آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 24 اردیبهشت ماه 1397 = 14-05 2018

گلشیفته فراهانی: هرگز نپذیرفتم که قربانی باشم

فیلم "دختران آفتاب"، یکی از چهار فیلم فرانسوی بخش مسابقه جشنواره کن ٢٠١٨، شنبه شب به نمایش گذاشته شد. در نشست خبری این فیلم، گلشیفته فراهانی به عنوان بازیگر اصلی آن با بیان اینکه همواره منتظر ساخته شدن داستان زنانی بوده که حاضر به پذیرفتن شرایط اسارت نیستند تاکید کرد: " خود من هرگز نپذیرفتم که قربانی باشم و همواره در حال مبارزه بودم."

به گزارش رادیو فرانسه، فیلم "دختران آفتاب" که دومین ساخته بلند "اوا هوسون " کارگردان فرانسوی است، به عنوان اولین فیلم از سه کارگردان زن حاضر در بخش مسابقه جشنواره کن به نمایش درآمد. این فیلم فرانسوی با بازی گلشیفته فراهانی و امانوئل برکو، درامی زن‌محور است که ماجرای چند جنگجوی زن کُرد را در نبرد با داعش به تصویر کشیده است.

گلشیفته فراهانی نیز در این فیلم نقش فرمانده گروهی از زنان ایزدی را بازی می‌کند که به دنبال انتقام از نیروهای داعش هستند.

"اوا هوسون" در نشست خبری "دختران آفتاب" درباره دلیل علاقمندی به این موضوع گفت: "دو دلیل برای اینکار داشتم. نخست اینکه من خود فرزند خانواده ای مبارز هستم. پدربزرگم علیه فاشیسم جنگید و در واقع تاریخ خانواده ام پر از خاطرات مربوط به مبارزه با فاشیسم است."

وی گفت دلیل دوم ماجرای زنان کُرد ایزدی و تلاش آنها برای مقاومت بوده که به نظرش "فوق العاده" آمده است.

این کارگردان در ادامه افزود: "این موضوع که پیروزی با مبارزه به دست می آید و مبارزه در واقع خود نوعی پیروزی است برایم جالب توجه بود."

وی در پاسخ به این سوال که در سفر به آن منطقه و دیدار با زنان ایزدی چه چیزی بیش از همه او را آزرده نیز گفت: "دیدن زنانی که طی کمتر از یک سال دست کم ١٤ بار فروخته شده بودند، زنانی که در نتیجه این اسارت و در همان شرایط مجبور به زایمان و بچه داشتن شده بودند. "

"اوا هوسون" افزود: "تلاش من انتقال داستان زنان از طریق این فیلم بود."

وی همچنین در پاسخ به این سوال که با چه زنانی در این راه آشنا شده، گفت که هنگام مطالعات و بررسی مدارک و منابع با دو شخصیت به نام "مارتا گارون" و "مری کالوین" آشنا شده که هردو زندگی "فوق العاده ای" داشتند و شخصیت هایی بودند که در مقابل "تراژدی غیرقابل باوری" که برای آنها ایجاد شده بود ایستادند.

گلشیفته فراهانی: شهروند جهان هستم

"گلشیفته فراهانی" بازیگر اصلی فیلم "دختران آفتاب" در پاسخ به اینکه چه چیزی بیشتر در پرسوناژی که نقش آن را به عهده گرفته بود برایش جالب بوده گفت: "همه چیز. در واقع داستان زنان ایزدی داستانی است که من در این چند سال همواره انتظار داشتم کسی آن را روایت کند و وقتی اِوا گفت که چنین قصدی دارد من باور نمی کردم که بالاخره کسی تصمیم گرفته آن را بسازد."

وی افزود: "به نظر من داستان این زنان نمونه قصه زنانی است که در شرایط وحشتناک زندگی می کنند. به آنها تجاوز می‌شود، فروخته می‌شوند، شکنجه می‌شوند و در واقع وضعیت این زنان و نپذیرفتن شرایط قربانی بودن چیزی بود که من را به آنها متصل می‌کرد."

گلشیفته فراهانی گفت: " خود من هرگز نپذیرفتم قربانی باشم. همیشه در حال مبارزه بودم. همیشه حس کردم که قوی هستم."

خبرنگار دیگری با اشاره به فیلم "اشک سرما" که گلشیفته سالها قبل در آن به عنوان یک دختر کُرد نقش آفرینی کرده بود از او پرسید که برای او زن کُرد ایرانی بودن با زن کُرد سوری بودن چه تفاوتی دارد.

این بازیگر ایرانی- فرانسوی در پاسخ گفت: "برایم بسیار جالب بود. وقتی من در فیلم اشک سرما بازی کردم ١٩ ساله بودم. می‌بایست نقش یک دختر کُرد را بازی می کردم در حالی که خود من کُرد نیستم. اما برای من مرزها باعث جدایی نمی‌شوند. هردوی اینها داستان زنان بودند. همه اینها داستان زنانی بود که می خواستند آزاد باشند و خودشان انتخاب کنند. من در هر نقشی که هستم آن را فراتر از مرزها می‌بینم. من شهروند جهان هستم."

فراهانی همچنین درباره انتخاب نقش هایش به خبرنگاران گفت: "برای من هر فیلمی مثل ازدواج است. پس برایم مهم است. من بین جهان‌ها و زبان‌های مختلف می‌گردم. مثلا از دزدان دریایی کارائیب تا پترسون در نیوجرسی تا دختران آفتاب تا آلتَمیرا که زنی اسپانیایی است و این همان چیزی بود که من می خواستم. این رویا و آرزوی من بود."

وی در ادامه افزود: " برای من اساس کار، همکاری و فیلمنامه خوب است. این دانه‌ای است که می کاریم. و همکاری خوب ما با کارگردان مثل یک زمین می‌تواند حاصلخیز باشد و ما می‌دانیم که این دانه را در زمینی حاصلخیز می کاریم تا درختی زیبا شود. اما در ابتدا باید مطمئن شویم که چه دانه‌ای می کاریم. نمی‌شود گردو کاشت و منتظر رویش گلابی بود. به همین دلیل فیلمنامه بسیار مهم است و برای من چنین همکاری ای با کارگردان یکی از زیباترین هاست. "

گلشیفته فراهانی همچنین به خبرنگاران گفت: "من کار سینما را انجام می‌دهم چون به نظرم جهانی از خلاقیت است و این برای من حیرت انگیز است و البته پیام فیلم هم برایم مهم است. من نمی‌توانم در فیلمی بازی کنم که پیامی ندارد. به همین دلیل بسیاری از نقش‌ها و فیلم‌ها را نپذیرفته ام. این روش من است."

فیلم زنان

فیلم "دختران آفتاب" بعد از نمایش در هفتادمین جشنواره فیلم کن، تردیدهایی درباره کسب نخل طلا ایجاد کرده است. برخی منتقدان با تماشای این فیلم "نگاه تازه" آن به جنگ را ستودند ، اما برخی منتقدان نیز "کارگردانی ضعیف" آن را به انتقاد گرفتند. "اوا هوسون " کارگردان فرانسوی فیلم می‌گوید او خود به فیلم‌های «شکاف افکن» علاقه مند است، زیرا فیلم‌هائی که همه بر سر آنها اتفاق نظر دارند، گفت و گو و تبادل فکر ایجاد نمی کند.

با توجه به جایگاه ویژه‌ای که در جشنواره کن ٢٠١٨ به زنان داده شده است و نگاه "دختران آفتاب" به زنان و تلاش آنها برای نجات خود از بردگی جنسی در چنگال داعش، این فیلم همچنان از شانس‌های اصلی فرانسه برای به دست آوردن نخل طلا محسوب می شود. همچنین گلشیفته فراهانی به عنوان بازیگر اصلی آن نیز از دیگر شانس‌های این فیلم برای کسب جایزه بهترین بازیگر زن خواهد بود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: