آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 14 خرداد ماه 1397 = 04-06 2018

۶۶ سد بزرگ کشور کمتر از ۴۰ درصد آب دارند

افت بارندگی‌های سال آبی جاری موجب شده تا از میان ۱۷۷ سد بزرگ کشور، ۶۶ سد در آستانه ورود به فصل تابستان کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده داشته باشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، کاهش بی سابقه بارش‌ها در سال گذشته و در پی آن افت روان‌ آب‌ها موجب شده است تا به رغم بارندگی‌های نسبتا مناسب دو ماه اخیر در برخی از نقاط کشور، حجم ذخیره آب ۱۷۷ سد بزرگ موجود در ۶ حوضه آبریز دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس به ۲۶.۹۲ میلیارد مترمکعب برسد که در مقایسه با سال گذشته آب موجود در مخازن سدهای کشور کاهش ۱۹ درصدی پیدا کرده است.

ورودی و خروجی آب از سدها نیز متاثر از افت نزولات جوی با کاهش‌های محسوسی مواجه شده‌اند به طوری که ورودی به این سازه‌های آبی ۳۷ درصد و خروجی از آن‌ها نیز نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کمتر شده است و هم اکنون به طور میانگین ۵۴ درصد مخازن سدهای یاد شده دارای منابع آبی است.

در این بین از میان ۱۷۷ سد بزرگ موجود در این ۶ حوضه آبریز ۳۷ درصد از آن‌ها و به تعبیری ۶۶ سد بزرگ کشور از جمله سدهای زاینده‌رود، شهیدرجایی، ساوه و ملاصدرا در آستانه تابستان همچنان کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند.

کاهش ارتفاع و ذخیره آب سدهای دارای نیروگاه برقابی موجب شده تا این مراکز نیز با کاهش تولید انرژی روبه رو شوند به طوری که برق تولیدی ۵۳ نیروگاه‌ برق‌آبی کشور از ابتدای امسال تا ۱۱ خردادماه به هزار و ۵۵۵ گیگاوات ساعت برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۷ درصد کاهش داشته است.

بارش‌های مناسب دو ماه اخیر در تهران موجب شده تا شرایط منفی منابع آبی استان تا حدودی بهبود پیدا کند. در حال حاضر حجم ذخیره کنونی آب در سدهای پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو) ۸۰۰ میلیون مترمکعب بوده و ۴۲ درصد حجم این سدها نیز پر است.

با وجود بارش‌های نسبتا مناسب دو ماه اخیر در تهران بررسی این اعداد و ارقام حکایت از آن دارد که کاهش بی سابقه بارش‌ها در سال گذشته موجب شده تا حجم مخازن سدهای پنجگانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد کاهش داشته باشد و ورودی آب به سدهای پنجگانه استان هم افت ۳۷ درصدی پیدا کند.



حقیقتگو June 4, 2018 08:43 PM

فقط کمبود فاجعه بارکم آبی درآثر افت بارندگی نیست بلکه این فاجعه به فاجعه نداشتن فهم وشعورواشتباهی برصندلی چنباتمه زدن مقامات حکومت آخوندی مرتبط است - کشاندن ومهاجرت دادن میلیونها مردم بعنواین مختلف به تهران بدون آنکه هیچ تصوری ازقوانین زیربنائی محیطزیستی شهری شده باشد وحتی نداشتن فهم شعورومسئولیت شهرنشینی مردمان هم به این فاجعه افزوده شده است - میلیاردها دلار که صرف گسترش امپراطوری ارتجاعی و جنگ های نیابتی درمنطقه شده است که تماما" با اختصاص به دستگاه های اب شیرین کن خورشیدی درمناطق دریائی ایران می توانست کمکی دراین مورد باشد - فقط یک نگاهی به تمامی قشون حکومتی ومزدورانشان وآقازاده هایشان قابل درک است که چرا چنین فجایعی ببیارآورده میشوند - فقط درتهران وحومه تهران که بیش از۱۴میلیون نفرساکن شده اند طبیعت درهم کوفته انتقامش را می گیرد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: