آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 27 بهمن ماه 1398 = 16-02 2020

زن محقق ایرانی به ۷۵ سال حبس محکوم شد

خبرگزاری هرانا – مرجان داوری، محقق و مترجم ۵۲ ساله محبوس در زندان قرچک ورامین توسط شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران از اعدام تبرئه و در پرونده دیگری در شعبه یک دادگاه کیفری به ۷۵ سال حبس تعزیری محکوم شد که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۲۵ سال آن قابل اجرا خواهد بود. پیشتر حکم اعدام خانم داوری در آذرماه سال گذشته برای دومین بار در دیوان عالی کشور نقض شده بود. زمستان سال ۹۶ کریم زرگر، از مدیران سابق صدا و سیما و هم پرونده ای خانم داوری در یک پروسه دادرسی مبهم مرتبط با تبلیغ و ترویج عرفان “اکنکار” بعنوان “مفسد فی الارض” اعدام شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مرجان داوری، محقق و مترجم ۵۲ ساله محبوس در زندان قرچک ورامین به ۷۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

براساس این حکم که توسط شعبه یک دادگاه کیفری استان تهران صادر شده، خانم داوری از بابت اتهام”معاونت در ارتکاب سه فقره زنای در حکم عنف” به ۷۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۲۵ سال از این حکم قابل اجرا خواهد بود. مرجان داوری در خصوص پرونده دیگری که پیشتر از بابت اتهامات “افساد فی الارض، رابطه نامشروع، اجتماع و تبانی علیه نظام، عضویت در فرقه عرفانی اکنکار” به اعدام محکوم شده بود، توسط شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی شهمیرزادی از اعدام تبرئه و حکم برائت وی صادر شد.

در متن دادنامه صادره توسط شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران آمده است: “در پرونده حاضر خانم مرجان داوری فرزند هوشنگ متهم است به فساد فی الارض از طریق شرکت در تشکیل و اداره مرکز فساد و فحشا جنسی و عقیدتی در پوشش عرفان کاذب راه معرفت رای دادگاه نظر به شماره رای ۲۱ب/۹/۷/ ۱۳۹۸ ردیف ۹۸/۵ نسبت به دادنامه شماره ۹۵/۲۰۰۰ که در مورخ ۲۵/۲/۱۳۹۷ شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران از هیئت عمومی شعب دیوان عالی کشور که اعتراض فرجام خواه فوق الذکر را نسبت به محکومیت اعلامی وارد دانسته با این استدلال که مطابق مستندات موجود در پرونده متهم مذکور از اولین قربانیان این تبلیغ کاذب و انحرافی بوده و تحت استیلای متهم اصلی قضیه آقای کریم زرگر فرزند عبدالکریم تسلط کامل ایشان حتی به تذکرات جدی و دلسوزانه والدین خود توجه نکرده و به منجلاب ساخته و پرداخت شده توسط نامبرده اخیر سقوط کرده است و در شعبه ششم دادگاه کیفری یک تهران نیز طی دادنامه ۹۶۰۹۹۷۰۲۲۵۴۰۰۱۹۹ – ۲۲/۷/۱۳۹۶ یعنی قبل از محاکمه و صدور حکم در شعبه صادر کننده رای فرجام خواسته به اتهام معاونت در ارتکاب سه فقره زنای در حکم عنف به تحمل سه فقره بیست و پنج سال حبس تعزیری درجه دوم محکوم شده است و همین عناوین مجددا تحت عنوان شرکت در تشکیل و اداره مرکز فساد و فحشای جنسی تحت معاونت در سه فقره زنای در حکم عنف قبلا طی دادنامه شماره اخیر الذکر مورد حکم واقع شده است لذا در وضعیت موجود محاکمه مشارالیها ای این حیث و محکومیت او به مجازات اعدام فاقد موقعیت قانونی تشخیص و به نظر اکثر اعضای هیئت عمومی شعب دیوان محترم عالی کشور با وصف به اینکه عنوان مجرمانه انتسابی (به صورت تالی تلو) یک عنوان مجرمانه تلقی می گردد لذا اتهام فساد فی الارض زمانی محقق میگردد که از طریق شرکت در تشکیل و اداره مرکز فساد و فحشای جنیس و عقیدتی در پوشش ترویج عرفان کاذب و راه معرفت ارکان تشکیل دهنده آن محقق باشد که در موضوع مانحن فیه بنا به تشخیص قضات عالی رتبه دیوان عالی کشور تعیین کیفر متعدد برای جرم واحد خالی از وجاهت قانونی بوده معذلک نسبت به اتهام خانم مرجان داوری فرزند هوشنگ متولد ۱۳۴۵ منتسب دادنامه مسبوق الصدور شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به شماره ۵۹/۲۰۰۰/ت د – ۲۵/۲/۱۳۹۷ هیئت عمومی دیوان عالی کشور نسبت به اتهام افساد فی الارض که مشعر به حکم اعدام مسبوق الصدور می باشد به استناد به بند پ ماده ۴۷۰ قانون آیین دادرسی کیفری و به علت عدم انطباق با موازین قانونی حکم برائت متهم از این حیث اتهام انتسابی صادر و اعلام میگردد و رای صادره در اجرای احکام قسمت دوم از بند پ ماده قانون اخیر الذکر قطعی و غیر قابل فرجام خواهی می باشد”.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات خانم داوری روز شنبه ۲۱ دی ماه در شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود.

آذرماه امسال حکم اعدام خانم داوری توسط هیئت عمومی دیوان عالی کشور نقض و جهت محاکمه مجدد به این شعبه به عنوان شعبه هم عرض ارجاع داده شده بود. اواسط آذرماه سال گذشته نیز حکم اعدام این زندانی برای دومین بار توسط دیوان عالی کشور نقض شده و به همین دلیل جهت بررسی به هیئت عمومی این دیوان ارسال شده بود.

گفتنی است، روند بررسی پرونده مرجان داوری توسط هیئت عمومی دیوان عالی کشور بیش از ۱۱ ماه به طول انجامیده بود.

لازم به یادآوری است مرجان داوری (۴ اردیبهشت ماه ۱۳۴۵ – تهران) تحصیلات ابتدایی را در انگلستان و در بازگشت به ایران، در مدرسه بین المللی تیزهوشان پارتیان به اتمام رساند. در سیزده سالگی موفق به اخذ دیپلم ترجمه زبان انگلیسی شد. تحصیلات دانشگاهی را با رتبه دو رقمی وارد دانشگاه هنر الزهرا در رشته گرافیک و نقاشی و همچنین تحقیق و ترجمه در زمینه علوم باطنی و هستی شناسی مشرق و مغرب زمین ادامه داد.

مرجان داوری در سال ۱۳۸۹ اقدام به ترجمه آثار نویسندگان مکاتب فکری اشراقیون در سرتاسر جهان، گردآوری و تدوین مجموعه ای در این زمینه نمود. از جمله آثار ترجمه شده توسط وی می توان به «پنجه زمان اثر پال توئیچل، جوینده اثر فیل موریمیتسو، تمرینات معنوی اک اثر هارولد کلمپ» اشاره کرد.

وی که فارغ التحصیل رشته گرافیک دانشکده هنر- دانشگاه الزهرا تهران، مترجم کتب علوم باطنی و الهی و اشراقیون و یکی از محققان موسسه مطالعات و تحقیقات متافیزیک راه معرفت بود در مهرماه ۱۳۹۴با تعطیلی و بازداشت مسئولان این موسسه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اتهام افساد فی الارض، رابطه نامشروع، اجتماع و تبانی علیه نظام، عضویت در فرقه عرفانی اکنکار، به همراه کریم زرگر، دیگر متهم پرونده از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اعدام محکوم شد.

همزمان با ابلاغ این حکم مرجان داوری از بند زنان زندان اوین به زندان زنان شهرری (قرچک ورامین) منتقل شد.

هرانا مدتی بعد در گزارشی از نخستین نقض حکم اعدام این زندانی توسط شعبه ۴۷ دیوان عالی کشور خبر داده بود. اما شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران مجددا رای بر اعدام این زندانی داد، حکمی که آذرماه سال گذشته برای دومین بار توسط شعبه ۴۷ دیوان عالی کشور نقض شده است.
این حکم به دلیل اینکه برای دومین بار توسط دیوان عالی کشور نقض شده است، پرونده جهت بررسی به هیئت عمومی دیوان ارجاع شده است.

لازم به ذکر است در تاریخ ۱۰ بهمن‌ماه سال ۹۶ کریم زرگر، رئیس سابق دانشکده صدا و سیما که چندی پیش به همراه مرجان داوری در ارتباط با تبلیغ و ترویج جنبش نوپدید عرفانی “اکنکار”، به اتهاماتی از جمله فساد فی الارض به اعدام محکوم شده بود در زندان رجایی شهر کرج اعدام شد.



کاریکامراناتور February 16, 2020 06:11 PM

جالب ترین قسمت اعمال این اراذل و اوباش شیهی وقتی هست که سینه را سپر کرده و نشخوار میکنند که: لا اکراه فی الدین! !

گزارش یا اعتراض به این نظر


حقیقتگو February 16, 2020 06:32 PM

شباهت صددرصدی حکومت فاشیستی استالین که کتاب ها درمورد جنایش برعلیه مردم روسیه نوشته شده است با حکومت فاشیستی اسلامی را حتما" متوجه میشود - دردوران استالین بسیاری ازمردمان و دگراندیشان و محققان روسی به انتقاد ازحکومت استالین موردی بروزدادن دستگیرشدند و یا اعدام و یا تیرباران و یا به درون زندان های مخوف استالین درسیبری افتادند که با تحمل زجرو شکنجه بیمارشوند وبمیرند درحقیقت محض حکومت فاشیستی اسلامی دقیقا" ادامه حکومت استالین درایران است محقان و دانشمندان و پژوهشگران همچون خاری هستند درچشمان خامنه ای معلون که با برچسب چسبانی ها همیشگی باید یا اعدام شوند و یا تا زنده هستند دردورن زندان ها مخوف توام با زجروشکنجه بسربرند این ؤزیم سفاک می نالد که چرا فرارمغزها ازایران افزایش یافته است ودلیلش هم تنها خود این حکومت فاشیستی و ضد بشریست

گزارش یا اعتراض به این نظر


تينا February 17, 2020 09:53 AM

اين آخونداى بيشرف از اين ميترسند كه ما به قدرت درونى خودمون پى ببريم و ديگه سوارى نديم سريع يك فساد و فحشا هم ضميمه پرونده ميكنن كه راحت حكم بدن كثافتا نميدونن مردم ديگه از همه پدرسوخته بازياشون خبر دارن و كارشون بزودى تمومه ما مردم ايران اين ولد زناها رو كه عامل فساد و فحشا شدن از ايران ميندازيم بيرون برن با خر و گاوها دوباره بياميزند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: