آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 8 مرداد ماه 1397 = 30-07 2018

دلار؛ دلالان خریدار بیشتر از دلالان فروشنده

گزارشی از بازار فردوسی: دلار از مرز 11 هزار تومان گذشت/ خیز یورو به سمت 14 هزار تومان/قیمت سکه هم به 4.5 میلیون تومان رسید

امروز میزان دلالان خریدار بسیار بیشتر از دلالان فروشنده بود که شاید ریشه در پیش بینی آنها مبنی بر افزایش قیمت در روزهای آینده دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: ریال ایران سقوط می‌کند. سقوط پول ایران بی‌سابقه است. این سقوط هم‌چنان ادامه دارد و روز یکشنبه به رکورد تاریخی رسید.

مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسیها در واشنگتن گفت: از دلار هفت تومان در سال 1979 تا دلار 11 هزار تومان امروز.....سقوط نرخ ریال در برابر دلار نشان‌دهنده شکست کامل جمهوری اسلامی است.

نرخ هر دلار امریکا در روز دوشنبه 8 مرداد، در محدوده 11 هزار وصد و 11 هزار و سیصدهزار تومان مورد معامله قرار می گیرد و نرخ هر یورو نیز با ارقام بالای 10 هزار یورو تا نرخ 13 هزار و پانصد هزار تومان معامله می‌شود.

به گزارش ایلنا، با توجه به جایگاه نرخ ارز در تاثیری گذاری بر دیگر متغیرهای اقتصادی ، قیمت آن همیشه زیر ذره‌بین آحاد فعالان اقتصادی است. از همین روی یکی از مطالبات مردم در انتخابات ریاست جمهور اخیر و البته وعده رییس جمهور کنونی بر ثبات قیمت این متغیر بود.

هرچند دولت با تک نرخی کردن دلار روی قیمت 4200 تومان سعی کرد ثبات را بر بازار حاکم کند اما این سیاست از همان ابتدا از سوی کارشناسان و کنشگران اقتصادی زیر سوال قرار گرفت و با شرایط حاکم بر بازار می توان گفت که سیاست تک نرخی کردن عملا شکست خورده است.

از همین روی روند صعودی نرخ ارز یا به عبارت صحیح‌تر کاهش ارزش ریال تا امروز ادامه داشته است. شاید بدبین‌ترین کارشناس اقتصادی هم پیش‌بینی نمی‌کرد که روزی نرخ دلار در ایران از مرز ده هزار تومان عبور و پنج رقمی شود. اما باید گفت متاسفانه در چند روز اخیر این اتفاق افتاد و نرخ دلار در ادامه روند صعودی خود با عبور از مرز حتی یازده هزار تومان به نوعی بی ثباتی بازار و بی اعتمادی به سیاست‌گذاران را نشان داد.

عامل افزایش نرخ ارز یا کاهش ارزش ریال هرچه باشد، ریشه در داخل داشته باشد یا خارج، براساس تئوری انتظارات توضیح داده شود یا علم اقتصادی رفتاری، باعث دلهره واضطراب مردم شده است.

به طوری که نرخ هر دلار امریکا در روز دوشنبه 8 مرداد، در محدوده 11 هزار وصد و 11 هزار و سیصدهزار تومان مورد معامله قرار می گیرد و نرخ هر یورو نیز با ارقام بالای 10 هزار یورو تا نرخ 13 هزار و پانصد هزار تومان معامله می‌شود.

ویژگی مهم امروز بازار حضور پررنگ دلالان در خیابان فردوسی و به ویژه خیابان منوچهری است که باعث دخالت نیروهای انتظامی و پراکنده کردن دلالان شده است.همچنین میزان دلالان خریدار بسیار بیشتر از دلالان فروشنده بود که شاید ریشه در پیش بینی آنها مبنی بر افزایش قیمت در روزهای آینده دارد.

این بی ثباتی ها علاوه بر بازار ارز در بازار سکه نیز با همان شدت قابل رویت است. به‌طوری‌که در چند روز اخیر نرخ هر قطعه سکه کامل با تصویر امام از مرز 4 میلیون تومان نیز گذشته است.بر همین اساس خرید و فروش سکه در تعداد کمی از صرافی ها صورت می گیرد و حتی بسیاری از صرافی‌ها اقدام به خاموش کردن تابلوی اعلانات خود کرده اند.

براساس اخرین مشاهده ها؛ نرخ هر قطعه سکه کامل با تصویر امام (ره) در محدوده 4 میلیون و سیصد هزار تومان تا 4 میلیون و پانصد هزار تومان معامله می شود. هر قطعه سکه نیم بهار نیز در بازه قیمتی 2میلیون تا 2 میلیون و صد و بیست هزار تومان درج شده است.


واکنش شدید کاربران ایرانی به افزایش نرخ دلار

اسپوتنیک مجموعه ای از نظرات کاربران ایرانی در خصوص افزایش نرخ دلار را جمع آوری نموده است.

فرزانه در این خصوص می گوید: "تصورش هم وحشتناک و سخته که کارگری با دستمزد یک میلیون تومان، کمتر از 100 دلار در ماه درآمد داره، 3 دلار و 50 سنت در روز".

تو مملکتی زندگی میکنیم که خیلیا حتی واسه ی بارم که شده یک دلار را هم از نزدیک ندیدن اما زندگیشون با بالا رفتن قیمت دلار به سمت نابودی میره.

بهرام، با مقایسه قیمت دلار در آمریکا و ایران می گوید: " دلار 11هزارتومان شد… یعنی اگر شما حتی ماهانه 5میلیون تومان درآمد داشته باشی ، درآمدتان کمتر از یک بی‌کار در آمریکاست که 500 دلار ماهانه از دولت حقوق میگیرد…"

کاربر دیگری به شوخی می گوید: " کاش حداقل مارو بعنوان برده بفروشن به کشورهای خارجی، هم ارز وارد میشه هم ما خارج میشیم.



مسعود July 29, 2018 10:42 AM

مبارک است ما رکورد زدیم انشاالله بریم برای جام جهانی برای رقابت با زیمبابوه که با فرغان پول می برند برای خرید یک دانه نان در ضمن امت یادشون نرود لکن اقتصاد مال خر است

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام July 29, 2018 10:47 AM

با اعلام نرخ ده هزارتومانی برای دلار کار آخوند و اقتصاد امام زمانی آن رسما به پایان رسید شادباش به هم میهنان و آغاز شمارش معکوس سقوط رژیم اشغالگر ایران

گزارش یا اعتراض به این نظر


بهرام July 29, 2018 03:20 PM

امکان گذر دلار از مرز ۲۰ هزار تومان در طی هفته های آینده وجود دارد و این سبب شورش نان خواهد شد و رژیم را ناچار به مذاکره رو در رو و نه در پستو با امریکا خواهد کرد آزاد کردن موسوی و کروبی نیز در این میان دردی از دردهای رژیم را درمان نخواهد کرد به امید نابودی این رژیم جهنمی و شکستن گردن اسلام واپسگرا و ارتجائی در صحنه گیتی

گزارش یا اعتراض به این نظر


كوروش July 30, 2018 03:34 AM

اي بابا مردم‌ برای درك ‌مسءله باين سادگی چرا اینقدر مشکل دارند عزیزان، شما میدانید از قدیم و در همه جا رسم بوده كه دزدان و غارتگران مال غارتی را به قیمت بسيار ارزان میفروشند مثلا در قدیم‌ که دزد رادیو هزار تومانی ماشین را میدزدید انرا ده تومان‌میفروخت یکی از دلایل اصلی انقلاب کسب قدرت برای دزدی و تصاحب اموال مردم و‌مملکت بوده است پولهاءي که جانوران و جنايتكاران اسلامي و خميني پرست از اشغال و سند زدن زمین‌ها، تصاحب اموال مردم و‌مملکت، فروش قبرها، پول نفت، واردات بی رویه و ندادن‌گمرک ، قاچاق، داشتن دهها بندر غیر قانونی زیر نظر سردار ق ساکن خانه غصبی در قیطریه، تصاحب مناصب بالای دولتی برای باج‌گیری توسط ۲۰۰ خانواده اغلب ولایتی بقدری ارقام بالاءي دارد كه حاضرند براي هر دلار صد هزار تومان و هر سكه ١٠٠ ميليون تومان هم بدهند
صادق دزده لاریجانی برای هر فردی که دستگیر میکند ضمانت کلان طلب میکند مثلا برای یک بدبخت یک میلیارد ضمانت گرفته ۱۴ ماه پول را بحساب شخصی برای سود ۲۰ درصدی توی بانگ‌گذاشته بعد هم‌که طرف بی تقصیر بوده ۲۰۰ میلیون از پول کمک کرده و بقیه را بهش داده یعنی فقط از یکنفر حدود ۴۰۰ میلیون تومان دزدیده هزاران نفر از این دستگیر شده‌گان هستند که در امد این یک دزد را به صدها میلیون دلار میرساند حالا کسی فکر میکند این افراد و إمعاء و احشامشان به قيمّت دلار اهميت ميدهند كجاي دنيا رءيس قوه قضاءي پول پرونده‌ها را به حساب‌های شخصی خود میگذارد برادر این دزد نصف املاک عباس آباد تهران را که برای تاسیسات تهران مدرن در نظر گرفته شده بود تصاحب نموده است مقادیر دزدی این افراد وابسته به مافیای اسلامی چنان بالاست ک قیمت دلار هر رقمی باشد مهم نیست تازه اخیرا ۲۰ میلیارد دلار ارز را به قیمت ۴۲۰۰ تومانی بین خود تقسیم‌کرده‌اند دلارهای اوباماءي هم بيشتر در بانك‌های انگلیس و سوءس و المان انباشته شده است

گزارش یا اعتراض به این نظر


حقیقتگو July 30, 2018 07:58 PM

خمینی ملعون وضدایرانی که کشورایران با تمامی دارائی ها حکومت پهلوی به سلام وصلوات ومیلیونها کله های بی مغزتقدیمش شد هی چارمی زند که امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و اقتصاد مال خراست و ما برای اسلام ونه برای مردم انقلاب کردیم وجماعت میلیونی چه بیسوادان و چه سواددران بیسواد وچه منافع پرستان و بازاری ها هم فریاد می زنند گوش بفرمان توایم خمینی - همه روزه بساط فحاشی برامریکا تا به امروزبرقراربوده و می باشد - بله مرگ برامریکا ولی زنده باد دلاربادآورده نفتی که هردو باهم نمیشود - حالا امریکا می گوید مرگ برامریکا حق است پس مردن دلارامریکا در ایران و آنهم بدست فحاشان آخوندی هم حق است - نه می گذاریم نفت کسی ازاخوند بخرد ونه می گذاریم دلارمرگ برامریکا وارد ایران شود که اینهم درست است - لطف بکنن امام زمان اسلام ناب محمدی چاپ وتوضیع دلاررا قبول کنن

گزارش یا اعتراض به این نظر


یک ایرانی July 30, 2018 10:32 PM

دلار امروز از مرز ۱۲ هزارتومان هم گذشت و دلار روزانه هزار تومان را تجربه میکند با این وجود مشخص است که همه خریدار دلار هستند نه فروشند و با قطع دلار آزاد توسط دولت و بانک مرکزی امروز هیچ دلاری وارد بازار نمیشود و این دلار محدودی هم که در بازار است دلارهای انباشته شده مردم است که به دلیل رشد چشمگیر دلار مردم انباشته های خود را به بازار می آورند تا با فروش آن به زخم های خود بزنند ولی مقدار ورودی دلار از طرف مردم بیشتر از سه تا چهار هزار دلار در روز نیست در صورتی که سالهای پیش دولت برای رفع تشنگی بازار برای دلار سالیانه ۵ تا ۶ میلیارد دلار به بازار ارز تهران و شهرهای مختلف وارد میکرد که با این وجود بعید نیست که دلار بزودی قیمتهای بالا مانند ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان را تجربه کند و فنر دلار آزاد شود که درآن صورت به بالای ۱۰۰ هزار تومان هم خواهد رسید

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: