آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 19 خرداد ماه 1397 = 09-06 2018

بزرگترین کوه یخ جهان بزودی از بین می رود

محققان ناسا هشدار دادند بزرگترین کوه یخ کره زمین به زودی ناپدید خواهد شد.

پیش بینی می شود بزرگ ترین کوه یخ جهان که از یخ‌تاق راس Ross مشتق شده است در آبهای گرمسیری به طور کامل ذوب و برای همیشه ناپدید شود.


بزرگ ترین کوه یخ جهان که از یخ‌تاق راس Ross مشتق شده است در مدت هجده سال در گستره ای به مساحت ده هزار کیلومتر جابجا شد. این توده بزرگ یخ از یک سال پیش حرکت خود را به طرف مناطق حاره ای آغاز کرد و طبق بررسیهای دانشمندان ناسا پیش بینی می شود در آبهای گرمسیری به طور کامل ذوب و برای همیشه ناپدید شود.

ناسا تصریح کرد قطعه ای از عظیم ترین کوه یخ موجود در کره زمین که بالغ بر یازده هزار کیلومتر مربع مساحت دارد، از حدود یک سال پیش به طرف آبهای مدارگان در حرکت است و پیش بینیها حاکی از آن است که این کوه یخ در آبهای همین منطقه ذوب خواهد شد.

تازه ترین تصاویری که از این کوه یخ از ایستگاه فضایی بین المللی گرفته شده است نشان می دهد که این جزیره یخی در حال حاضر در آبهای اقیانوس اطلس جنوبی شناور است. ماه مارس سال دو هزار، این کوه یخ که بزرگتر از جامائیکا است، از یخ‌تاق عظیم راس جدا شد.

دانشمندان که هرگز کوه یخی به این عظمت ندیده بودند نام بی-پانزده B-15 را بر آن گذاشتند. از آن زمان جریانهای دریایی این توده عظیم یخ را در اطراف قطب جنوب به حرکت درآورد. این کوه یخ تا کنون چندین بار شکسته شده است و مشاهدات ناسا حاکی از آن است که یک سال پیش تکه ای از این کوه یخ که دانشمندان آن را B-15A نامگذاری کرده بودند، در جریانهای آبی شمال گرفتار شد و مسیر حرکتش تغییر یافت.

کلی برانت یخچال شناس آمریکایی که برای ناسا کار می کند توضیح داده است که چگونه یخچالها پس از قرار گرفتن در جریانهای آبی گرمتر از جریانهای قطب جنوب ذوب و ناپدید می شوند:" این یخچالها آب را به درون خود می کشند. آب به عمق یخچالها نفوذ می کند و مثل اره‌ هایی که شاخه شاخه می شوند، یخچالها را از درون تکه تکه می کند. هر اندازه این اره ها کوه یخی بی-پانزده را به قطعات کوچکتر تبدیل کنند، تشخیص آن در آبهای اقیانوس اطلس دشوارتر می شود."

کوه‌ یخهای عظیم غالبا در اقیانوس اطلس از بین می روند. به عنوان مثال ژوئیه گذشته یک کوه یخ بزرگ که به گستردگی منطقه منهتن نیویورک بود، از یخچال لیل دو پن l'île du Pin جدا شد و در مسیر نابودی قرار گرفت.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: