آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 22 فروردین ماه 1397 = 11-04 2018

احتمال مهاجرت حیوانات از استان اصفهان

مدیر کل سازمان حفاظت از محیط زیست استان اصفهان با اشاره به بحران خشکسالی سال جاری گفت: در چنین شرایطی که آب و غذای کافی برای حیوانات در حیات وحش وجود ندارد، احتمال تلف شدن و مهاجرت حیوانات از اصفهان وجود دارد.

سید رحمان دانیالی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سال جاری سال سختی برای محیط زیست و حیات وحش خواهد بود گفت: جای تاسف دارد که تحت عنوان حمایت از حیات وحش در بحران خشکسالی اعتباری به اداره کل محیط زیست استان داده نشده است و باید از اعتبارات بخش‌های دیگر به این موضوع اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی که به خاطر بارش‌های بسیار محدود آب و علوفه‌ای برای حیوانات در طبیعت باقی نمیانده است احتمال مهاجرت حیوانات و یا بروز تلفات وجود دارد. برای مثال یکی از مناطق استان که 400 هزار هکتار وسعت دارد سال گذشته در چنین زمانی حداقل 35 میلیومتر بارش داشت. این در حالی است که امسال زیر هفت میلیمتر بارش داشته است.

مدیر کل سازمان حفاظت از محیط زیست استان گفت: به همین خاطر بخش اعظم بوته‌ها و علوفه‌های موجود "بن خشک" شده، از ریشه سوخته و قابل رشد مجدد یا مصرف توسط حیوانات نیستند. بسیاری از نقاط استان که در این فصل باید با پوشش مخملی، سبز باشد، امروز کاملا خشک است.

دانیالی ادامه داد: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا به واسطه آن‌ها بتوانیم از بروز تلفات و یا مهاجرت حیات وحش اصفهان جلوگیری کنیم. برای مثال باید به ایجاد منابع آبی، آبشخور، تانکرهای ذخیره آب و دیگر موارد بپردازیم. بی شک به اعتبار و کمک بسیار بیشتری نیاز داریم.

وی افزود: البته خوشبختانه کمک‌های خوبی از خیرین در قالب نذر طبیعت جمع‌آوری شده است که باید افزایش پیدا کند. برخی اقدامات نیز به کمک مردم و دوست داران محیط زیست علاوه بر محیط بان‌ها انجام شده است اما با این شرایط کافی نیست. باید با عنایت ویژه‌ای مسئولین استانی و کشوری به این مساله توجه کنند.

مدیر کل سازمان حفاظت از محیط زیست استان گفت: استان اصفهان از منظر تعداد گونه‌های موجود در حیات وحش سرآمد مناطق کشور است و آسیب به حیات وحش اصفهان، آسیب به بانک ژنتیک گونه‌های گیاهی و جانوری کشور است.

دانیالی گفت: تا کنون اقدامات خوبی انجام شده بود و اصفهان زیر ساخت‌های کمک به طبیعت خوبی نیز از سال‌های پیش داشت اما هرگز چنین خشکسالی و شرایطی در کشور تجربه نشده است و واقعا باید نگران حیات وحش اصفهان در سال جاری باشیم. همه مناطق به همین شکل است. منطقه "موته" باید پوشش سبز و یکدستی داشته باشد اما واقعا اوضاع بد است.

وی افزود: حیات وحش اصفهان حیف است. سال‌ها زحمت کشیده شده است تا حیات وحش اصفهان با همه محدودیت‌ها به این وضعیت برسد و از بین رفتن آن قابل قبول نیست.

بحث دیگری درباره گاوخونی وجود دارد. موضوع حق‌آبه کشاورزی که این روزها در جامعه ایجاد حساسیت کرده است بسیار مهم است اما باید یک پله بالاتر را ببینیم. تا زمانی که گاوخونی به حق آبه خود نرسد و احیا نشود کشاورزی در آن منطقه رضایت کافی برای مردم نخواهد ساخت. خشک ماندن گاوخونی تبعات بسیار سنگینی دارد.



بهرام April 11, 2018 02:19 PM

اصفهان در بستر مرگ است آز آن زاینده رود زیبا که هستی بخش بیشه ها جلکه ها و باغ های سرسبز آن میشد سالهاست خبری نیست مادی ها وجویبار ها سالهاست خشگ شده اند گاوخوانی دیگر وجود ندارد و گور ها آهوها و یوزهای دشتهای اطراف آن یا مرده و یا رفته اند سالهاست پرندگان مهاجر در مسیرشان از سیبری به آفریقا از اصفهان نمیگذرند دیگر صدای قارقار دسته های کلاغهای سیاه مهاجر سکوت صبحکاهی اصفهان را در پائیز نمی شکند اکنون زمان کوچ مردم این خطه پس از گذشت هزاران سالها خرمی و سبزی فرارسیده است

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: