آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 15 شهریور ماه 1397 = 06-09 2018

شکنجه در بازداشتگاه اطلاعات سپاه سراوان

خبرگزاری هرانا – دستکم ۷ تن از شهروندانی که حدود یک ماه پیش در ارتباط با انفجار بمب صوتی مقابل اداره اطلاعات سراوان بازداشت شده بودند روز گذشته به بند یک زندان مرکزی زاهدان منتقل شدند، این افراد در مدت زمان بازداشت در بازداشتگاه اطلاعات سپاه به شدت مورد شکنجه قرار گرفته اند تا اتهامات مطروحه را بپذیرند. علیرغم گذشت زمان کماکان آثار شکنجه بر بدن این افراد قابل مشاهده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته دستکم ۷ تن از شهروندان اهل سراوان که پیشتر توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد منتقل شده بودند، به بند یک زندان مرکزی زاهدان منتقل شدند.

بنابر اطلاعات دریافتی هرانا این شهروندان در زمان بازداشت در بازداشتگاه اطلاعات سپاه به شدت مورد شکنجه قرار گرفته و وضعیت جسمی مناسبی ندارند.

یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: “این شهروندان که طلاب مدرسه دینی بودند در ارتباط با بمب صوتی که حدود یک ماه قبل در مقابل اداره اطلاعات سراوان منفجر شده بازداشت شدند، این ۷ نفر در بازداشتگاه اطلاعات سپاه هر روز چند مرتبه مورد شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفته تا نهایتا مجبور به پذیرش اتهامات وارده شدند. این افراد شب‌ها مورد بازجویی قرار می‌گرفتند و به وسیله کابل و شوک الکتریکی شکنجه می‌شدند تا حدی که آثار شکنجه‌ها بر کف پاهایشان هنوز قابل روئیت است و کماکان قادر به راه رفتن نیستند”.

تا کنون هویت دو تن از این شهروندان به نامهای “نجیب دهواری، ۲۱ ساله، اهل سراوان” و “عبدالشکور ستوده، ۲۲ ساله، اهل سراوان” توسط هرانا احراز شده است.
روز گذشته هرانا از تفهیم اتهام و انتقال این افراد به بند یک زندان مرکزی زاهدان خبر داده بود.

لازم به ذکر است، در خردادماه سال جاری نیز زندانی دیگری به نام “مسعود قنبرزهی” که به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با گروه‌های مخالف نظام” بازداشت شده بود، به مدت ۳ هفته در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان تحت بازجویی و شکنجه قرار گرفت و سپس به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.

شکنجه بازداشت شدگان در بازداشتگاه های منتسب به نهادهای امنیتی در منطقه بلوچستان بسیار متداولتر و پیشرفته تر از دیگر نقاط کشور در جریان است.

یکی از نمادهای بارز این توسعه یافتگی در شکنجه مربوط به ابزاری به نام “تخت معجزه” در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر زاهدان است.

تخت معجزه یکی از شیوه های رایج شکنجه برای گرفتن اعتراف از زندانی در این محل است، در این نوع شکنجه متهم را به تخت میبندند و پرسنل اطلاعات، متهم را آنقدر با کابل شلاق میزند تا فرد توان مقاومت خود را از دست بدهد. هدف از این شکنجه اجبار فرد به اعترافات علیه خود است.

برای بستن فرد به تخت و همینطور میزان دردی که لازم است به او وارد شود ادوات مختلفی از جمله درجه بندی مختلفی از شلاق در این محل مورد استفاده قرار میگیرد.

لازم به یادآوری است پیش از این زندانیان دیگری از جمله محمدصابر ملک رئیسی، عبدالکریم شه بخش و نور احمد حسن زهی که تجربه حضور در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر زاهدان را داشتند در روایت های خود از وجود ابزار شکنجه موسوم به “تخت معجزه” در این محل و اعمال شکنجه بر خود سخن گفته بودند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: