آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 23 خرداد ماه 1397 = 13-06 2018

دلار/ایران؛ کاهش 80 درصدی قدرت خرید مردم

یک استاد اقتصاد گفت: افزایش قیمت دلار، باعث شده طی هشت ماه اخیر ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم 80 درصد کاهش پیدا کند.

به گزارش ایسنا، دکتر وحید شقاقی اظهار کرد: ارز یکی از مهمترین متغیرهای هر اقتصادی است؛ این متغیر در حدی اهمیت دارد که می‌توان با ایجاد بحران ارزی یک کشور را به طور نامحسوس و حتی مخرب‌تر از جنگ نظامی نابود کرد.

وی افزود: این افزایش قیمت دلار، باعث شده طی هشت ماه اخیر ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم 80 درصد کاهش پیدا کند، این در حالی است که سال 96 در حال نزدیک شدن به قدرت خرید سال 90 بودیم اما با این وضعیت اگر هیچ عامل مخرب دیگری بر اقتصاد کشور تاثیر نگذارد شاید 10 سال دیگر قدرت خرید مردم به اندازه قدرت خرید سال 90 برسد. شقاقی این وضعیت را به سکته اقتصادی تعبیر کرد و گفت: در سکته اول که سال 91 رخ داد ارزش پول ملی 200 درصد کاهش یافت و در سکته دوم که اخیراً رخ داده ارزش پول ملی 80 درصد افت کرد. این دو سکته دلایل مشابهی داشت اما متاسفانه ما از تاریخ درس عبرت نمی‌گیریم.

شقاقی با بیان اینکه جنگ ارزی به مراتب از جنگ نظامی خطرناک‌تر است افزود: در جنگ نظامی مردم حضور دشمن را می‌بینند اما در جنگ ارزی دشمن به صورت چراغ خاموش و بدون اینکه مردم متوجه شوند می‌تواند یک کشور را ساقط و نظام اقتصادی را تغییر دهد؛ این موضوع اهمیت ارز در اقتصاد را نشان می‌دهد. وی در خصوص وضعیتی که این روزها در متغیر ارزی کشور وجود دارد توضیح داد: کاهش ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی چون دلار و یورو، هم نتیجه سیاست‌های بین‌المللی و فراملی است و هم از عوامل درونی ناشی می‌شود.


دیدار ترامپ و کیم؛ افزایش قیمت دلار در تهران

امروز قیمت ارز در بازار آزاد روند روبه افزایش داشت به طوری که تا ساعت ظهر قیمت دلار به ۷۲۰۰ و یورو به ۸۲۰۰تومان هم رسید.

گفته می شود در پی دیدار ترامپ، رییس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی قیمت‌ها در بازار رو به افزایش است.

این در حالی است که کارشناسان اقتصادی افزایش قیمت در بازارها را غیر منطقی دانسته و معتقدند جو روانی قبل از تحریم اقتصاد را ملتهب کرده است.

روز گذشته گزارش شده بود که هر دلار آمریکا در بازار آزاد بین 6700 تا 6800تومان خرید و فروش می شود، همچنین نرخ هر یورو به عنوان دیگر ارز پر تقاضا در محدوده 7800 تا 8000 تومان است.

این در حالیست که دولت نرخ 4200 تومان را برای دلار به عنوان تنها نرخ رسمی بازار اعلام کرده است.


کوچ دلالان ارز به بازار سکه

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر، نقره و سکه گفت: دلالان بازار ارز به سمت بازار سکه کوچ کردند و موجب افزایش قیمت شدند.

محمد محمدولی اظهار کرد: با اقداماتی که برای ارز از سوی دولت صورت گرفت، دلالان بازار ارز به سمت بازار سکه کوچ کردند و موجب افزایش قیمت شدند.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر، نقره و سکه افزود: به دنبال این حرکت، توازن بین عرضه و تقاضا از بین رفته است و با افزایش تقاضا، قیمت افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: سیاست‌های بانک مرکزی نتوانسته به بازار آرامش بدهد و موجب بروز این اتفاقات شده است.

محمدولی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت سکه بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان حباب دارد، گفت: کاهش حباب سکه مستلزم پاسخگویی بازار به تقاضا است.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر، نقره و سکه، تصریح کرد: با نک مرکزی باید با عرضه سکه به تقاضا‌ها پاسخ دهد تا حباب به وجود آمده از بین برود و قیمت کاهش یابد.

وی با اشاره به رکود موجود در بازار طلا گفت: وضعیت فعلی قدرت تصمیم گیری را از خریدار و فروشنده گرفته و خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد.




شهنام June 11, 2018 08:12 PM

قیمت سکه از دو میلیون و پونصد هم گذشت خودتون قیمت دلار رو حدس بزنین

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام June 12, 2018 03:04 PM

کسانی که باور نمیکنند کورش کبیر بدون هیچ درگیری بابل را فتح کرد ببینند که پرزیدنت ترامپ چگونه بدون شلیک حتی یک گلوله تمامی دشمنان بشریت را یک یک به زانو در می آورد و هیچ قدرتی حتی جرات اعتراض ندارد در دوره ی ایشان چماق بسیار بزرگتر و هویج بسیار شیرینتر شده است ولی سهم آخوندهای اشغالگر فقط چماق خواهد بود زیرا سهمیه ی هویج نصیب کره ی شمالی شد

گزارش یا اعتراض به این نظر


babak June 12, 2018 08:07 PM

حالا کجا رو دیدید یک گونی پول پشکل ریال را باید بدهید اگر توانستید صد دلار امریکا یا کانادا را بخرید وقتی گاو بزرگ میگوید اقتصاد مال خر است و یک عده گوسفند به دنبالش مه ه ه ه ه ه ه میگویند نتیجه همین است که میبینید دعا کنیم خداوند نسل آدمهای پایین تر از خران و گاوان را هرچه زودتر ریشه کن کند

گزارش یا اعتراض به این نظر


اردلان June 12, 2018 08:47 PM

همین روزهاست که بازار سکه هم به سرنوشت بازار ارز دچار بشود یعنی اینکه نیروهای انتظامی اگر در جیب کسی در خیابان سکه طلایی یافت کنند ضمن دستگیری طلای کشف شده در جیب مردم به نفع قوه قضائیه رژیم مصادره خواهد شد!

گزارش یا اعتراض به این نظر


یک ایرانی June 12, 2018 08:54 PM

این روزها قوه قضائیه به هروئین و تریاک و شیشه و دزدها و آدمکشان کاری ندارد ولی اگر در جیب کسی دلار و یا یورو و به زودی شاید سکه طلا و یا طلاجات مانند النگو و یا سینه ریز در زیر لباس زنان پیدا کند به نفع قوه قضائیه (صادق شون) ضبط میکند

گزارش یا اعتراض به این نظر


بحران در حال شکل گیری مافوق تورم !!! June 13, 2018 06:18 AM

این علائم اولین نشان از شدت گرفتن تورم و شکل گیری «بحران مافوق تورم» در ایران اشغالی حکایت دارند افزایش قیمت های کالاهای مورد نیاز مردم بصورت «تصاعدی» و«دقیقه ای» سیر صعودی خواهند گرفت و به اعتراضات سراسری مردم در کشوراشغال شده علیه نظام جمهوری منفور اسلامی و روحانیت اجنبی شیعه، منجر خواهد شد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: