آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 18 مهر ماه 1397 = 10-10 2018

اعتصاب؛ کابوس حکومت رنگ واقعیت می گیرد

منصور امان

پیوستن بازار به رانندگان؛ کابوس حُکومت رنگ واقعیت می گیرد

آنچه که حاکمان ایران به سختی از آن هراس دارند، روی داده است. اعتصاب و مُقاومت مُتحد یک لایه صنفی از جامعه، بخشی دیگر را نیز به همینگونه یکپارچه و هماهنگ به میدان آورده است. بیش از دو هفته پس از اعتصاب مُتحدانه رانندگان و کامیونداران، آثار اجتماعی آن در شکل اعتصاب بازاریان در ده ها شهر کشور در حال پدیدار شدن است.

اعتصاب بازار، رژیم حاکم را به وِیژه از آن رو به وحشت انداخته که شانه به شانه یک صف آرایی سراسری دیگر علیه وضع موجود صورت گرفته است. پیوستن بازاریان به مُبارزه رانندگان کامیون به روشنی نشان می دهد که جُنبشها و حرکتهای اعتراضی یک گام دیگر به جلو برداشته اند و پس از شکل گیری آگاهی صنفی در بطن آنها که خود را در اعتصابات و اعتراضهای پُر شُمار اما پراکنده به نمایش می گذاشت، اینک به تدریج به درک قُدرت جمعی و آگاهی به نیروی تغییر دهنده آن دست می یابند.

در جریان اعتصاب کنونی زحمتکشان جاده، صداهایی که خواهان همبستگی اقشار دیگر با آنها شده اند، این بار رسا تر از گذشته به گوش می رسد. این امر فقط نشانه ای از آمادگی مُبارزاتی بخشهای گوناگون جامعه نیست، بلکه همچنین گذار تدریجی از مُبارزه اقتصادی بخشها و واحدهای منفرد به مُبارزه عُمومی و روبرو شدن با حاکمیت فرادست به مثابه قُدرت "پایین" را مُهر کرده است. همچنان که این مُبارزه مُتحدانه و سراسری در شکل به صراحت سیاسی است، در مضمون نیز پله ای برای فراتر رفتن از خواستهای صنفی به شمار می آید.

رژیم ولایت فقیه با توجُه به تحول ذهنی جامعه مُعترض و برای جلوگیری از سرایت اعتصاب رانندگان به دیگر اقشار اجتماعی و شکل گیری همبستگی مُبارزاتی، این بار با شدت بیشتری به رویارویی با آنها شتافته است. دستگیری صدها تن از رانندگان و تهدید به اعدام اعتصابیون در نوک کارزار سرکوب حُکومت قرار دارد که با اعمال فشار علیه شرکتهای باربری، استخدام گُسترده اعتصاب شکن و تبلیغات دروغین و مُخرب علیه اعتصاب تکمیل می شود.

در همین حال عزم رانندگان و کامیون داران به آغاز و تداوُم اعتصاب با وجود سرکوب پُلیسی – قضایی، خود عامل دیگری در تحرُک بازار، پیوستن آن به این حرکت و طرح مُطالبات خویش بوده است. چه، یک حرکت مُبارزاتی سراسری با آثار لمس پذیر اقتصادی و اداری، قوی ترین بُرهان برای برهم خوردن توازُن موجود به زیان حُکومت و شکل گیری یک توازُن جدید است که وزنه اقشار مُعترض و درگیر مُبارزه عقربه آن را به جُنبش درآورده و مسیر را برای ورود و ایفای نقش دیگر صنف ها و لایه هایی که گرد میدان ایستاده اند، هموار می کند.

تنها چند روز پس از تاکید رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه رژیم اش در بُن بست بسر نمی برد، اعتصاب سراسری بازاریان با وُضوح بیشتری رسیدن "نظام" به انتهای آن را به نمایش گذاشت. مردُم با پوست و گوشت و استخوان شاهد شکست رژیم استبدادی – مذهبی در اداره کشور هستند. آنها به طور روزمره تجربه می کنند که چگونه آقای خامنه ای و دولت بازیچه ی او علیه انتظارات و نیازهای آنها حُکومت می کنند. اعتراضات و اعتصابات بیان سیاسی برنتابیدن این شرایط است و نیز این واقعیت که نیروی تغییر به حرکت در آمده تا صورت حساب رژیم جمهوری اسلامی را در برابرش بگذارد و این صفحه چرکین و خط خورده را ورق بزند.



یک ایرانی October 4, 2018 04:30 AM

اعتصابات کامیون داران و در صورت پیوستن بازار تهران و شهرهای بزرگ به آنها از تحریمهای آمریکا هم برای جمهوری اسلامی خطرناکتر خواهد بود و تلاش بانک مرکزی با همراهی سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات و صدا و سیمای رژیم برای پایین آوردن قیمت دلار را بی اثر خواهد کرد و هیمن ضربه بزرگی به عمر کثیف نظام جمهوری اسلامی در ایران خواهد زد

گزارش یا اعتراض به این نظر


babak October 5, 2018 08:14 AM

شما اگر جرات کردید با این طبقه زحمتکش فشار بیشتر انجام دهید به شما قول میدهم کارتان ساخته است ،من فکر میکنم ج ا به جایی رسیده که تشنج و افکار گسیختگی سرتاسر وجودشان را گرفته تصمیمات عجولانه و صرفا به خاطر ترس انداختن بین رانندگان است که این ترفند سالهاست که کاربردی خود را از دست داده درود بی پایان به شما رانندگان شما آبروی ایران را خریده اید ملت به شما میبالد وظیفه طبقه مرفه است که به در خانه های آنان رفته یاری کنند چون زمان به آنها در این روزها سخت است درود به شرفشان

گزارش یا اعتراض به این نظر


حقیقتگو October 6, 2018 06:31 PM

طبق معمول همیشه جمعی برای مطالبات به حق خودشان وبرعلیه گرانی و پرداخت هزینه کلان دلیرانه تظاهرات واعتصاب می کنند وبقیه هموطنان محترم که انکارفیلمی تماشا می کنند وفقط نظاره گرهستند ااین تصورکاملا" اشتباه ومردود است که ظلم وچپاول حکومتی فقط شامل راننده گان کامیون ها می شود ازهم اکنون فقط قبض پردخت برق مصرفی بیش از ده برابر گران تر روانه منازل شده است روحانی برای مخارج وهزینه کلان حکومتگری اش وازجمله مخارج سپاه پاسداران و بسیجی ها را ازمردم نقد خواهد کرد انهم با گرانی ها سرسام آور کالاها وهزینه های روزمره مردم و مالیات ها آنهم با تهدید و زور مردم اگربرطبق آنچه دراین چهل ساله عمل کردند که منتظر معجزه ای ازخارجی ها باشند همان خواهد شد رژیم آخوندی بابت بدهی ها کلان همه شکل وفرمی خانه وکاشانه واتومبیل آنها را تصاحب خواهد کرد

گزارش یا اعتراض به این نظر


مصطفی October 9, 2018 09:04 PM

حق کامیوندارو این کسبه ضایع میکنن وقتیکه کرایه نمیدن ودولت لوازم یدکی ارزون و بادوام بهشون نمیده کار درستی میکنن کامیون وسیله ای پرخرج هست وهزینه اش هم نقدهست نه نسیه کسی به فکرشون نیست دیگه

گزارش یا اعتراض به این نظر


اردلان October 10, 2018 07:16 AM

آنچه باید بازاریان اعتصابی مدنظر داشته باشند؛ تخلیه کامل اجناس و سرمایه هایشان از داخل مغازها و انبارها و انتقال آنها به نقاط امن به دور از چشم مزدوران متجاوز بسیجی و دیگر نیروهای خودفروش رژیم است! تجربه نشان دهنده آن است که هنگام اعتصاب بازار ماموران رژیم با شکستن کرکرها و وارد شدن به مغازهای بازاریان اعتصابی بصورت غیرقانونی سرمایه های آنان را غارت کرده و اینگونه سبب وحشت بازاریان را شده بودنند! بنابرین بهترین روش؛ تحلیه بازار از اجناس وانتقال آن به دیگر نقاط امن خارج از بازار پیش از اعتصابات میباشد! پیش بسوی اعتصابات سراسری!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: