آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 17 شهریور ماه 1397 = 08-09 2018

صندوق‌های بازنشستگی در ورطه ورشکستگی

سایت ایران کارگر: صندوق های بازنشستگی امروز با بحران جدی مواجه هستند و اگر این مشکل حل نشود، ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی قطعی است.

نماینده مجلس از اهواز در این رابطه می‌گوید، با کاهش نسبت شاغلان به بازنشستگان، اغلب صندوق‌های بازنشستگی در آستانه ورشکستگی قرار دارند. شماری از بازنشستگان بارها برای اعتراض به وضع بد معیشتی خود جلو مجلس تجمع کرده‌اند.

همایون یوسفی، عضو کمیسیون بهداشت و نماینده اهواز در مجلس روز جمعه، ۱۶ شهریور ۱۳۹۷، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی دولت وضعیت نابسامان صندوق‌های بازنشستگی می‌باشد به همین دلیل دولت مجبور است سالی بیش از یک صد هزار میلیارد تومان صرف پرداخت حقوق بازنشستگان کند.

یادآوری می‌شود که در ایران حدود ۱۸ صندوق بازنشستگی وجود دارد که اغلب آنها وضعیت مالی نامناسبی دارند و به همین دلیل قادر به انجام مهم‌ترین وظیفه خود، یعنی پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان، نیستند و به اجبار وابسته به کمک‌های دولت و استفاده از بودجه عمومی هستند.

البته اصلی‌ترین علل این وضعیت، سوءمدیریت و فساد است که نقش مهمی در خرابی وضعیت صندوق‌های بازنشستگی دارد، اما علاوه بر اینها، بیکاری فراگیر و عدم تعادل در نسبت شاغلان به بازنشستگان نیز از علت‌های اصلی این وضعیت نابسامان محسوب می‌شوند. نایب رئیس کانون بازنشستگان شهرستان تهران علی دهقان‌کیا، سال گذشته در جمع خبرنگاران گفته بود که چهار دهه پیش به ازای هر بازنشسته بیش از ۲۵ نفر کار می‌کردند و این نسبت به اندکی کمتر از ۴ .۶ شاغل به یک بازنشسته رسیده است.

در حالی که نماینده اهواز در مجلس نسبت کنونی شاغلان به بازنشستگان را ۵.۵ به یک اعلام کرده و می‌افزاید با این روند، اغلب صندوق‌های بازنشستگی در مسیر ورشکستگی قرار دارند. همایون یوسفی اضافه می‌کند که با توجه به وضعیت کنونی در آینده‌ای نه چندان دور با موج جدید بازنشستگان روبرو خواهیم بود که وضعیت را به مراتب بدتر می‌کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: