آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 12 شهریور ماه 1397 = 03-09 2018

اقدام انتقامجویانه؛ سه زندانی سیاسی اعدام شدند

در اقدامی انتقامجویانه، سه زندانی سیاسی در زندان زاهدان اعدام شدند

خبرگزاری هرانا – سحرگاه امروز، سه زندانی سیاسی محبوس در زندان زاهدان که دو روز پیش جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بودند، اعدام شدند. این زندانیان تنها یک روز پس از بروز درگیری میان گروه مسلح اپوزیسیون در بلوچستان با نیروهای امنیتی برای اجرای حکم اعدام فراخوانده شدند. اعدام انتقامجویانه زندانیان سیاسی در بلوچستان مسبوق به سابقه است به طوریکه در سال ۹۲ نیز دست کم ۱۶ زندانی بلوچ اعدام شدند، محمد مرزیه، دادستان وقت زاهدان در اینباره گفته بود «این افراد صبح شنبه در پاسخ به اقدام تروریستی شب گذشته سراوان و شهادت مرزبانان، اعدام شدند.»

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز دوشنبه ۱۲ شهریورماه ۱۳۹۷، حکم اعدام سه زندانی سیاسی در زندان مرکزی زاهدان اجرا شد.

هویت این زندانیان «درمحمد شه‌بخش، ۲۱ ساله، اهل زاهدان، از بند ۵»، «اسماعیل شه‌بخش، معروف به بهشتی، ۲۳ ساله، از بند ۴» و «حیات الله نوتی زهی (آیت الله نیک‌زهی)، معروف به اکبر، ۲۴ ساله، تبعه پاکستان» توسط هرانا احراز شده است.
این زندانیان صبح روز شنبه ۱۰ شهریورماه ۹۷، جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بودند.

هرانا در آبان‌ماه سال گذشته از محکومیت این سه زندانی محبوس در زندان زاهدان در شعبه دوم دادگاه انقلاب زاهدان به اعدام خبر داده بود. این حکم یک ماه بعد از صدور به تائید دیوان عالی کشور نیز رسیده بود.

این زندانیان در جریان یک درگیری توسط نیروی انتظامی بازداشت شده بودند.

این زندانیان در تاریخ ۱۶ تیرماه ۱۳۹۴ به اتهام محاربه، همکاری با گروه مخالف نظام و درگیری مسلحانه از طریق مشارکت در یک درگیری مسلحانه با نیروی انتظامی که در آن یک سرهنگ نیروی انتظامی به قتل رسید بازداشت و مورد محاکمه قرار گرفتند. هر سه این افراد منکر عاملیت در قتل مامور مورد اشاره شدند اما با این حال علاوه بر پرونده‌ای که با اتهامات امنیتی برای آنان همراه شد، در پرونده‌ای دیگر به آمریت در قتل نیز متهم شدند.
لازم به ذکر است در زمان بازداشت، دو تن از این افراد به نام‌های “اسماعیل شه‌بخش” و “حیات الله نوتی زهی” مورد اصابت گلوله قرار گرفته و به صورت زخمی بازداشت شدند.

گفتنی است که این افراد پیش‌تر با نگارش نامه ای سرگشاده از شکنجه شدن خود در زمان بازداشت به رفتارهای غیرانسانی بازجویان اشاره کردند. در آن نامه از عهدشکنی ماموران نسبت به امان‌نامه، ضرب و شتم و اعمال انواع شکنجه‌ها از قبیل فلفل به زخم ریختن و سوزن زدن به آلت تناسلی برای گرفتن اعتراف از متهمان اشاره شده بود.
اعدام این زندانیان تا لحظه تنظیم خبر توسط مراجع رسمی اطلاع رسانی نشده است.

اعدام این افراد با توجه به اینکه مقدمات آن تنها یک روز پس از بروز درگیری میان گروه مسلح جیش العدل و نیروهای امنیتی در منطقه بلوچستان آماده شده بود این گمانه را مطرح می کند که همانطور که پیش تر نیز سابقه آن وجود داشته این افراد به هدف “تلافی” کردن اعدام شده باشند.

در مورد سابقه لازم به یادآوری است، محمد مرزیه دادستان زاهدان روز شنبه چهارم آبان ماه ۹۲ از اعدام تلافی جویانه ۱۶ زندانی بلوچ خبر داد و بدون انتشار اسامی اعدام شدگان و جزئیات اتهاماتشان، اعدام شدگان را «از عناصر تروریستی گروهک‌های معاند نظام» معرفی کرد و گفت: «این افراد صبح شنبه در پاسخ به اقدام تروریستی شب گذشته سراوان و شهادت مرزبانان، اعدام شدند.»



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: