آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 3 مرداد ماه 1397 = 25-07 2018

ماهی برای چینی‌ ها؛ دزدان سومالی برای ایرانی ها!

شناورهای چینی که برای صید «فانوس ماهیان» به سواحل خلیج فارس ایران آمدند؛ امید صیادان هرمزگانی را برای صید ماهی کور کردند.

مدیر اداره دریایی سازمان محیط زیست هرمزگان به روزنامه «ایران» می‌گوید: «شناورهای چینی به گفته مسئولان شیلات با هدف ایجاد اشتغال به ایران آمده بودند اما حتی یک صیاد ایرانی را به استخدام درنیاورده‌اند.» او از حضور پاکستانی‌ها و هندی‌ها روی شناورهای چینی در سواحل ایران خبر می‌دهد و می‌گوید: «براساس آمارهای سازمان شیلات سال 95، چینی‌ها با 60 شناور 240 هزار تن ماهی صید کردند، در حالی که کل صید ماهیگیران استان هرمزگان در همین سال 220 هزار تن بود.» عسکری این میزان را دلیل کاهش گونه‌های ماهی در سواحل جنوبی ایران می‌داند. به گفته او همین کاهش باعث می‌شود تا ماهیگیران ایرانی برای صید ماهی و گذران زندگی به آب‌های دور بروند و در نهایت به تور دزدان سومالی بیفتند!

صیادان ایرانی صید دزدان سومالی

صیادان جنوبی وقتی از سواحل ایرانی، دست خالی برمی‌گردند، راه آب‌های دور را می‌گیرند. آب‌هایی که برخی از سومالیایی‌ها، دزدان گردنه گیر موج‌های پرخطرآنند. اما صیادان آنطور که به روزنامه ایران می‌گویند جان را کف دست می‌گذارند و با دزدان دریایی معامله می‌کنند تا قصه‌ای شروع شود که باورش سخت است. به گفته یکی از صیادان چابهاری، صاحبان لنج یا کشتی‌های ایرانی با دزدان دریایی توافق می‌کنند.
دزدان دریایی هم در قبال گرفتن مبلغ توافق شده، بخشی از دریا را به مدت معلوم، به لنج و کشتی ماهیگیران ایرانی واگذار می‌کنند. به گفته او اگر همه چیز به خوبی پیش برود، دزدان دریایی به پولشان می‌رسند، ماهیگیران ایرانی هم به صیدشان. ماهیگیری در ساحل گواتر سیستان و بلوچستان هم به روزنامه ایران می‌گوید:«دزدان سومالیایی در معامله قابل اعتمادند.» صیادان چابهاری هم در کمال تعجب همین اعتقاد را دارند. آنها می‌گویند اختلاف از آنجا شروع می‌شود که صاحب لنج یا کشتی ایرانی تصمیم می‌گیرد، بیشتر از زمان تعیین شده در دریا بماند و صید کند یا کمتر از مبلغ تعیین شده به دزدان دریایی بدهد! آنجاست که دزدان دریایی خوی واقعی خود را نشان می‌دهند و صیادان و ملوانان کشتی را به اسارت درمی‌آورند تا تلخ‌ترین قصه برای صیادان ایرانی در جایی دور رقم بخورد! داستانی که ممکن است تلخی‌اش بی‌پایان باشد و فصل بازگشت آن هرگز نوشته نشود. درست مثل قصه همه ملوان‌ها و ماهیگیرانی که از این سفر برنگشتند!



یک ایرانی July 25, 2018 11:28 AM

مردم جنوب ایران همین ماهی را داشتند که زندگی خودشان را با آن بگذرانند که این را هم دادند به چینی ها باید دید که دیگر چه خوابی برای ایرانیان دیده اند

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام July 25, 2018 01:16 PM

اگر در فردای آزادی ایران تک تک آخوند‌های ضحاک صفت را به دار نکشیم اگر چاه جمکران را تبدیل به چاه فاضلاب نکنیم شرف نداریم غیرت نداریم هیچ نداریم باید آنموقع همگی نام خود را غلمان بگذاریم و هزار و چهارصد سال دیگه برای این جانوران اشغالگر نقش مفعول را بازی کنیم بابک بیدار شو رستم بیدار شو نادر شاه به پا خیز مام میهن, ایران نگون بخت به تو نیاز دارد تا نسل این دون مایگان را اینبار برای همیشه از بیخ و بن برکنی

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: