آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 22 اسفند ماه 1396 = 13-03 2018

چشمه‌ هشت هزار ساله در معرض خشک شدن

خبرگزاری هرانا – رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران از خشک شدن چشمه‌علی یا به نام قدیمی آن سورنا با قدمت ۸ هزار ساله در شهر ری خبر داد و گفت که در روند حفاری خط ۶ متروی تهران شرکت حفاری مترو ضمن آسیب رساندن به گذرگاه‌های آب چشمه علی و به تبع آن ورود آب چشمه به تونل مترو در یک اقدام غیرمنصفانه آب حاصل از این نشتی را با پمپ‌های چندگانه به جریان فاضلاب شهری منتقل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری هرانا و به نقل از تسنیم، حسن خلیل‌آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران در جریان پنجاه و سومین جلسه شورای شهر تهران تذکر پیش از دستور خود را به شرکت مترو تهران در خصوص خشک شدن چشمه علی در شهرری اختصاص داد و گفت: “یکی از فاخرترین آثار تاریخی کشور بدون شک چشمه‌علی یا به نام قدیمی آن سورنا در شهرری است که قدمتش به ۸ هزار سال می‌رسد”.

وی با بیان اینکه این میراث ارزشمند در سال ۱۳۱۳ به شماره ۲۰۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، بیان کرد: “در مجاورت این بنای تاریخی آثار دیگری از جمله باروی ری یا همان دیوار دفاعی در زمان جنگ و کتیبه فتحعلی‌شاه قاجار است که البته به صورت جداگانه واجد ارزش شناخته شده و در سال ۱۳۷۸ با شماره ۲۲۸۴ به ثبت رسیده است”.

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران اضافه کرد: “این پکیج ارزشمند به تنهایی مقصد گردشگری تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است و اکنون در معرض خطری جدی قرار دارد”.

خلیل‌آبادی، کم‌آبی شدید و در برخی مقاطع خشک شدن کامل چشمه علی را امری ناگوار دانست و گفت: “انعکاس خشک شدن آب این چشمه در شبکه‌های اجتماعی و البته بازدیدهای مکرر کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران از این اثر، خبر از روزهای تلخی برای مسافران نوروزی تهران در آستانه سال نو دارد”.

وی بیان کرد: “با تحقیقاتی که در خصوص چگونگی روند حفاری شرکت مترو در بخش جنوبی خط ۶ متروی تهران به عمل آورده‌ام، متوجه شدم شرکت حفاری مترو ضمن آسیب رساندن به گذرگاه‌های آب چشمه علی و به تبع آن ورود آب چشمه به تونل مترو در یک اقدام غیرمنصفانه آب حاصل از این نشتی را با پمپ‌های چندگانه به جریان فاضلاب شهری منتقل می‌کند”.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه طبق اسناد موجود و قابل دسترسی برای خبرنگاران، تمامی حقابه چشمه علی متعلق به زمین‌های کشاورزی شهرک علاعین شهرری است، گفت: “با توجه به دوران خشکسالی و زیر کشت رفتن ۴۰۰ هکتار از اراضی این منطقه، صنعت اکسیژن ساز روزهای آلوده تهران و دسترنج کشاورزان زحمت‌کش منطقه ۲۰ رو به نابودی است”.

خلیل‌آبادی ضمن اعلام حمایت توسعه خطوط ریلی شهری و رونق حمل و نقل عمومی بیان کرد: “همانطور که در برنامه‌ریزی‌های قبلی شاهد رعایت حال برج طغرل توسط شرکت حفاری بودیم درخواست می‌شود برای اوضاع اسفبار چشمه علی و کشاورزان رنجور منطقه ۲۰ چاره‌ای عاجل اتخاذ شود”.

وی در پایان از مورد توجه قرار گرفتن یکی از تذکرات مطرح شده توسط کمیته میراث فرهنگی و گردشگری در صحن شورا خبر داد و گفت: “شرکت مترو کارگاهی که به منظور تعبیه هواکش موزه فرش احداث کرده بود را جمع‌آوری کرده است”.



علی March 13, 2018 11:39 PM

جمهوری اسلامی استاد انجام کار هردمبیل و قضا قورتکی است اون از اون سد های بی برنامه که دودمان آب های شیرین جنوب را بر باد داد این هم از زرت و زرت تونل کشی زیر تهران هیچ وقت آب خوش از گلوی مردم پایین نرفت از دست این سفیهان

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: