آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 25 مرداد ماه 1397 = 16-08 2018

رضا پهلوی: کشورمان را پس می‌ گیریم

مردم ایران، پیامی دارند: "کشورمان را پس می‌گیریم"

دویچه وله: شاهزاده رضا پهلوی، در یادداشتی با تاکید بر ضرورت سرنگونی جمهوری اسلامی می‌گوید بعد از سقوط رژیم، باید با برگزاری انتخاباتی آزاد برای تشکیل مجلس مؤسسان و یک همه‌پرسی‌ ملی‌ یک دموکراسی سکولار را در ایران مستقر کرد.

در تازه ‌‌‌ترین دور تظاهرات سراسری علیه جمهوری اسلامی، جوانی به نام "رضا اوتادی" به همسایگانش در خیابان‌های کرج ملحق شد. آنها با هم شعار دادند: "مرگ بر دیکتاتور" و "آخوند باید گم بشه!". رضا سپس توسط دستگاه امنیتی رژیم شناسایی شد و در شب دوازده مرداد در حالی‌ که به سمت خانه می‌رفت، نیروهای امنیتی رژیم، وی را به ضرب گلوله کشتند. او ۲۶ ساله بود.

اطلاعات زیادی درباره رضا اوتادی در دسترس نیست. می‌دانیم که مغازه‌دار بود و نامزد کرده بود. در صفحه توییترش که فقط یک بار در آن توییت کرد در روز اول خرداد نوشت: «تغییر رژیم ایران؛ برای آزادی، زندگی‌ بهتر، آرامش، امنیت اقتصادی و روانی‌، خنده‌‌های بدون استرس.» در این تنها توییتِ غم‌انگیز ولی‌ مصمم، رضا اوتادی خواست اساسی یک ملت را ثبت کرد. او شاید این را می‌دانست و نیازی ندید که بیشتر از این بگوید.

تظاهرات اخیر در ایران، تازه‌‌ترین فصل از یک تلاش تقریبا چهل ساله است. این تظاهرات بر خلاف آنچه بعضی‌ طرفداران رژیم گفته‌اند صرفا به خاطر مشکلات اقتصادی مثل «قیمت تخم‌مرغ» نیست؛ بلکه حوزه گسترده‌تری را شامل می‌شود و اهداف آن بسیار عمیق‌تر از هر موضوع واحد اقتصادی و اجتماعی است.

جنبش اعتراضی ملی در ایران، بی‌عدالتی‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی زندگی‌ زیر سایه جمهوری اسلامی را تشخیص می‌دهد و تقبیح می‌کند و آنها را نشانه‌های یک بیماری‌ واحد می‌داند: جمهوری اسلامی؛ هم ایدئولوژی و هم ساختار آن. جنبش اعتراضی ایرانیان، ریشه این بیماری را هدف قرار می‌دهد و نه صرفا نشانه‌های آن مثل فساد یا سرکوب را. هم‌میهنان من به دنبال پایان دادن به جمهوری اسلامی هستند نه فقط به خاطر اینکه رژیمی اقتدارگرا، فاسد و بی‌کفایت است بلکه به این دلیل که رژیمی است غیر ایرانی‌ و ضد ایرانی‌.

جمهوری اسلامی از همان آغاز به دنبال ویران کردن ایران با تبدیل آن از یک ملت به یک نهضت بود. جمهوری اسلامی پرچم کشور را که چندین قرن قدمت داشت عوض کرد؛ جلوی آموزش تاریخ و ادبیات ما را گرفت؛ از گرد هم آمدن مردم ما بر مزار قهرمانان‌شان مثل کورش کبیر و فردوسی‌ در مناسبت‌های خاص جلوگیری کرد؛ در نظام طبقاتی مبتنی بر آپارتاید مذهبی‌ و جنسیتی خود، هر ایرانی‌ را در جایگاه حقوقی و اجتماعی خاصی قرار داد به طوری که زنان و اقلیت‌های مذهبی‌، شهروندان درجه دوم و سوم یا پایین‌تر شدند؛ و در سرزمینی که به خاطر شعر و موسیقی‌اش شهره است، هم شعر و هم موسیقی را سانسور و گاه به طرز وحشیانه‌ای سرکوب کرد.

صبر ایرانیان به سر آمده‌ است. در خیابان‌های ایران و در شبکه‌های اجتماعی، شعار پرطرفدار "می‌میریم، می‌میریم، ایران رو پس می‌گیریم" با حسی سرشار از عزم راسخ و فوریت، طنین‌انداز شده‌ است. ایرانیان علاوه بر اینکه آزادی، عدالت و فرصت می‌خواهند، خواهان شکوه، افتخار و احترام برای کشورشان هستنند. آنها می‌خواهند جایگاه شایسته خود در جامعه جهانی‌ را باز پس بگیرند. آنها می‌خواهند به خاطر خدمات بزرگ علمی و فرهنگی تمدن باستانی‌شان شناخته و تحسین شوند. آنها هم‌چنان‌ که اداره کشورشان را به دست می‌گیرند و راهی درخشان به سوی توسعه و نوآوری می‌گشایند، می‌خواهند دوستانی نزدیک و شریکانی قابل اعتماد شناخته شوند. در یک جمله، هم‌میهنانم می‌خواهند ایران را از جمهوری اسلامی پس بگیرند.

در بهمن‌ماه گذشته، رژیم در حالی‌ سی‌ و نهمین سالگردش را "جشن" گرفت که هیچ‌گاه تا این اندازه نامحبوب و غرق در بحران نبود. رژیم به طور هم‌زمان با چندین چالش وجودی روبرو است که همه آنها را خودش به وجود آورده: یک اقتصاد آشفته، نابودی وسیع زیست‌محیطی‌، جدا شدن نیروهای امنیتی، تظاهرات سراسری و اعتصابات کارگری بی‌‌سابقه، و مهمتر از همه، جمعیتی نترس که به طور فزاینده درگیر فعالیت‌های روزانه مقاومت و نافرمانی می‌شوند.

‌هم‌چون بسیاری از رژیم‌های اقتدارگرا، جمهوری اسلامی با ترس از مردم حکومت می‌کند. رژیم به تازه‌ترین موج تظاهرات، همان پاسخی را داد که همیشه می‌دهد: توهین، تهدید، زندان، شکنجه و کشتن ایرانیان بی‌گناه. رژیم همچنین در تلشی برای جلوگیری از هماهنگی‌ مردم، اینترنت و تلفن را در تهران، کرج، قم و شهر‌های دیگر کُند یا قطع کرد تا معترضان نتوانند مبارزه‌شان و پاسخ وحشیانه رژیم را با جهان خارج به اشتراک بگذارند.

من برای دهه‌ها از برقراری یک دموکراسی سکولار در ایران دفاع کرده‌ام و گفته‌ام که مسیر رسیدن به این هدف، با قبول دو واقعیت بنیادین شروع می‌شود: اول اینکه جمهوری اسلامی تهدیدی برای موجودیت ایران و ایرانیان است و دوم اینکه جمهوری اسلامی قابل اصلاح نیست. این مسیر به نافرمانی مدنی، تظاهرات عمومی‌ و اعتصابات ملی‌ نیاز دارد تا به سقوط ساختاری رژیم منتهی شود. این همان چیزی است که اکنون در ایران دارد اتفاق می‌‌افتد.

بعد از سقوط رژیم، این مسیر باید با برگزاری انتخاباتی آزاد و منصفانه برای تشکیل مجلس مؤسسان دنبال شود. و در نهایت، باید به یک همه‌پرسی‌ ملی‌ برای برقراری یک دموکراسی سکولار برسیم که در آن، حقوق انسانی یکایک شهروندان تضمین شده باشد.

ماموریت من این نیست که یک نقش رهبری شخصی را در حکومت آینده بر عهده بگیرم. بلکه، برای بیش از ۳۹ سال گذشته، ماموریتم این بوده و است که برای مردم ایران، منبع امید، صدایی برای اتحاد و وسیله‌ای برای تغییر باشم. وقتی‌ هم‌میهنانم به نقطه عطف برگزاری همه‌پرسی‌ ملی‌ رسیدند، و وقتی‌ ایرانیان توانستند برای اولین بار رهبرانی را که می‌خواهند انتخاب کنند، ماموریت من انجام شده است.

مانند انقلابیونی که ایالات متحده آمریکا را بنیان گذاشتند، رضا اوتادی در آرزوی "زندگی‌، آزادی و جستجوی خوشبختی‌" بود. جرم او تظاهرات مسالمت‌آمیز برای رسیدن به این آرزو‌ها بود. مانند عده بی‌شمار دیگری که جمهوری اسلامی را در تقریبا چهار دهه گذشته به چالش کشیدند، رضا برای رسیدن به این آرزو‌ها جانش را از دست داد. مثال او، ماهیت اعتراضات ایران را آشکار می‌سازد. ایران مملو از میلیون‌ها رضا اوتادی است، و من مطمئنم که آنها به زودی کشورشان را پس خواهند گرفت و آن را دوباره خواهند ساخت.



علی August 16, 2018 03:40 PM

تنها شخصیتی که نزد مردم ایران ارزش و بهایی دارد رضا پهلوی است و ما که یک بار نابخردانه و احمقانه پشت پدر بزرگوارش را که علیرغم برخی اشتباهات بهترین دلسوز برای
ایران و ایرانی بود را خالی کردیم این بار بایستی مردانه پشت رضا پهلوی بایستیم برای نجات میهن از چنگال اهریمن

گزارش یا اعتراض به این نظر


azadi August 16, 2018 04:04 PM

رضاشاه عزیز من هم مثل شما مخالف کشتارم ولی مطمین باشید راهی بجز بسیج کتومی و آخوند کتومی نمانده، ۷۲۰۰ سال تمدن آریایی و پیشینیان ما با ۴۰ سال حکومت جهل و جبر و وطن فروش به نابودی کشیده شد و هنوز حرف از درخواست مسالمت آمیز از ملا است اینان میدانند که اگر رفتند برای حداقل ۱۰۰۰ سال است و برای همین مثل سیل همه چیز را با خود میبرند

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش - صبحی August 16, 2018 05:26 PM

با درود به شاهزاده رضا پهلوی وتفکرات منوری که همواره ارائه داده اند امیدواریم آن بخش ازاپوزیسیون راستین، بویژه درآنسوی مرزها، با دور ریختن منیت ها وجزم گرائی ها وخودپسندی های بیمورد، همچون رضا پهلوی صادقانه پای بمیدان بگذارند وبدورازهمه خودخواهیهای سیاسی وسهم خواهیهای بیمورد که هیچ زمینه ای برای آن وجود ندارددریک پیوند مبارک وایران خواهانه بدوریک میز و درزیریک سقف، درمقابل دوربین های تلویزیونهای جهانی وایرانی نشست بزرگ اتحاد رابملت ایران هدیه نمایند تا بعدازچهل سال سرگشتگی وتحمل ضایعات بزرگ بااتحاد وهمدلی ملت ایران از شراین حکومت جهنمی وضد ایرانی خلاصی یابیم و برای کشورمان طرحی نو دراندازیم بدیهیست هرگونه کارشکنی ازسوی هرفرد یا گروه سیاسی میتواند بمثابه ریختن آب به آسیاب دشمن مشترک یعنی جمهوری اسلامی تلقی میشود اتحاد رمز براندازی

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام August 16, 2018 06:47 PM

شما وجود داشته باش و سعی‌ کن رهبری اعتراضات رو به عهده بگیری و اینقدر موسوی وار هی‌ به مردم نگی آروم باشن و اگه پاسدارا به زن و بچه شون هم تجاوز کردن هیچ اعتراضی نکنن ( ایشون دقیقا همین جمله رو میگه و در یوتیوب موجوده ) و از همه مهم تر به فرزندانت مثل هر ایرانی میهن پرست دیگه‌ای که در خارج زندگی‌ میکنه زبان فارسی‌ یاد بده ( شوربختانه هر سه فرزند ایشان از درک ساده‌ترین جملات فارسی‌ عاجز هستند و به هیچ عنوان نمیتوانند فارسی‌ صحبت کنند ) بعد راجع به پس گرفتن وطن داد سخن سر بدید از اینکه پادشاه قانونی کشورم اینقدر نسبت به ایران و ایرانیان و حتی فرزندانش بی‌ تفاوت هست احساس پوچی و نیستی‌ می‌کنم این درد را باید به کجا برد

گزارش یا اعتراض به این نظر


پلنگ ایران زمین August 16, 2018 07:22 PM

نه به هر چه سیستم جز پادشاهی پس از براندازی رژیم باید ولیعهد تاجگذاری کرده وبی درنگ کارش را آغاز کند ما ایرانیان خوگیری به سیستم پادشاهی داریم و یک پدرِ دلسوز که بر ما فرما نروایی کند گویا این خوگیری در ژن ما نگارش شده است

گزارش یا اعتراض به این نظر


اردلان August 16, 2018 07:30 PM

درود بر شاهزاده: از آنجا که رژیم با قتل این جوان شایسته در واقع اینگونه در برابرمبارزین اعلان جنگ داشته است پس بنابراین روشن شد که حکومت قادر به پذیرش حق اعتراضات مدنی اکثریت مردم نمیباشد! بنظر ما کم کم مبارزین باید با تهیه تجهیزات دفاعی نظامی برابر با مزدوران تا دندان مسلح و دوره دیده رژیم روبرو شوند چراکه بمدت چهار دهه جوانان ما همواره تا کنون با مبارزات مدنی و دمکراتیکی در برابر حکومت اهریمنی یا به قتل رسیده اند و یا به زندان افتاده اند و یا در سطح این کره خاکی آواره شده اند! بنابراین ما از شما شاهزاده گرامی به عنوان پادشاه قانونی این آب و خاک میخواهیم که فرمانده ای مبارزین جان برکف و اکثریت مردمی که دوستارتان هستند راخود عهده دار شوید! در غیر اینصورت با اطمینان اعلان میداریم که کشور ایران با رخداد بزرگترین تراژدی تاریخی روبرو خواهد شد!

گزارش یا اعتراض به این نظر


اناهيتا August 16, 2018 08:35 PM

شاهزاده رضا پهلوى عزيز، ماموريت منهم تا زمانى است كه راى خودم را كه همانا پادشاهى پارلمانى است در همه پرسى در صندوق راى بياندازم و پس از ان ماموريت جديدى را كه بازسازى ميهنمان است اغاز كنم خداوند شما شاهزاده عزيز را براى ما حفظ كند

گزارش یا اعتراض به این نظر


نوید August 16, 2018 08:37 PM

حقیقتگو August 16, 2018 09:56 PM

منهم امیدوارم که این خواسته فقط شعارنباشد و به حقیقت بپیوندد وایران ازاستعمارگر گماشتگان روس وانگلیس وفرانسه خلاص شود- تصوراینکه موشک های پاسدارها که دربست ساخت روسیه است برای حمله به اسرائیل وعربستان وبستن تنگه هرمزکاربردی ندارد بلکه برای زمانی است که درشهرهای ایران هزاران تظاهرکننده قدرت اداره شهرها را بدست گیرند وبا همین موشک ها مورد هدف قرارخواهندگرفت - درمذاکره مدتی پیش خامنه ای که تنها پوتین ومترجمش حضورداشت پوتین قول داد که درصورتیکه وقایعی همچون سوریه درایران رخ دهد وحکومت آخوندی تهدید شود حمایت نظامی روسیه درایران را خواهد داشت - فقط دریای خزر به روس ها تحویل داده نشد خامنه ای بخش مهمی ازمنابع ایران وپالایشگاه های نفتی را برای حمایت روس ها به روس ها تقدیم کرده است - فقطامریکا می تواند ایران را آزاد کند ونه شعارهای چهل ساله

گزارش یا اعتراض به این نظر


irani August 17, 2018 08:06 AM

شما هم امروز در مبارزه مدنی از مردم بخواهید برای ازادی ایران کالا های چینی وروسی را تحریم کنند چونکه روسیه و چین تنها کشورهای هستند که از روز اول این حکومت تبهکار وطن فروش و ضد دموکراسی راتا به امروز برای غارت و تجزیه ایران تمام قد حمایت کردند لطفا در تویتر خود کمپین نه به خرید کالای چینی ونه به حامیان تروریست بین الملی براه اندازید

گزارش یا اعتراض به این نظر


امیر August 17, 2018 11:05 AM

با درود به شاهزاده رضا پهلوی و ایران پرستان،
فراموش نشود که در ایران نظامی یانی هم هستند که به ایران زمین وفادارند و این را حکومت جهل نیز میداند و به همین دلیل است که بسیج و چند لایه سرویسهای اطلاعاتی برای سرکوب دارد بدانید که به موقعش ایرانیان همه با هم در مقابل ضحاک خواهند ایستاد پیروزی نزدیک است

گزارش یا اعتراض به این نظر


Jamshid August 17, 2018 11:46 AM

دوستان راه حل مبارزه با رژیم ۲ تاست: ۱- یا مبارزه مسلحانه با اراذل، ۲- یا نشست و بست میلیونی خیابانی که فقط با پشتگرمی متحدین مخالف رژیم در خارج از کشور بناست

گزارش یا اعتراض به این نظر


نسل بیدار August 19, 2018 01:42 AM

چه روز بزرگی برای ایرانزمین خواهد بود آن روز که عاشقان ایران و میهنپرستان کاردان ی که خود را نسبت به این ملت و سرزمین مسئول می دانند امور کار‌ها را در دست گیرند * آن روز آینده ایران و این ملت می رود که آینده‌ای بسیار متفاوت و درخشان برعکس چهل سال پیش باشد * به امید این که هر چه زودتر کشور‌مان را پس بگیریم و بازسازی میهن را آغاز کنیم

گزارش یا اعتراض به این نظر


شاهراه August 23, 2018 11:23 PM

با حمایت های مردمی از شاهزاده امید پیروزی بسیار بالاست

گزارش یا اعتراض به این نظر


امیرحسین August 24, 2018 05:00 PM

ایران چهار دهه است که در منجلاب دروغ و جنایت و غارت وقتل و ناشایسته سالاری غوطه ور است و دست و پا میزند و تنها راه نجات صندوق رای و صیانت از ارا مردم ایران است و این راهکار را شاهزاده رضا پهلوی بخوبی و درستی دریافته اند امید وارم با حمایت خردمندان و ایران پرستان حقیقی بزودی شاهد آنروز باشیم
ایزد دانایی پشتیبانتان باشد
خداوند ایران نگهدارتان

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: