آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 21 خرداد ماه 1397 = 11-06 2018

واکنش اردوغان به بستن مساجد در اتریش

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نسبت به تصمیم تعطیلی مساجد و اخراج 60 امام جماعت مساجد مسلمانان اتریش به شدت انتقاد کرد و خواستار توقف اقدامات اسلام ستیزانه از سوی مقامات وین شد.

به گزارشایرنا، اردوغان دیشب در برنامه '10 هزار ختم و 100 هزار دعا' به مناسبت شب قدر در استانبول، نسبت به وقوع جنگ صلیبی جدید هشدار داد و گفت: 'رویکرد اتریش در قبال مسلمانان و تعطیلی مساجد در این کشور تنها بخشی از اسلام‌ستیزی و نژادپرستی در اروپا است.'

وی خطاب به اروپا به ویژه و صدراعظم اتریش اظهار کرد: 'هنوز خیلی جوان هستی و باید تجربه بیشتری کسب کنی ولی این را هرگز فراموش نکن که این رویکرد برای تو مشکل ساز خواهد شد زیرا تعطیلی مسجد در اتریش و اخراج امامان جماعت آن باعث ایجاد جنگ‌ صلیبی جدید خواهد شد.'

اردوغان بیان کرد: به تمام کشورهای غربی می گویم که به این فردی که در آنجا نشانده اید، هشدار بدهید تا خود را اصلاح کند و اگر این کار را نکند، کار به جای دیگر کشیده می شود، چون که ما نیز تدابیری اتخاذ خواهیم کرد.

گزارش دویچه وله: دولت اتریش برنامه‌های مقابله با "اسلام سیاسی"، شامل بستن تعدادی مسجد و اخراج شماری از امامان جماعت را تشریح کرد. تدبیرهای دولت حاصل بررسی فعالیت انجمن‌ها و مسجدهای وابسته به یک مرکز اسلامی ترکیه در اتریش است.

دفتر صدراعظم اتریش صبح جمعه (۸ ژوئن/ ۱۸ خرداد) در یک نشست خبری به تشریح برنامه‌های دولت برای مقابله با آنچه اسلام سیاسی خوانده می‌شود پرداخت.

بنابر گزارش‌ها، بر پایه برنامه‌هایی که سباستین کورتس، صدراعظم اتریش دستور پیگیری و اجرای آنها را صادر کرده، هفت مسجد در اتریش تعطیل میشوند و ۴۰ پیشنماز احتمالا باید این کشور را ترک کنند.

به نوشته روزنامه "زود دویچه" سباستین کورتس تاکید کرده که اسلامگرایی افراطی در اتریش جایی ندارد و "تعداد کثیری" از پیشنمازان که از خارج تامین مالی می‌شوند باید این کشور را ترک کنند.

برنامه‌های دولت در پی بررسی فعالیت تشکل‌ها و انجمن‌های وابسته به "آتیب"، اتحادیه ترکی - اسلامی برای همکاری‌های فرهنگی و اجتماعی در اتریش در دستور کار قرار گرفته است.

مطابق تصمیم دولت ائتلافی به رهبری کورتس، قرار است هفت مسجد در این کشور که چهار تای آن در وین فعالیت می‌کنند تعطیل شوند.

یکی از مسجدهایی که قرار است بسته شود در میدان آنتون وین قرار دارد و به وسیله گروه "گرگ‌های خاکستری" اداره می‌شود که از گروه‌های افراطی راستگرای ترکیه محسوب می‌شود.

هربرت کیکل، وزیر کشور اتریش می‌گوید وضعیت ۴۰ امام جماعت که مظنون به تخلف از قانون منع دریافت کمک مالی از کشورهای خارجی هستند در دست بررسی است و اخراج دست‌کم دو نفر از آنها قطعی است.

بررسی وضعیت ۶۰ امام جماعت

تحقیقات ماموران قضائی و امنیتی در مورد ۶۰ نفر از ۲۶۰ امام جماعت فعال در اتریش در جریان است و هانس کریستن اشتراخه، معاون صدراعظم و رهبر حزب آزادی اتریش در جمع خبرنگاران گفته: «ما تازه اول کار هستیم.»

اقدام‌های اخیر دولت اتریش بر پایه "قانون اسلام" مصوب سال ۲۰۱۵ صورت می‌گیرد که از مسلمانان ساکن اتریش می‌خواهد نسبت به جامعه و دولت "رویکردی مثبت" داشته باشند.

قانونی که فوریه ۲۰۱۵ در پارلمان اتریش به تصویب رسید ضمن منع تشکل‌های مسلمانان از دریافت کمکهای مالی از کشورهای خارجی، امامان جماعت را ملزم به فراگیری زبان آلمانی می‌کند.

هدف از تمهیدات دولت ائتلافی اتریش، مقابله با افزایش اسلامگرایی افراطی در این کشور اعلام شده است. مطابق گزارش‌ها در سال‌های گذشته دستکم ۲۰۰ نفر از اتریش برای پیوستن به صفوف جهادگران افراطی و گروه‌های تروریستی اسلامگرا به عراق و سوریه رفته‌اند.

از حدود هشت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت اتریش٬ نزدیک به ۵۶۰ هزار نفر مسلمان و اکثریت آنها از تبار ترک، بوسنیایی و چچنی هستند.دولت ترکیه حامی مالی اصلی تشکل‌های مسلمانان در اتریش به شمار می‌رود.

برخی تحلیلگران حضور مقام‌های ارشدی چون صدراعظم، معاون او و وزیر کشور اتریش در نشست خبری روز جمعه را نشانه جدیت دولت این کشور در رویارویی با "اسلام سیاسی" ارزیابی کرده‌اند.



نوید June 8, 2018 04:17 PM

افرین به صدراعظم شجاع اتریش

گزارش یا اعتراض به این نظر


اهورا June 8, 2018 06:26 PM

همه رو بفرستند ایران ،،، امام جمعه خیلی کم داریم زیر لوای اسلام و به رهبر امام چهاردهم حضرت خامنه ای بدکارت الله علا اعدا اهم اجمعین

گزارش یا اعتراض به این نظر


امید June 8, 2018 07:22 PM

بنظر من هم وقت اون رسیده که از این همه فضا و امکانات و هزینه ای برای دین صرف میشه استفاده مفید تری بشه

گزارش یا اعتراض به این نظر


پلنگ ایران زمین June 9, 2018 02:15 AM

سد آفرین به اتریش همه کشورهای جهان باید این تروریست ها بیرون انداخته و نابود کنند دین شخصی است نه همگانی و همچنین خدا نشناسی تشکیل گروه دادن بی معنی ست چرا باید دین در جایگاه نخست باشد و به خاطر آن جنگ بپا شود؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: