آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 19 اسفند ماه 1396 = 10-03 2018

حراج ذخایر ارزی در صف‌های طویل سفته‌بازی

به گزارش فارس، چند ماهی است بانک مرکزی فروش ارز مداخله‌ای را با هدف کنترل بازار از کانال صرافی‌ها آغاز کرده است.

در ماه‌های ابتدایی به وجود عرضه ارز مداخله‌ای، قیمت ارز مدام در حال افزایش بود و نرخ ارز مداخله‌ای به دنبال آن می‌دوید. در حالی که هدف از عرضه این ارزها کاهش قیمت و تبعیت بازار از نرخ بانک مرکزی است.

این سیاست نتوانست قیمت ارز را کنترل کند و این روال گذشت تا اینکه نرخ ارز به سطح 5000 هزار تومان نزدیک شد و در این زمان بود که اقدامات نظارتی در حوزه ارز جدی‌گرفته شد. بسیاری از دلالان خرد و درشت دستگیر و حساب ده‌ها دلالان بزرگ بسته شد.

در کنار آن بانک مرکزی سه طرح سرمایه‌‌گذاری معرفی کرد. فروش اوراق گواهی سپرده با نرخ 20 درصد، فروش اوراق گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز و پیش فروش سکه، اما این اقدامات نتوانست قیمت ارز را به سطح مورد نظر کاهش دهد. پس از آن بود که بانک مرکزی چارچوب جدیدی برای بازار ارز تعیین کرد. فروش دلار و یورو با قیمت تعیین شده توسط بانک مرکزی برای ارز دلار و یوروی مداخله‌ای.

این روش کنترل بازار ارز در شرایطی در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته که تجربه سال‌های قبل نشان می‌دهد این اقدامات نمی‌تواند بازار ارز را کنترل کند. هم‌اکنون تنها مزیت فروش نقدی ارز در بازار جمع‌آوری نقدینگی است اما در مقابل بر طبل تقاضای سفته‌بازی، دلالی و سرمایه‌گذاری در بازار ارز افزوده است و صفوف در هم تنیده متقاضیان هر روز در مقابل صرافی‌ها خودنمایی می‌کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: