آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 1 مرداد ماه 1397 = 23-07 2018

قطع برق در تهران، بلای جان مراکز درمانی

خبرگزاری هرانا – قطع مکرر برق این روزهای تهران مشکلات بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و دیگر مراکز درمانی خصوصی و دولتی را دو چندان کرده است. با ادامه روند قطع برق در مناطق مختلف تهران مراکز درمانی با مشکلات متعددی روبرو شده‌اند. اولین آسیب در این زمینه متوجه بیماران خاص و افراد آسیب‌پذیری است که دسترسی به امکانات مراکز درمانی برای آن‌ها اهمیتی حیاتی دارد. این بیماران که بر اساس نوع بیماری خود یا در بیمارستان‌ها بستری هستند و یا به صورت مداوم نیاز به مراجعه به بیمارستان‌ را دارند با قطع مکرر برق در تهران با مشکلات جدی روبرو شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این روزها کمبود امکانات و نداشتن استانداردهای مناسب و نبود زیرساخت‎‌های لازم در مراکز درمانی تهران وضعیت وخیمی را برای بیماران به وجود آورده. بیمارانی که نیاز به خدمات درمانی مستمر دارند و چند دقیقه محرومیت از این خدمات ممکن است به قیمت جان آن‌ها تمام شود. دلیل اصلی این معضل، نبود زیرساخت مناسب بیمارستان‌ها و دیگر مراکز درمانی است. بیمارستان‌هایی که بدون کسب مجوزهای لازم تاسیس و راه‌اندازی شده‌اند. سیستم برق اضطراری در برخی از این مراکز وجود ندارد یا این سیستم‌ها توانایی و قدرت لازم را برای تولید برق مناسب در هنگام قطعی مکرر برق را ندارند.

این معضل تنها گریبان‌گیر این دست از بیماران نیست، بیماران اورژانسی نیز در این وضعیت با خطرات جدی روبرو هستند. گزارشات زیادی از قطع طولانی‌مدت و مکرر برق در درمانگاه‌ها در مناطق مختلف تهران به گزارشگران هرانا رسیده است. در تحقیق‌های صورت گرفته مشخص شده برخی از این درمانگاه‌ها نه تنها فاقد سیستم برق اضطراری هستند بلکه فاقد برق سه فاز هستند. برقی که برای درمانگاه‌ها و دیگر مراکز درمانی لازم بوده و بدون آن مجوز تاسیس این مراکز از سوی شهرداری صادر نمی‌شود. این مشکل گریبان‌گیر مطب‌ها نیز شده است. بسیاری از دکتران تهرانی ناچارند مدت زمان زیادی را بدون برق سر کنند و مراجعان آن‌ها نیز گاهی باید برای انجام یک ویزیت چند دقیقه‌ای حدود دو ساعت در گرما منتظر بمانند.

از سوی دیگر، بسیاری از تجهیزات پزشکی حساس در برابر قطع برق آسیب‌پذیرند و هربار قطع برق احتمال بروز آسیب جدی در این تجهیزات را بالا می‌برد. تجهیزاتی که با هزینه زیاد خریداری شده‌اند و نگهداری و تعمیر آن‌ها نیز با بالا رفتن قیمت ارز و کمبود تجهیزات لازم نگرانی‌های زیادی را برای مسئولان و مدیران بیمارستان‌ها به وجود آورده است.

محمد که سال‌هاست به عنوان مدیر داخلی یکی از بیمارستان‌های بزرگ تهران مشغول به کار است در مورد قطع مکرر برق در تهران می‌گوید: “این‌که هر روز بدون برنامه منظمی برق بیمارستان قطع می‌شود باعث نگرانی زیاد کارکنان و پزشکان بیمارستان ما شده است. خوشبختانه بیمارستان ما در مورد سیستم اضطراری برق مشکلی ندارد اما نمی‌توانم مشکلات بیمارستان یا درمانگاهی را تصور کنم که در این مورد هم مشکل داشته باشد. استرس، گرما و نگرانی خرابی دستگاه‌ها باعث شده اشتباه پزشکان و پرستارها بیشتر شود. بیماران هم مدام با این سوال روبرو هستند که آیا برق قطع می‎شود؟ آیا فلان بخش درست کار می‌کند؟ آیا دستگاه‌های ما درست کار می‌کنند یا نه؟ این مساله باعث شده که مراجعان اعتماد کمتری به خدمات درمانی بیمارستان داشته باشند.”

قطع مکرر برق مسبب مشکل بزرگ دیگری برای سیستم اورژانس تهران نیز شده است. بی‎نظمی حاصل از خاموش شدن چراغ‌های راهنما خطرات جدی را برای آمبولانس‌ها و دیگر وسائل نقلیه امدادرسانی به وجود آورده است. نیروهایی که سرعت عمل آن‌ها در خیابان‌های پر ترافیک تهران برای بسیاری از مجروحان حوادث شهری اهمیت حیاتی دارد.
این روزها در بسیاری از چهارراه‌های تهران با خاموشی چراغ‌های راهنمایی روبرو هستیم، چراغ‌هایی که شاهرگ تردد وسایل نقلیه تهران در دست آن‎‌هاست. این مساله باعث بالا رفتن آمار تصادف آمبولانس‌ها شده است.

محمد در این مورد می‌گوید: “رانندگی آمبولانس شغل بسیار سختی است. سرعت عمل راننده در هنگام رساندن بیمار به بیمارستان یا رسیدن به محل حادثه می‌تواند جان یک بیمار را نجات دهد. از زمانی که قطع برق‌ها شروع شده، آمار تصادف ماشین‌های آمبولانس بیمارستان تقریبا دوبرابر شده. چند بار مدیریت بیمارستان سعی کرد با پلیس راهنمایی و رانندگی در این مورد صحبت کند اما جواب درستی در این مورد نگرفت. فعلا باید با وضعیت کنار بیاییم و دعا کنیم وضعیت بدتر از این که هست نشود.”

در میانه‌ای که مسئولان مدیریت شهری در تهران تلاش می‌کنند وضعیت تامین برق پایتخت ایران را عادی جلوه دهند، این بیماران و نیازمندان به خدمات درمان شهری هستند که هر روز بیشتر آسیب می‌بینند. بیمارانی که باید نگاه‌شان به پایان یافتن فصل گرما باشد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: