آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 23 شهریور ماه 1397 = 14-09 2018

ایران؛ شاهکار در سرزمین محرومیت ها

عبدالستار دوشوکی
مرکز مطالعات بلوچستان ـ لندن

خبرگزاری ها و روزنامه های ایران از قبول شدن ۱۷ دانش‌آموز یک کلاس در منطقه محروم استان سیستان و بلوچستان در کنکور سراسری در رشته پزشکی گزارش می دهند. خبرگزاری فارس و خبرگزاری ایسنا از این موفقیت کم نظیر بعنوان "شاهکار" یاد کرده اند. روزنامه جام جم نیز نوشته است که این کلاس باید درسی باشد برای همه ایرانیان. بر طبق گفته مدیر دبیرستان این دانش آموزان جزو محروم ترین محرومان بوده اند و اگر کمک ایثارگرانه خیران در تامین هزینه‌های شبانه ‌روزی این دانش آموزان نبود، این شاهکار هرگز خلق نمی شد.

خبرگزاری فارس می نویسد: "شاهکار سراوانی‌ها در کنکور سراسری؛۱۷ نفر از یک کلاس در رشته پزشکی قبول شدند". روزنامه جام جم با چاپ عکس دانش آموزان بلوچ سراوانی در صفحه اول تیتر زده است "یک کلاس درس برای همه ایرانیان" و روایت خواندنی از ماجرای دانش آموزان یک کلاس در منطقه محروم سیستان و بلوچستان که در رشته پزشکی قبول شده اند دارد. تیتر خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نیز اینگونه است "شاهکار سراوانی‌ها در کنکور سراسری". نظرمحمد اربابی مدیر دبیرستان می گوید معلمان این مدرسه همه بومی سیستان و بلوچستان و اکثرا از شهرستان سراوان هستند وی افزود: توجه انجمن اولیا و مربیان ، دبیران و خیران به دانش آموزان بسیار موثر بوده و خیرانی داشتیم که در تامین هزینه‌های شبانه‌روزی دانش آموزان ایثارگرانه مشارکت کردند. خبرگزاری تسنیم می نویسد "سیستان و بلوچستان: قبولی "۱۷ دانش‌آموز" سراوانی در رشته پزشکی با تکیه بر کادر آموزشی "بومی".

استان سیستان و بلوچستان محرومترین استان می باشد. دانش آموزان بلوچ و سیستانی علاوه بر محرومیت های شدید اقتصادی و فقر گسترده بسیاری از خانواده ها و عدم دسترسی به امکانات پیشرفته آموزشی در مدارس بدوی و کپری، از همان ابتدای کار ناچارند در کنار خواندن و نوشتن، زبان فارسی را نیز یاد بگیرند. در نتیجه در مقایسه با دانش آموزان فارس زبان بقیه نقاط کشور، آنها با "نابرتری" قابل توجه ای روبرو هستند. علاوه بر این کمداشت بنیادین زبانی، آنها در مقایسه با دانش آموزان مدارس در بقیه شهرهای ایران با امکانات و تسهیلات کاملا نابرابر و ناچیزی بهره مند هستند که ضعف مقایسه ای و محدودیت آنها را نسبت به دانش آموزان بقیه نقاط کشور حداقل سه برابر می کند. یعنی فقر خانواده ها، ناآشنایی با زبان غیرمادری، و نبود حداقل امکانات آموزشی و معلم در بلوچستان آنها را در رده های بسیار پائین تری از محرومیت در مقایسه با بقیه قرار می دهد. حال علیرغم همه این نارسایی ها، محرومیت ها و محدودیت های چندگانه، موفقیت دانش آموزان محروم یکی از محرومترین شهرهای محرومترین استان کشور به راستی یک شاهکار است و باید به تک تک آنها تبریک گفت. زیرا از البرز ء تهران تا دبیرستانی در سراوان تفاوت از زمین تا آسمان است.



حقیقگو September 14, 2018 09:13 PM

برای آگاهی در شاهکار علی خامنه ای دانشجونماهای لبنانی و سوریه ای که دردانشگاه های ایتالیا و انگلیس و آلمان تحصیل می کنند تمامی مخارجشان راازسفارت اخوندها دریافت می کنند!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: