آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 21 تیر ماه 1397 = 12-07 2018

ضرب و شتم یک زندانی سیاسی در زندان اوین

خبرگزاری هرانا – بهزاد محمودی، زندانی سیاسی که در بند ۸ زندان اوین بواسطه حضور در اعتراضات سراسری دیماه تحمل حبس می کند، توسط مسئولین زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و بدون رسیدگی پزشکی به بند دیگری در زندان تبعید شد. شدت ضربات موجب آسیب دیدگی بازو و مچ هر دو دست این زندانی شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بهزاد محمودی، زندانی محبوس در زندان اوین که دی ماه سال گذشته در جریان “اعتراضات دیماه” بازداشت و در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به تحمل حبس محکوم شده است، شب سه شنبه مورخ ۱۹ تیر ماه به بهانه “استعمال سیگار بعد از ساعت خاموشی”، توسط مسئولین زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

شدت ضربات موجب آسیب دیدگی بازو و مچ هر دو دست این زندانی شده است. گزارش شده که این زندانی پس از ضرب و شتم به بیرون از بند ۸ منتقل شده و پس از آن به هم‌بندی‌های وی گفته‌اند که ایشان به بند ۷ تبعید شده است.

یک منبع مطلع از وضعیت این زندانی در گفتگو به گزارشگر هرانا گفت: “مسئولین زندان به بهانه سیگار کشیدن خارج از ساعت مقرر، آقای محمودی را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند؛ به طوری که بازو و مچ هر دو دست‌شان آسیب دیده و علاوه بر خراشیدگی های جدی به شدت کبود شده است. آقای محمودی همان شب از بند بیرون بردند و گفتند که ایشان را به بند ۷ تبعید کرده‌اند و پس از آن دیگر خبری از وضعیت جسمی و سلامتی ایشان در دست نیست.”
این زندانی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران توسط قاضی مقیسه به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور به یک سال حبس تعزیری، به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری و به اتهام توهین به مقدسات به پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد.

طبق ماده ۱۴۸ قانون آیین دادرسی دو سال حبس تعزیری وی ادغام و یک سال از آن قابل اجرا شد و به دلیل تسلیم به رای آقای محمودی حکم یک سال حبس تعزیری به ۹ ماه حبس تعزیری کاهش یافت. پنج سال حبس تعلیقی او نیز پابرجا ماند.

بهزاد محمودی که اکنون به بند ۷ زندان اوین منتقل شده است، چندی پیش درخواست آزادی مشروط خود را به مقامات قضایی ارائه کرده است اما علیرغم گذشت ۳ ماه کماکان پاسخی در این باره دریافت نکرده است. این در حالی است که تنها دو ماه دیگر از دوران حبس این زندانی باقی مانده است.

وی پس از بازداشت به مدت یک ماه در بند دو الف اطلاعات سپاه در زندان اوین نگهداری شده و مورد بدرفتاری قرار گرفت.

لازم به توضیح است، بهزاد محمودی متولد ۱۳۷۷ اهل اراک و ساکن تهران تا پیش از بازداشت به شغل آشپزی مشغول بود. با توجه به اینکه وی در بهزیستی بزرگ شده و در دادگاه نیز وکیلی نداشته، تمامی مراحل دادرسی را به تنهایی طی کرده است.

این منبع مطلع پیشتر نیز به هرانا گفته بود: “آقای محمودی در جریان اعتراضات دی‌ماه سال گذشته بازداشت شد. در زمان بازجویی به شدت تحت فشار روحی و روانی قرار گرفت و در اعتراض به این برخوردها دست به اعتصاب غذا زد و حتی به دنبال وخامت وضعیت جسمانی به بیمارستان نیز منتقل شد. وی همچنین به مدت شش روز در پلیس امنیت گیشا توسط حدود ۶ تن از ماموران مورد بازجویی توام با ضرب و شتم قرار گرفته بود”.
در اعتراضات اخیر که بعضا با عنوان «اعتراضات دیماه» از آن یاد میشود، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند.

طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته شدند، بر اساس اعلام منابع رسمی اعتراضات در بیش از ۸۰ شهر برگزار شد، حدود پنج هزار نفر نیز بازداشت شدند.

برخی از بازداشت‌شدگان با تودیع وثیقه و تا هنگام برگزاری جلسه‌ی دادگاه آزاد شده‌اند و برخی از آنها به زندان منتقل شده‌اند. با این حال کماکان از سرنوشت و یا محل نگه‌داری شماری از بازداشتیها اطلاع دقیقی در دست نیست.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: