آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 9 شهریور ماه 1397 = 31-08 2018

چشمه علی هشت هزار ساله شهرری خشک شد

چشمه علی که اوایل امسال بر اثر حفر تونل مترو خشک شده بود با پیگیری مسئولان میراث، از 15 تیرماه تاکنون آب در آن جاری شد و از امروز جمعه (نهم شهریورماه) یکبار دیگر به دلایل نامعلومی این چشمه با قدمت هشت هزار ساله خشک شد.

به گزارش ایرنا، چشمه علی به عنوان محلی تاریخی و گردشگری باقدمتی هشت هزار ساله در ری بر اثر حفر تونل مترو تهران کاملا خشک شده بود که میراث فرهنگی گفته بود در صورت حل نشدن مشکل پیگیری حقوقی را در دستور کار قرار خواهد داد ومسئولان مترو قول جاری شدن آب تا 15 تیرماه سال جاری را در این چشمه داده بودند.
در نهایت با پیگیری میراث فرهنگی و شورای شهر تهران جریان آب تنها در حوضچه دوم چشمه جاری شد و آب حوضچه اول به عنوان منبع اصلی هیچوقت جاری نشد.
خبرنگار ایرنا مستقر در شهرری صبح جمعه (نهم شهریورماه) در این محل حاضر شد و مشاهده کرده که آب حوضچه اول کاملا خشک و اندک آبی که در حوضچه دوم از 15 تیرماه جاری شده بود، هم اکنون کاملا خشک شده است.
خشکی آب چشمه علی در طی ماههای گذشته در سطح ملی خبرساز شد و هم اکنون خشک شدن دوباره این چشمه موجب نگرانی مردم شده، چشمه ای که سالمندان این منطقه سالها با آن خاطره بازی کرده اند.
عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی در مورد علت خشکی دوباره چشمه علی به خبرنگار ایرنا گفت: تیم کارشناسی را امروز (جمعه) برای بررسی موضوع به محل اعزام خواهیم کرد و دلایل خشکی آن را بررسی می کنیم.

حسن خلیل آبادی عنوان کرد: در صورت صحت موضوع، کمیته ای را در شورای شهر تشکیل خواهیم داد و این موضوع را به صورت جدی پیگیری می کنیم.
امیر مصیب رحیم زاده رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ری نیز در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت که از روز شنبه این موضوع پیگیری می شود.
به گزارش ایرنا، «چشمه‌علی» یک از نقاط باستانی، دیدنی و تفریحی شهرری به شمار می‌رود که در جنوب تهران و شمال شهرری، منطقه 20 شهرداری تهران قرار دارد، این چشمه در همسایگی ابن بابویه، برج طغرل، دژ رشکان و در زیر باروی ری واقع شده است. این چشمه‌ از میان صخره‌ای بزرگ خارج شده و به سوی جنوب و سپس جنوب شرق جاری است.
نام باستانی این چشمه سورینی بوده است که احتمالاً منسوب به دودمانی بزرگ در دوره اشکانیان و ساسانیان است. بعدها به نام امام اول شیعیان علی به چشمه علی معروف شد، قدمت چشمه‌علی به حدود 8 هزار سال پیش بر می‌گردد، زمانی که نخستین اجتماع در کنار چشمه‌ای دایمی واقع بربالای تپه‌ای گرد آمدند.
در گذشته فرش فروش‌ها و مردم تهران، قالیها و قالیچه های خود را با این عقیده که در آب این چشمه خاصیتی است که فرش را خوب تمیز و رنگ روشن‌تر و پر جلاتر می‌سازد، در آب چشمه‌علی می‌شستند.



شهنام August 31, 2018 11:03 PM

چشمه علی‌، حسن آباد، حسین تپه ، مدرسه شیخ حسن یعنی جایی در ایران ما نمونده که با اسمهای اسلامی این جنایتکاران به گند کشیده نشده باشه به امید روزی که چشمه علی‌ چشمه زرتشت نامیده شود

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: