو چاه نرويد

گزارش یا اعتراض به این نظر


koroush February 12, 2018 04:30 PM

یک توطیه جدید و زمان خریدن برای ج ا

گزارش یا اعتراض به این نظر


پیام February 12, 2018 05:46 PM

عطف به خبر ۱۵ شخصیت ایرانی خواستار انجام رفراندوم تحت نظارت سازمان ملل شدند قصد سوءظن نیست ولی برخی از این افراد که تقاضا را داده اند از کسانی هستند که نه سال پیش در حال کوشش بودند که با اصلاح طلب سر کار آمدن، رژیم جمهوری اسلامی به حیاتش ادامه دهد آیا مطوئن هستید که کاسه ای زیر نیم کاسه نیست شاید هدف این اشخاص این است که باز از راهی یا اصلاح طلبی رأی بیاورد یا رژیمی که باز صلاحیت ندارد روی کار بیاید لطفأ احتیاط کنید

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش آريايى February 12, 2018 06:09 PM

ملت ايران هم خواهان برگزارى رفراندوم ميباشد البته دل بستن به اين خواسته تا زمانى كه ضحاك و رژيمش بر مسند قدرتند امكانپذير نميباشد ( همانطور كه در اين سال ها دل بستن به اصلاحات هيچ نتيجه اى در بر نداشته است ) و اين امر بايد بعد از سقوط رژيم انجام شود

گزارش یا اعتراض به این نظر


اردلان February 12, 2018 06:57 PM

بفرض که رژیم غیرقانونی حاکم بر ایران زیر این بار رفراندوم کاملا آزاد برای تائین نوع حکومت توسط مردم ایران برود! اما این را با اطمینان اعلان میداریم که حزب دمکرات آمریکا به همراه اروپا، روسیه و چین کمونیست هرگز با برگزاری یک رفراندوم واقعی موافق نخواهند بود! اما برگزاری رفراندوم مورد نظر ما پس از پیروزی قیام خونین مردم ایران و دستگیری و اعدام جنایتکاران حکومتی باید انجام شود! بنابرین خانمها و آقایان امضا کننده این بازی جدید بهتر است این طرح مسخره خود را ببرند به درب کوزه بگذارند تا آبش را بخورد! زنده باد قیام مردمی، پاینده باد ایران

گزارش یا اعتراض به این نظر


omid February 12, 2018 07:30 PM

این خانومها و آقایان و دیگر اصلاح طلبان همیشه ترمز حرکتها مردمی بوده و هستند سوال در این ۳۹ سال از اینها این است آقایان چه چیزی را میخواهید اصلاح کنید یا خود را بنا به مصلحت به نا آگاهی میزنید یا خرد مردم را دست کم میگیرید قوانین حکومت اسلامی طبق قرآن و شریعت اسلام است که اصلاح ان کفر حساب میشود! چرا بازهم مانور سیاسی در این شرایط حساس خیزش مردمی میدهید ؟؟ رفرم در دوران شاه فقید امکان پذیر بود اما شماها فقط میخواستید شاه برود که رفت رفراندوم تنها فقط و فقط بعد از سرنگونی حکومت ملایان " چگونه به این حکومت رو به سقوط حتا با بودن ناظران سازمان ملل اطمینان میکنید و فراخوان میدهید!

گزارش یا اعتراض به این نظر


سینا چهراز February 12, 2018 07:54 PM

آيا اين پانزده تن مى توانند، رژيم را سرنگون كنند يا خود بنوعى يك اصلاح طلب در ماندگارى رژيمند!؟
آيا عقب نشينى روحانى در پيشنهاد براى رفراندم براساس قانون اساسى رژيم و اعلام رفراندم اين پانزده تن بعد از چندساعت كمى ترديد برانگيز نيست !؟
بين اين پانزده تن هنوز هستند كسانى كه به اسلام بيش از ايران علاقمند بوده و به خاتمى و روحانى ارادت دارند و از راى دادن خود به روحانى پشيمان نبوده و تنى نيز ازگذشته ننگين خود در همكارى با رژيم اظهار پشيمانى نكرده كه بايد روزى محاكمه شوند!

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهاب ناصری February 13, 2018 05:14 AM

پيرامون درخواست 15 تن فعال سیاسی و حقوق بشری که با رفراندوم تحت نظارت سازمان ملل باید گفت که ایده بسیار عالی و تحسین برانگیزیست چون که در این زمان كه دستگیرى ، بگیر و ببندها، اعدام ها و اعتراضات مردمی اینگونه می توان برداشت کرد که تنها راه نجات از این بن بست دين واپسگرا برگزاری یک رفراندوم آزاد است ولی مساله ایی که ذهن هر انسان عاقل و دلسوز برای ایران و ایرانی را به خود مشغول می سازد این است که این درخواست از سوی چه کسانی پیشنهاد شده است ایده و درخواست چنین رفراندمی بسیار نیک و پسندیده و کاملا بجاست ولی بايد توجه داشته باشیم که این درخواست توسط چه کسانی و در چه زمانى مطرح شده كه جای بسی تفکر و اندیشه دارد

گزارش یا اعتراض به این نظر


هرازی February 13, 2018 07:17 AM


مخالفین امروزی دستگاه غاصب کشور برنامه ایی دقیق ندارند قبل از اینکه عده ایی بیانیه ایی برای برگزاری رفراندوم و تعیین نوع حکومت منتشر کنند و ملت را یکبار دیگر دچار سردرگمی و حتی گمراه کنند، این سوال اساسی مطرح میباشد که برای جایگزینی و استقرار حاکمیت ملی و دمکراسی در چهارچوب تمامیت ارضی کشور مشروعیت مخالفین از کدام مرجع حقوقی تامین و تضمین میشود با مراجعه و استناد به کدام سند حقوقی میتوان انتخابات آزاد و تشکیل مجلس موسسان را برنامه ریزی کرد؟ تا زمانی که به این سوالات جواب داده نشده، بحث دقیق و روشن میان مخالفین در این زمینه صورت نگرفته است بازی در زمین دستگاه غاصب جمهوری اسلامی و در ساختار آن خواهد بود

گزارش یا اعتراض به این نظر


میترا February 13, 2018 02:18 PM

من به عنوان یک دانشجوی اخراجی که احترام بسیارعمیقی برای مبارز خستگی ناپذیر آقای دکتر ملکی قائل بوده و هستم، عمیقاً متأسفم که نام ایشان را درکنار نام افراد مذب مذبی که همیشه سر همۀ سفره ها حاضرند، تا بسته به سمت و سوی باد، لقمه را از سفرۀ به روزتر، بردارند
استاد گرامیم! مبارز شجاع، آقای دکتر ملکی! یا با اونا (بوقلمون صفتهائی که هر روز به رنگی در می آیند تا با توسل به هرطرفند، مرگ حکومت غارت و کشتار آخوندی را، به تعویق اندازند) یا با ما مردم بپا خاسته و آزادیخواه ایران

گزارش یا اعتراض به این نظر


omid February 14, 2018 09:10 AM

روباه مکار بازهم میخواهد برای رژیم روبه سقوط وقت بخرد با این کار مبارزات ملی مردمی ایران کاهش مییابد و انگیزه سقوط دادن حکومت آدم خورها کم میشود از این ۱۵ نفر که خواهان برقراری رفراندوم هستند باید سوال کرد شما مبارزات مردم اکثر شهرها و شهرستان ها را ندیدید ! ؟؟ آیا این یک رفراندوم به حساب نمیاید ؟ مردم دنیا دیدند که ایرانیها درخیزش مردمی شرکت کردند این رفراندومی است که از دی ماه تا کنون آغاز شده و نظرشان را فریاد کشیدند که خواهان سرنگونی هستند دنیا هم شنید اما شما بنا به مصلحت خود را به کری میزنید ! باشد که پس از سقوط رژیم جوابگو اشتباه فاحش سیاسی خود باشد !

گزارش یا اعتراض به این نظر


نسل بیدار February 16, 2018 03:44 PM

همه اینهایی که می‌‌گویند رفراندوم قبل از سرنگونی جمهوری اسلامی از خود رژیم و برای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی کار می‌‌کنند * این ملت بیدار تر‌ از آن است که دوباره گول این بازی‌ها و نمایش‌ها را بخورد

گزارش یا اعتراض به این نظر


کاریکامراناتور February 16, 2018 08:12 PM

با شناختی که از شخصیت اکثر افراد امضاء کننده وجود دارد این یک طرح رفراندوم به رهبری خاتمی هست تا ضمن برقرار ماندن سپاه و تشکیلات موجود فقط قانون اساسی تغییر و با حذف ولایت فقیه و شاید شورای نگهبان و یک نوع سکولاریسم دوباره بساط آخوندهای مدرن پهن شود تقریبا تمام امضاء کنندگان به شدت با سلطنت مخالفند و استمرار نوعی دیگر از عمامه ایسم را به انقلابی دیگر و بازگشت سلطنت ترجیح میدهند

گزارش یا اعتراض به این نظر


koroush February 16, 2018 11:39 PM

زیاد جدی نگیرد برای داغ کردن تنور رفراندوم تقلبی است ،از نوع بازیها در این چهار ده زیاد داشتیم

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: