آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 23 شهریور ماه 1397 = 14-09 2018

دلار؛ همدستی سپاه با جنگ سالاران افغانستان

هرج و مرج بازار ارز در ایران، فرصت خوبی برای دلالان ارز در افغانستان جهت قاچاق ارز به ایران فراهم کرده به طوری که دلار ها را در بازار سیاه ایران به ریال تبدیل می کنند و پس از قاچاق ریال، آنها را در ایالت های مرزی به نرخ های رسمی می فروشند.

به گزارش تسنیم به نقل از بلومبرگ، دلالان ارز در افغانستان جهت قاچاق ارز در طی ماه برای انتقال دلار به خاک ایران بارها به این کشور سفر می کنند.

در ساختمان سه طبقه بازار سرای شاهزاده در کابل، یک دلال ارز در مغازه ای پر از بسته های اسکناس نشسته و توضیح می دهد که چگونه او و دیگر دلالان از تاکسی برای حمل چمدان های پر از دلار به ایران از طریق مناطق دور افتاده مرزی اسلام قلعه استفاده می کنند. هر ماه، او حدود 220 هزار دلار در 2 تا 3 سفر به ایران انتقال می دهد.

دلالان افغان معمولا از استان هرات افغانستان به شهر مشهد در ایران سفر می کنند. آنها هر دلار آمریکا را به 120 هزار ریال می خرند. به گفته ایمال هاشور، سخنگوی بانک مرکزی افغانستان، این دلالان، که ویزای چند بار ورود به ایران را دارند، ریال ایران را با 30 درصد سود در افغانستان می فروشند.

یک دلار دیگر که تعداد زیادی اسکناس ریال روی میزش دارد گفت، دلالان به جای کابل، می توانند ریال را به بهترین قیمت در ایالت های هم مرز با ایران بفروشند. این تجارت بخشی از 4 میلیارد دلار ارزی است که هر سال از اقتصاد افغانستان خارج می شود.

سفی الدین سیحون، استاد اقتصاد دانشگاه کابل گفت: «متاسفانه، دولت نتوانسته جلوی قاچاق ارز را بگیرد.» وی افزود، جنگ سالاران متنفذ افغانستان از قاچاق ارز به ایران منتفع می شوند.

قاچاق ارز به ایران موجب کمبود دلار آمریکا در افغانستان شده و افت 3.5 درصدی ارزش پول ملی افغانستان در ماه جاری را به دنبال داشته است. در روز 13 سپتامبر، هر دلار آمریکا به 76.03 افغانی رسید، که پایین ترین رقم در طی 15 سال گذشته است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: