آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 26 مرداد ماه 1400 = 17-08 2021

منبع اروپايی: بایدن مفتضح شد و به آمریکا ضربه جدی زد

مفسر کهنه کار روزنامه فرانسوی فیگارو نوشته است که هر چقدر مقامات دولت بایدن می‌کوشند خروج آمریکا از افغانستان را توجیه کنند، بیشتر در باتلاق استدلال‌های بی اساس خود فرو می روند و بیشتر مفتضح شدن دولت شان را به نمایش می‌گذارند.

به گزارش رادیو فرانسه، رنه‌ ژیرار نوشته است که تاریخ از فتح کابل توسط طالبان در پانزدهم اوت سال ٢٠٢١ به عنوان نخستین شکست ژئوپُلتیک آمریکا در قرن ٢١ یاد خواهد کرد.

این منبع نوشت: خطای بزرگ آمریکا در مواجهه با طالبان این بود که از آغاز مسئلۀ افغانستان را به سرویس های امنیتی پاکستان و فرماندۀ اسلامگرای آن واگذار کرد. بعد از عملیات تروریستی یازدهم سپتامبر آمریکا از گفتگوی مستقیم با طالبان خودداری کرد و مذاکره با آنان را همچنان به سرویس های اطلاعاتی پاکستان سپرد که به مدت چهل سال بازی دوگانه را با آمریکا پیش گرفتند.

دیگر خطای آمریکا، به نوشتۀ مفّسر فیگارو، این بود که پس از سرنگون کردن طالبان در سیزده نوامبر ٢٠٠١ واشنگتن از پاکستان نخواست که گروه طالبان را منحل کند.

به گفتۀ رُنه ژیرار، بازگشت طالبان اینک بر اعتبار بین المللی آمریکا آسیبی جدی وارد آورده است. در نتیجۀ سقوط کابل، اینک اروپا نیز با دو معضل بزرگ روبرو است. معضل کوتاه مدت، رویارویی با موج جدید پناهجویان افغان است و معضل میان مدت تاثیر پیروزی طالبان بر توسعۀ جریانات اسلامگرای سنی است که مهمترین هدف شان نابودی تمدن غربی است.

یک کارشناس امور نظامی نیز در مطلبی در فیگارو نوشته است که سقوط حکومت اشرف غنی، یک پیروزی تاکتیکی به سود اسلام آباد است. اما، این پیروزی در عین حال پاکستان را در معرض خطر گروه‌های جهادی قرار می‌دهد به ویژه این که طالبان افغانستان پیوندهای خود را با "جنبش طالبان پاکستان" حفظ کرده است. یعنی : ائتلافی از گروه های اسلامگرای مسلح که رؤیای شان سرنگون کردن حکومت پاکستان و ایجاد امارت اسلامی در این کشور است.



امید August 17, 2021 02:22 PM

نقشه بایدن = تقویت اسلامگرایان در منطقه و آزاد گذاشتن دست ُآنها در خاور میانه و بسیار محتاطانه سعی بر نزدیکی به ایران و یاری رساندن به جمهوری اسلامی -

گزارش یا اعتراض به این نظر


اردلان August 17, 2021 03:39 PM

بنظر میرسد که فیگارو هیچگونه اشاره ای به مهمترین قسمت آن نکرده و آن این است که روشن شده که بخشی از هزینه های تقلب در انتصابات اخیر آمریکا را همین سازمانهای اطلاعاتی پاکستان و جمهوری عسلامی پذیرفته باشند!
همچنین بزرگترین افتضاح دمکراتها در طول تاریخ جهان نشست شرم آور گوادالوپ بود که منجر به براه اندازی شورش 1979 در ایران توسط آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بود که عنقلاب عسلامی را در ایران پایه ریزی و به اجرا درآوردند و تا به امروز با پرداخت هزینه های فراوان بصورت نهان و آشکارا از آن با جان و دل محافظت کرده اند و انفجارهای هستی به روی هیروشیما و ناکازاکی ژاپن هرگز به پای تخریب آن رخداد، شورش ۵۷ نخواهند رسید!
در واقع بنظر میرسد اعمال سیاستهای احماقانه کشورهای غربی با گسترده گی هر چه بیشتر همچنان ادامه خواهد داشت!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: