آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 12 تیر ماه 1397 = 03-07 2018

درگذشت رئیس پیشین دانشگاه تهران و پزشک شاه


پروفسورعباس صفویان پزشک برجسته و استاد دانشگاه‌های پزشکی فرانسه و ایران روز پنجشنبه ٢٨ ماه ژوئن در هشتاد و نه سالگی در پاریس درگذشت.

عباس صفویان در سال ١٣٠٨ خورشیدی در شیراز به دنیا آمد و پس از گذراندن دوره‌ی تحصیلات متوسطه در هفده سالگی برای ادامه تحصیل در شهر دانشگاهی مونپلیه، در فرانسه مستقر شد. عباس صفویان در سال ١٩۶۶ میلادی/١٣۴۵ خورشیدی با درجه عالی پزشکی فارغ‌التحصیل گردید و به فاصله کوتاهی با کسب صلاحیت تدریس، به درجه پرفسوری بیمارستان‌های فرانسه نائل آمد.

دکتر صفویان پس از تدریس در دانشگاه‌های فرانسه به ایران رفت و پس از ریاست دانشکده پزشکی دانشگاه تهران درسال ١٩٧۴ میلادی/١٣۵٣ به ریاست دانشگاه ملی ایران نامیده شد. پرفسور صفویان در پایان خدمت خود درایران در سال ١٩٧٧ میلادی به فرانسه بازگشت و به تدریس دردانشگاه‌های فرانسه ادامه داد.

پرفسور صفویان در سال‌های بلافصل پیش از انقلاب اسلامی به عنوان پزشک معالج پادشاه ایران به دربار دعوت شد و به عنوان پزشک ویژه محمدرضا شاه پهلوی خدمت کرد و بر پروندۀ معالجات وی نظارت داشت.

مطب دکتر صفویان در پاریس تا اواخر عمرش دایر بود و بسیاری از ایرانیانی که از سال‌ها پیش بیمار وی بودند همچنان از حذاقت استثنایی او بهره می‌بردند.



شهنام July 3, 2018 12:33 PM

پهلوی های ایرانساز چنین فرهیختگانی را تقدیم بشریت کردند اما حکومت آخوندی قصابانی که اگر پول بخیه صورت بچه ات را نداشته باشی بخیه را از صورت بچه ات میکشند که مثلا شما را آدم کنند روانش شاد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: