آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 20 اردیبهشت ماه 1397 = 10-05 2018

افزایش نگرانی مردم از کاهش ارزش ریال

به گزارش ایلنا، بهروزخدارحمی، کارشناس اقتصادی با اشاره به افزایش نگرانی مردم از کاهش ارزش پول ملی گفت: اخبار خارجی و بین‌المللی باعث شده عده‌ای از اینکه ارزش پولشان کاسته شود ابراز نگرانی کنند و برای بیمه کردن اموالشان آن را به ارز تبدیل کنند و عده‌ای هم از این فضا برای سفته بازی و سودا گری سوء استفاده می‌کنند.

امروز در صرافی‌های مجاز هر یورو ۷ هزار و ۹۶۶ تومان و هر پوند با ارزش ۹ هزار و ۹۹ تومان و درهم امارات ۱۷۷۱ تومان دادوستد می‌شد.

با سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز، دولت و بانک مرکزی از ۲۰ فروردین دلار را با قیمت ۴۲۰۰ تومان تک‌نرخی کرده‌اند.

دلار آمریکا ۸ هزار تومان شد؟

دویچه وله روز گذشته با عنوان دلار ۸هزار تومان شد گزارش داد:‌ کمبود دلار در بازار آزاد باعث آن شده بود که فعالیت صرافی‌های تهران در فردای روز اعلام تصمیم آمریکا در مورد برجام راکد بماند.

بنا بر گزارش برخی از خبرگزاریهای داخلی، دلار در برخی از ساعتهای روز به مرز ۸۰۰۰تومان هم رسید.

خبرنگار "اقتصاد آنلاین" روز چهارشنبه ۱۹اردیبهشت نوشت: «هر چند بازار دلار ساعتهایی از روز متشنج بود و دلار در حالی که خریدار نداشت با نرخ ٨هزار تومان هم قیمت‌گذاری شد.


دلار ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: دلار ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد و واردکنندگان نمی‌توانند ارز با چنین نرخی تهیه کنند.

به گزارش فارس، اسدالله عسگراولادی گفت: واردکنندگان برای تامین ارز گرفتارند و مشکلات زیادی دارند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ارز 4200 تومانی وجود ندارد، گفت: ارز با نرخ 4200 تومان فقط به برخی واردکنندگان تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مسائل و مشکلات مربوط به ارز را از من نپرسید، گفت: بانک مرکزی باید پاسخگو باشد. هر روز می‌گویند فردا مشکلات حل می‌شود، اما هنوز مشکلات ارزی حل نشده است.


دلار 4200 تومانی من درآوردی است

توکلی با نقل قول از یک اقتصاددان معروف که گفته است هیچ وسیله‌ای بهتر از بی‌اعتبار کردن پول رایج یک جامعه برای تخریب پایه‌های اساسی آن کشور نیست، گفت: الان می‌گویند که افزایش قیمت دلار صادرات را افزایش می‌دهد در حالی که باید گفت 86 درصد واردات ما مربوط به کالاهای واسطه‌ای و ماشین‌آلات ضروری است بنابر این اگر دلار گران شود کالای مصرفی ما گران نمی‌شود بلکه کالاهای اساسی و ماشین‌آلات سیر صعودی پیدا می‌کند و باعث ضربه خوردن تولید می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قیمت دستوری ۴۲۰۰ تومانی برای دلار یک رقم من درآوردی است که مطابقت آنچنانی با اصول و فرمول‌های اقتصادی ندارد و این نرخ اشتباه است و به طور کلی باید گفت که تعیین نرخ ارز کار بسیار پیچیده‌ای است.

به گزارش تسنیم، در میزگرد بررسی علل و عوامل نوسانات ارزی که با عنوان ریاست دلار توسط محفل پاتوق رسانه‌های انقلاب اسلامی برگزار شد احمد توکلی اقتصاددان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به ارائه دیدگاه‌های خود در این باره پرداخت.

وی با مطرح کردن سوالی مبنی بر اینکه چرا آمریکا باید برای سلطه دلار خود حساس باشد گفت: من اگر بخواهم مسئله را به طور مثال برای شما بگویم باید بگویم که مثلا اگر ریال ایران در منطقه رایج باشد بنابر این هر کشوری مثل ترکیه، افغانستان و... بخواهند ریال را به دست بیاورند مجبور هستند که کالا به ایران بفرستند و صادر کنند و در عوض آن بتواند ریال به دست بیاورند. بنابر این همین داستان دقیقا برای دلار آمریکا برقرار است به گونه‌ای که الان آمریکا دارد به طور طمع‌وار با چاپ دلار و دستیابی به کالای سایر کشورها منفعت‌طلبی می‌کند و طبعا در این شرایط حاضر نیست که سلطه دلارش شکسته شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با نقل قول از یک اقتصاددان معروف که گفته است هیچ وسیله‌ای بهتر از بی‌اعتبار کردن پول رایج یک جامعه برای تخریب پایه‌های اساسی آن کشور نیست، گفت: الان می‌گویند که افزایش قیمت دلار صادرات را افزایش می‌دهد در حالی که باید گفت 86 درصد واردات ما مربوط به کالاهای واسطه‌ای و ماشین‌آلات ضروری است بنابر این اگر دلار گران شود کالای مصرفی ما گران نمی‌شود بلکه کالاهای اساسی و ماشین‌آلات سیر صعودی پیدا می‌کند و باعث ضربه خوردن تولید می‌شود.

توکلی با بیان اینکه بازار ارز نقطه مهم و حساسی است، گفت: اگر ارز دچار مشکل شود باید به طور اورژانسی به آن رسیدگی کرد چون ارز و تولید با یکدیگر همبستگی شدیدی دارند و تلاطم قیمت ارز تولید و عرضه را بی‌ثبات می‌کند به گونه‌ای که جو روانی بازار باعث می‌شود که رونق خرید و فروش کاهش پیدا کند چرا که قیمت فردای اقلام و کالاها مشخص نیست.

وی افزود: دولت‌ها چون کسری بودجه دارند به نوعی از افزایش دلار استقبال می‌کنند زیرا که در بازار ارز ایران بزرگترین عرضه کننده و مصرف کننده ارز خود دولت است و در یک بررسی و پژوهش به اثبات رسیده است که دولت و پتروشیمی‌ها بزرگترین تصاحب کنندگان ارز هستند بنابر این بازار ارز در ایران رقابتی نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قیمت دستوری 4200 تومانی برای دلار یک رقم من درآوردی است که مطابقت آنچنانی با اصول و فرمول‌های اقتصادی ندارد و این نرخ اشتباه است و به طور کلی باید گفت که تعیین نرخ ارز کار بسیار پیچیده‌ای است.

توکلی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها راه رفع بحران ارز بحث مدیریت تقاضا است و نه تمرکز بر روی عرضه ارز گفت: دولت در این باره درست تصمیم گرفته اما متاسفانه دیر شروع کرده است.

وی افزود: عرضه زیاد دلار برخلاف تصوری که می‌شود و آن را خوب می‌پندارد باید گفت که این کار نتیجه منفی می‌دهد چرا که شوق و هیجان مردم را برای خرید ارز افزایش می‌دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: من در جلسه‌ای که با دولت و با حضور معاون اول داشتم به این نکته تاکید کردم که دولت هر چه سریعتر باید مستقیما به بازار ارز ورود پیدا کند و در آن جلسه تمامی افراد نیز با من هم نظر بودند. بنابراین من این نکته را چند ماه پیش به آقای جهانگیری گوشزد کرده بودم اما متاسفانه دولت در این باره دیر اقدام کرد.

توکلی گفت: وضعیت کنونی ارز در آینده هم رکود به همراه دارد و هم تورم چرا که اولا هزینه تولید را بالا می‌برد و ثانیا انتظارات بازار را افزایش می‌دهد، یعنی در هنگام معامله خریداران سعی در عجله برای خرید خود دارند از ترس اینکه قیمت دلار افزایش پیدا کند و در مقابل فروشندگان صبر اختیار می‌کنند برای اینکه بتوانند کالای خود را به قیمت بیشتری عرضه کنند.

وی افزود: در این حالت طبعا بازار دچار اختلال می‌شود و بیکاری و فقر افزایش می‌یابد و حتی خطر آشوب نیز وجود دارد. من به آقای جهانگیری هم گفتم که اگر ارز به نقطه بحران برسد حداقل 3 سال طول می‌کشد تا به ریل و تعادل خود بازگردد. همچون کشورهای مکزیک، تایلند و... که این بحران را تجربه کردند و سالها طول کشید که به تعادل برسند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با مثبت دانستن سهمیه‌بندی و ارائه کارتهای هوشمند به عموم جامعه گفت: در سال 2013 آمریکا برای اصلاح سلامت غذایی شهروندان خود به آنها کوپن غذایی اختصاص داد. بنابر این سهمیه‌بندی و کارتهای هوشمند یک ابزار کاملا معقولانه و مثبت در دست دولت‌ها است و نمونه‌های زیادی در این باره در کشورهای توسعه یافته دیده شده است.

توکلی در پایان به دولت توصیه کرد که به مصلحتش است که یک اقتصاددان قوی را برای بانک مرکزی انتخاب کند تا بتواند به بازار پولی و مالی سامان ببخشد



یک ایرانی May 7, 2018 02:16 AM

این جناب توکلی باید مدرک اقتصادیش را خریده باشد چون چیزی از علم اقتصاد و چگونگی حرکت دلار در بازارهای جهانی را نمیداند و اینطور نیست که هر کشوری بخواهد به دلار دسترسی داشته باشد باید به آمریکا صادرات داشته باشد و هرچه دلار در کشورپایین تر باشد برای کشور مفید است حرفهای مفت راه به راه از دهان مسئولین کشوری بیرون می آید بدون آنکه سند و مدرکی برای آن داشته باشند یکم اینکه ذخایر اکثر بانکهای مرکزی کشورها به دلار است و حتی در کشورهای اروپایی که خودشان یورو دارند ذخایرشان به دلار است و همین جمهوری اسلامی برای بدست آوردن دلار آمریکا احتیاجی به صادرات به کشور ایالات متحده آمریکا ندارد و با صادرات نفت به چین و کره شمالی و هند و ژاپن دلار دریافت میکند البته با مجوز یکی از بانکهای آمریکایی و وقتیکه آمریکا جمهوری اسلامی را تحریم کند از دلار خبری نیست

گزارش یا اعتراض به این نظر


اردلان May 7, 2018 07:13 AM

در دانشگاه امام صادق (ع) فراگیری، پژوهش و کسب مدرک دانش علم اقتصاد امامی ازپاچه خواری آخوندکها شروع و تا آفتابه کشی در بیت آقا آمام خامنه ای پایان خواهد یافت! آقای احمد توکلی با نشان دادن استعدادبسیار بالا از خود در زمینه فراگیری علوم اقتصادی وبهداشتی تا کنون توانسته اند به بهترین شکل ممکن آفتابه آقا را با ظرافت خاص پس از رفع حاجت ایشان بطور دقیق و بهداشتی عمل کنند بصورتی که حتی پس ازکسب مدرک با بالاترین نمره ونشان افتخار به وی وبا اهدا یک باب ویلای شخصی ازسوی امام خامنه ای در شهرک غرب تهران به متراژ هزار مترمربع بعنوان یک کارشناس عنواندار وفوق تخصص اقتصادی مشغول به خدمت شده اند همچنین ایشان داری کتب گوناگون درهمین زمینه نیز هستند که اساتید دانشگاها و دانشجویان میتوانند در نمایشگاه بهاره کتاب امسال دیدن و از قلم گوهربار ایشان بهرهمند گردنند

گزارش یا اعتراض به این نظر


حقیقتگو May 7, 2018 06:44 PM

این جناب حقیقت دردناکی را اذعان کرد - کشوریکه دربست چه ازلحاظ اقتصادی و چه صنعتی و چه مواداولیه وارداتی و چه شغل های کاذبی که دراثرواردات کالا ها پدیدارشده اند وابسته به ارزخارجی و دلارو یورو است با گران شدن ونایاب شدن ارزهای خارجی همانند انتهای بازی شطرنج ولی حالا بابازی حکومت تازی تباران شاخ مات شده است - باگرانی افسارگسیخته هدفنمد ارزخارجی درایران کلاهای صادراتی ایران هم قیمت های نجومی خواهند داشت که خارجی ها بمراتب ارزانترو با کیفیت بالاترازچین ومالزی و هند و پاکستان خواهند خرید - ازهم اکنون که فقط قیمت های خشکبارصادراتی ایران چندین برابرشده است مشتری رقبتی به خرید آنها ندارد-رژیم آخوندی درصدداست تمامی صنایع ایران بخشکاند واقازادها و پاسدارها با دریافت ارزهای کلان ارزان دربارخامنه ای ازچین وارد کنند و درایران به قیمت کذافی بفروشند

گزارش یا اعتراض به این نظر


کاریکامراناتور May 8, 2018 09:50 AM

مسخره ترین از همه این مدیران بانک مرکزی هستند که فکر میکنند که با شعار و اعلامیه قیمت ارزها تغییر میکند!

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام May 8, 2018 09:51 AM

دلار ۷۴۰۰ تومنی؟ کوش؟ دلتون خوشه ها این قیمت یه ماه پیش بود چند ساعت دیگه که برجام پاره بشه دلار ۱۰ هزار تومن رو هم رد میکنه

گزارش یا اعتراض به این نظر


لامذهب تبریزی May 8, 2018 11:24 AM

یه یا حسین دیگر و حذف دو تا صفر دلار برمیگردد به همان هفت تومان دوران سلطنت محمد رضا شاه پهلوی اقتصاد مقاومتی حضرت ایت الله العظمی جناب ژنرال یه گل نتیجه خود را نشان میدهد

گزارش یا اعتراض به این نظر


aria May 8, 2018 03:49 PM

حالا که پول ایران تبدیل به پهن شده است !
بنظرمن رژیم باید نام پول ایران را از تومن به پشگل تغیر نام دهد !
یعنی یک دلار مساوی هفت هزار پشگل !

گزارش یا اعتراض به این نظر


mari May 8, 2018 06:25 PM

خوب بیاد دارم که خمینی و سایرغاصبین مقامات بلند پایه مرتب در شیپور می دمیدند که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و ما ملت سر مست از کم دانی خود برای تایید گزافه گویی این قوم جاهل بانگ الله اکبر سر می دادیم و حال امروز تلخی و گزندگی آن اشتباه بزرگ تاریخی را با پوست و استخوان خود لمس می کنیم ولی اگر پس از سقوط این نظام عهد عتیق و ظالم که تردیدی در این سقوط نیست بازهم این اشتباه را تکرار کنیم و هوشیارانه عمل نکنیم تاریخ هرگز ما را نخواهد بخشید

گزارش یا اعتراض به این نظر


حقیقتگو May 8, 2018 08:35 PM

درحقیقت اینکه خمینی اقتصاد مردم که بعنوان امت اسلام ویابرده گان اسلام به رسمیت می شناخت واقتصاد امت اسلامی اقتصاد مال خراست را نامید انکار که ازارزش یابی موجودیت فیزیکی و فهم و شعور قشون عظیم چند ده میلیونی که در آنها علاوه بی سوادان سوادداران و تحصیل کرده ها و دانشگاهی ها و دکترها و مهندسان هم بودند وانقلابیون دو آتشه و امپریالیست شناس بودند بدرستی قضاوت کرد - قشونی که برای مفت خوری و مفت خواهی همه شکل فرمی درتقسیم پول فروش نفت حاضرشدن افساربرده گی آخوندها برگردنشان ببندند ومطیعانه اجازه دهند که اخوندها بنابه اهدافشان افسارشان را به هرطرفی بکشند و درحقیقت کشورواقتصادکشوروفروش نفت کشورایران را دربست به آخوندسانان واگذارکنند - وحالا باید منتظزاهداف امام زمانی درامریکا باشند که چه برسرشان خواهند آمد-

گزارش یا اعتراض به این نظر


امید May 8, 2018 11:42 PM

پس از ۴۰ سال دوباره دلار ۷ تومان شد
زنده باد جمهوری اسلامی!

گزارش یا اعتراض به این نظر


majid May 11, 2018 02:45 AM

زنده موندیم و دیدیم اسکناس های رژیم آخوندی با کله خر خمینی ارزشش از تاپاله شتر هم پایینتر اومد
مرگ بر امریکا مرگ بر اسراییل مرگ بر تاپاله شتر که قیمتش از پول ما اخوندا جلو زد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: