آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 24 اردیبهشت ماه 1397 = 14-05 2018

ارز/ایران؛ توریستهای خارجی گرفتار کلاهبرداری

ولی‌اله سیف، رئیس بانک مرکزی معتقد است ارزهای مسافران خارج از کشور وضع بازار دلار را به هم ریخته است. هرچند ادعای او تأیید نشد و گزارش‌های جهانی نشان می‌دهد که مردم ایران در مقایسه با مردم جهان چندان هم اهل سفر خارجی نیستند، اما حالا محدودیت‌هایی که برای معامله دلار و ارزهای خارجی وجود دارد، بساط سفرهای خارجی در ایران را بدجور به هم ریخته است. این ماجرا حتی گریبان توریست‌هایی را که به ایران سفر می‌کنند، گرفته است.

هادی شیرازی، دبیر جامعه تورگردانان ایران به «شهروند» می‌گوید: توریست‌های خارجی برای تأمین پول مورد نیازشان دچار مشکلات فراوانی هستند. آنها تنها می‌توانند از دو بانک معرفی‌شده، تبدیل ارز انجام دهند اما مشکل اینجاست که توریست‌هایی داشته‌ایم که در روز تعطیل یا در نقاط دور از دسترس به شعب دو بانک معرفی‌شده، نیازمند پول شده‌اند و برای تأمین پول گرفتاری‌های فراوان پیدا کرده‌اند.

او ادامه می‌دهد: این پیچیدگی‌های تأمین ارز باعث شده است که آنها دست به دامان بازار سیاه و دلالان شوند و کلاهبرداری‌هایی از آنها انجام شود که قطعا این مسائل در آینده روی درآمدهای صنعت گردشگری‌مان تأثیر منفی می‌گذارد.

احتمال تعطیلی برخی پروازهای خارجی

میزان سفرهای هوایی هم ریزشی شد. سفرهای هوایی ایران که از ‌سال ٨٥ به بعد مدام رشد داشته و در بدترین مقاطع بازار ارز یعنی در‌ سال‌های ٩٠ و ٩١ رشد صفر‌ درصد را تجربه کرده‌اند، حالا امسال رشد منفی داشته‌اند. مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به «شهروند» می‌گوید برای نخستین‌بار پس از حدود یک دهه، امسال سفرهای هوایی در نوروز ٨‌درصد کاهش داشته است و با این وضع تامین ارز مسافران خارجی و محدودیت‌هایی که برای تأمین ارز مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی وجود دارد، بعید نیست تعدادی از پروازهای خارجی ایران تعطیل شوند.

به جز محدودیت‌های تامین ارز مسافران خارجی؛ رشد قابل توجه قیمت تورهای خارجی، تصویب عوارض ٢٢٠‌هزار تومانی را هم به این معادله اضافه کنید. معادله‌ای که نگرانی فعالان صنعت گردشگری و حمل‌ونقل را برای ادامه شغل‌شان به دنبال داشته است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: