آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 17 شهریور ماه 1397 = 08-09 2018

اتهام “تبلیغ مسیحیت” برای دانشجوی ارمنی

خبرگزاری هرانا – “کارن وارطانیان” دانشجوی ارمنی بازداشت شده در اعتراضات سراسری دی ماه ۹۶ با اتهاماتی ازجمله “تبلیغ مسیحیت و اسلام زدایی” روبرو است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از محبت نیوز، کارن وارطانیان متولد سال ۱۳۷۲؛ اهل تهران؛ دانشجوی ترم ۹ داروسازی دانشگاه اراک و مجرد است. وی از مسیحیان ارمنی و از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری دی ماه است.

به گزارش “دانشجو آنلاین” این دانشجوی معترض در تاریخ ۹ دی‌ماه ۹۶؛ در تجمع اعتراضی بازداشت و مدت ۱۷ روز تحت شکنجه‌های جسمی و روحی قرار داشت؛ به طوری که طی مدت بازداشت ۱۵ کیلو وزن کرد.

“کارن وارطانیان” دو هفته پیش طی احضاریه‌ای به دادگاه انقلاب احضار شد و دادگاه او روز سه شنبه ۶ شهریور ماه؛ با حضور خود و وکیلش برگزار شد.

در دادگاه با اتهام‌های “توهین و نشر اکاذیب”، “تشویش اذهان عمومی”، “تلاش برای تشکیل گروه های مبارز علیه نظام”، “تبلیغ مسیحیت و اسلام زدایی” روبرو شد.
برای او قرار بازداشت موقت صادر و تاریخ دادگاه اصلی تعیین شد. علیرغم اعتراض وی و وکیلش به آنها ابلاغ شد که تا تاریخ دادگاه به زندان تهران بزرگ (فشافویه) منتقل می شود.

“کارن وارطانیان” به طور مادرزاد بیماری گشادی دریچه قلب دارد و در اردیبهشت ۹۷ عمل جراحی قلب داشته است.

با وجود اینکه خانواده و وکیل پرونده از قاضی خواستند که به دلیل بیماری قلبی و تهدید جانی برای “کارن وارطانیان” تعیین وثیقه شود؛ اما قاضی به ایشان گفت که به دستور قوه قضاییه برای زندانیان امنیتی قرار وثیقه صادر نمی‌شود حتی اگر تاریخ دادگاه یکسال دیگر باشد.

به گزارش یک منبع موثق؛ “کارن وارطانیان” حین انتقال از دادگاه به بازداشتگاه توسط مامورین زندان در مقابل چشمان مادر و خواهرش مورد ضرب و شتم قرار گرفته و مامور ضارب به دروغ به مردم حاضر در محل گفت: «این متهم به چند دختر زیر ۱۸ سال تجاوز کرده.»

این دانشجوی بازداشتی در روز ۸ شهریور ماه؛ پس از ۲ روز بازداشت در بازداشتگاه موقت به زندان تهران بزرگ (فشافویه) منتقل شد.
وی در زندان دچار حمله قلبی شد و روز یکشنبه ۱۱ شهریور ماه؛ با دستنبد و تحت مراقبت امنیتی همراه با یک مامور لباس شخصی و یک سرباز به بیمارستان رجایی منتقل شد.

خانواده وی تنها توانستند چند دقیقه او را از پشت شیشه ببینند. اما همین دیدار نیز کافی بود که آثار ضرب و شتم را بر سر و صورت؛ چشم و پای فرزندشان ببینند. با وجود رای پزشک بیمارستان مبنی بر استراحت ۳-۴ روزه وی به دلیل عمل جراحی و شرایط وخیم جسمی اش؛ مسئولان زندان با ادامه معالجه او در بیمارستان موافقت نکرده و پس از یک معالجه سرپایی وی را به زندان بازگرداندند. مامور لباس شخصی در پاسخ به تاکید پزشک مبنی بر ادامه مراقبت از وی در بیمارستان گفت: «اگر مرد هم مهم نیست. فقط چند روزی زنده نگهش دار که بتوانیم از او اعتراف کارهایش را بگیریم.»

“کارن وارطانیان” طی مدت بازداشت تنها ۲ بار با خانواده تماس تلفنی کوتاه داشته است.

با وجود پیگیریهای مستمر خانواده اجازه ملاقات به خانواده داده نشده و قاضی پرونده نیز تاریخ دادگاه وی را مشخص نمی کند.

در اعتراضات اخیر که بعضاً با عنوان «اعتراضات دی‌ماه» از آن یاد می‌شود، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته و حدود ۵ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

رحمانی فضلی، وزیر کشور پیشتر در این باره اذعان کرد: “اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در ۱۰۰ شهر ایران روی داد که این اعتراضات در ۴۰ شهر به خشونت کشیده شد”.

برخی از بازداشت‌شدگان با تودیع وثیقه و تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده‌اند و برخی از آنها نیز به زندان منتقل شده‌اند. با این حال کماکان از سرنوشت و یا محل نگه‌داری شماری از بازداشتی‌ها اطلاع دقیقی در دست نیست.



ali September 8, 2018 12:58 PM

فرار یکی از محکومین پرونده اختلاس بیمه 1200 میلیارد تومانی از فرودگاه امام خمینی در تاریخ مردادماه سال جاری خانواده این فرد در اتریش اقامت دارد و ظاهرا برای مرخصی از زندان خارج شده و برنگشته و پیگیری انجام شده نشان میدهد وی با پاسپورت خودش از فرودگاه امام تهران به مقصد ترکیه رفته است دختر و دو پسر وی نیز از سال 81 در اتریش زندگی منیماید

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: