آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 18 مهر ماه 1398 = 10-10 2019

یک قدم بلند دیگر برای نابودی بناهای تاریخی

شکوه میرزادگی

بناهای تاریخی ایران«هاستل» و «کافی شاپ» می شوند

پس از ویران کردن های مکرر میراث های تاریخی، به بهانه هایی چون عمران و آبادانی، و بعد از خصوصی سازی بناهای تاریخی و تبدیل آن ها به قهوه خانه های سنتی و هتل، اکنون به میمنت و مبارکی آغاز کار «وزارت میراث فرهنگی و گردشگری» یک قدم بلند دیگر برای نابودی بناهای تاریخی برداشته شد.

اولین اقدام یا تجارت «وزارت میراث فرهنگی»، فروش یا واگذاری خانه های تاریخی به اشخاصی ست که می خواهند آن ها را تبدیل به «هاستل» و «بوتیک» و «کافی شاپ» کنند.

تعجب نکنید، بله، هاستل و بوتیک و کافی شاپ! این بار سودجویان با کمک مستقیم دولت علاوه بر این که خانه های تاریخی را تبدیل به خوابگاه و فروشگاه و قهوه خانه می کنند، با گذاشتن نامی فرنگی بر آن ها، هم هویت اصلی این بناها را تغییر می دهند، هم جیب جوان های بی خبری را خالی می کنند، که مجذوب نام های غربی اند.

در این مورد سیدجواد موسوی، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی حرف های ضد و نقیضی می گوید. او ابتدا به خبرنگار ایسنا می گوید: «وزارت میراث فرهنگی اختیار و مسئولیتی برای صدور مجوز «خانه ـ کافه ها» ندارد. ما مجوزها را براساس مصداق هایی که در بند ب و ج آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری تصویب شده صادر می کنیم»

موسوی در جایی دیگر در پاسخ به خبرنگار که از زیاد شدن هر روزه هاستل ها و کافی شاپ ها در خانه های تاریخی و حتی بناهایی که در فهرست میراث ملی هستند ابراز نگرانی می کند، می گوید: «در آیین نامه حدود بیست و نه مصداق در زیرمجموعه تاسیسات گردشگری تعریف شده که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجوز آن ها را صادر می کند. «خانه ـ کافه» در ذیل این مصادیق نیامده است.

جناب مدیرکل وزارت میراث فرهنگی همچنین درباره تکلیف مجوز «هتل بوتیک» ‌ها که تعداد آن‌ها نیز درحال افزایش است، سخنان دیگری می گوید:«این اقامتگاه‌ها درحال حاضر با عنوان دیگر از جمله «اقامتگاه یا هتل سنتی» از این وزارتخانه مجوز می‌گیرند اما در اصلاحیه آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری انواع هتل از جمله «هتل بوتیک» تعریف شده که در دریافت مجوز مشکلی نداشته باشند. اما این اصلاحیه باید نخست در شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری تصویب شود تا مصوبه هیات دولت را دریافت کند.»

متاسفانه همانگونه که در چهل سال گذشته دیده ایم، مسئولین دولتی حکومت اسلامی، نه تنها هیچ علاقه ای به میراث فرهنگی غیرمذهبی ایرانزمین ندارند، بلکه برای نابودی و ویرانی آن ها از هیچ اقدامی فروگذار نیستند. و اکنون می توان به سادگی پیش بینی کرد که این هاستل ها و کافی شاپ ها هم پس از چندی به سرنوشت هتل ها و قهوه هایی دچار می شوند که طی دو دهه گذشته به دست بخش خصوصی داده شده و جز ویرانه ای از آن ها باقی نمانده است.

ـ هاستل محل خوابی ست ارزان قیمت که از نظرارزش و داشتن امکانات پس از مسافرخانه قرار دارد. در یک هاستل به جای یک اتاق یک تخت در اختیار مسافر قرار می دهند. هر اتاق هاستل می تواند از دو سه تخت تا ده پانزده تخت یا بیشتر داشته باشد.


*******************************

کشف آثار ۲۵۰۰ ساله پارسی در شمال ترکیه

در کاوش‌های باستان‌شناسی منطقه‌‌ی اولوز هویوک در ترکیه، یک جاده‌ی تاریخی و یک تالار چند ستون و آتشکد‌ه‌ای پارسی با قدمت ۲۵۰۰ سال کشف شده. باستان‌شناسان معتقدند، پارسیان از این سازه به عنوان مقر پستی استفاده می‌کردند.

به گزارش روزنامه‌ی انگلیسی زبان "دیلی صباح" ترکیه، باستان‌شناسان در کاوش‌های خود در منطقه "اولوز هیوک" موفق به کشف یک آتشکده، یک راه و یک تالار کاخ مانند شده‌اند.

"اولوز هویوک" در روستای قویونجک Toklucak در استان آماسیای ترکیه در شمال این کشور و بر فراز ساحل دریای سیاه قرار گرفته است.

پرفسور شوکت دونمز، یکی از باستان‌شناسان دانشگاه استانبول و کسی که سرپرستی تیم حفاری را به عهده دارد، گفته است، کاوش‌هایشان در چهار سال گذشته بر لایه‌های باستان‌شناسی دوره پارس در تپه، متمرکز بوده است. این پژوهشگر از کشف یک جاده تاریخی که به یک آتشکده می‌رسد و یک تالار با ستون‌ها (منتسب به دوره هخامنشی)، در جریان کاوش‌های باستان‌شناسی این گروه در منطقه خبر داده است.

پرفسور دونمز در مورد جاده کشف شده از منظر طراحی و ساخت می‌گوید، نخستین‌بار است که چنین طراحی دقیقی از آناتولی در عصر آهن کشف می‌شود. این باستان‌شناس می‌افزاید، از تمرکز معماری بر یک آتشکده سخن می‌گوید و آن را نشانه‌ی جایگزین شدن دین ایرانیان به جای دین یونانیان در این منطقه می‌داند.

این روزنامه با اشاره به دین زرتشتی، یکی از قدیمی‌ترین ادیان موجود در جهان و خاستگاه آن در ایران می‌نویسد:« کشف آتشکده‌ای برای عبادت در آناتولی، نشانگر آن است که دین زرتشتی در آناتولی هم وجود داشته است.

تالار یا کاخ چند ستون کشف شده، به مرکز حفاری‌های امسال این تیم باستان‌شناسی تبدیل شد چرا که پژوهشگران این گروه معتقد بودند، پارس‌ها این سازه را که در فاصله کمی تا آتشکده واقع شده، به عنوان یک چارپارخانه و پستخانه به خدمت گرفته بوده‌اند.

پرفسور دونمز با اشاره به این نکته که "ایرانیان نخستین تمدنی هستند که سیستم پستی را به آناتولی آورده‌اند"، می‌گوید:« آنها امپراطوری عظیمی داشتند که گستره‌ی آن از یونان تا آسیای میانه و مصر می‌رسید و این امپراطوری را از طریق فرماندهانشان اداره می‌کردند. آنها مجبور بودند به گونه‌ای اطمینان حاصل می‌کردند که خبرها و اطلاعات سری درست را از پایتخت به اطراف بفرستند و برای همین منظور باید فراتر از تمامی مرزهایشان، سیستم‌های جاده‌ای متفاوتی را تأسیس می‌کردند.»

دونمز همچنین معتقد است که ایرانیان مکان‌های خاصی را برای راه‌اندازی مقرهای پست تعیین کرده بودند؛ جایی که اسب‌های تازه نفس در انتظار بودند و پیک‌ها از آنجا اخبار مهم را به سراسر امپراطوری منتقل می‌کردند. او تالار ستونی کشف شده را یکی از این اداره‌ها/مقرهای پست می‌داند.

حفاری‌هایی این منطقه از ترکیه، در سال ۲۰۰۷ آغاز شد. باستان‌شناسان تا کنون در مجموع ۱۰ سکونتگاه را در تپه کشف کرده‌اند.

۵ دانشگاه، و شمار زیادی باستان‌شناس و متخصصان مرمت آثار تاریخی در کاوش‌های این منطقه شرکت دارند. حفاری‌ها تا پایان ماه سپتامبر ادامه دارند.


کشف پایگاه نظامی هخامنشیان در شمال اسرائیل

باستان شناسان توانستند یک پایگاه نظامی متعلق به دوران ایران باستان را در شمال اسرائیل در نزدیکی شهر عکا کشف کنند.

به گزارش یورونیوز، قدمت این پایگاه به حدود ۲۵۰۰ سال پیش و دوران حکمرانی هخامنشیان بر ایران زمین برمی‌گردد. گمان می‌رود این پایگاه نظامی که در سایت باستان شناسی «تل كيسون» قرار دارد، متعلق به نظامیان ارتش کمبوجیه، بزرگترین پسر کوروش کبیر باشد و در جریان حملات ایرانیان به مصر باستان در سالهای ۵۲۰ قبل از میلاد ساخته شده باشد. بر اساس مطالعات انجام شده، احتمالا کمبوجیه در این پایگاه ارتش خود را جمع و سپس از این منطقه به سرزمین‌های تحت قلمرو پادشاهان نیل حمله کرده است.

حفاری‌های این منطقه تحت نظارت تیمی از پژوهشگران دانشگاه شیکاگو و در دو مرحله انجام شد؛ مرحله اول حفاری‌ها به سال ۲۰۱۶ میلادی برمی‌گردد و مرحله دوم آن نیز در سال ۲۰۱۸ انجام شده است. پادشاهی هخامنشی در سالهای ۵۸۰ قبل از میلاد توسط کوروش کبیر و پس از غلبۀ او بر مادها، لیدی‌ها و کلدانی‌ها بنیان گذاشته شد. کمبوجیه پسر ارشد او نیز رویای پدر و حکمرانی بر کل منطقه را در سر داشت.

بر اساس یافته‌های باستان شناسی، به دلیل استراتژیک بودن این منطقه، حتی پس از حمله به مصر نیز ایرانیان بطور گسترده از این پایگاه استفاده کرده و علاوه بر استفاده نظامی، آن را به یک مرکز بزرگ فعالیتهای اداری تبدیل کرده‌ بودند. باستان شناسان توانسته‌اند در این پایگاه اشیائی مانند شیشه‌های سرامیکی و ظرفهای سفالین پخت و پز نیز پیدا کنند. آنها می‌گویند که کشفیاتشان در این منطقه دربارۀ ارتش کمبوجیه با اطلاعاتی که در منابع باستانی از جمله تاریخ هرودت آمده، همخوانی دارد.


کشف یک شهر ایرانی ۲۵۰۰ ساله هخامنشی در شمال ترکیه

روزنامه حریت ترکیه اعلام کرد که باستان شناسان در تپه اولوز در استان آماسیا در مرکز ترکیه آثار یک شهر تاریخی 2500 ساله ایرانی متعلق به دوره هخامنشی را کشف کرده اند.

در پی کاوش های انجام شده، بخش هایی از این شهر تاریخی شامل یک تالار تختگاه و یک تالار ستوندار و یک مجموعه کاخ پارسی 2500 ساله از زیر خاک بیرون آورده شده است.

پرفسور شوکت دونمز سرپرستی کاوش این شهر تاریخی به خبرنگاران اعلام کرده است که اشیای تاریخی کشف شده در این منطقه نشان دهنده تعلق این محوطه باستانی به دوره هخامنشیان و ایرانی با قدمت حدود 450 سال پیش از میلاد است.

وی با اشاره به ادامه کاوش ها در این منطقه باستانی که بخشی از یک شهر به شمار می رود، اعلام کرد که تاکنون یک خیابان، یک ساختمان بزرگ و یک آتشکده در این شهر تاریخی شناسایی و کشف شده است.

به گفته این استاد باستان شناسی دانشگاه استانبول این محوطه تاریخی نخستین آپادانای یافته شده تمدن ایرانی متعلق به دوره هخامنشی در بیرون از مرزهای ایران کنونی بوده و از این نظر کشفی کم ‌سابقه محسوب می شود.

دونمز همچنین اعلام کرده است که تاکنون پایه های 6 ستون یک بنای تاریخی کشف شده و در جریان حفاری این محوطه تاریخی یک مجسمۀ گاو متعلق به دورۀ تاریخی 'هیتی ها' نیز کشف شده و زیر شهر ایرانی کشف شده یک شهر بسیار بزرگ تمدن هیتی ها قرار دارد.

عثمان وارول استاندار آماسیا نیز در بازدید از محل کاوش این محوطه تاریخی در تپه اولوز با اعلام کشف بنای تازه، کاوش‌ در این محوطه را کاری بلند مدت عنوان کرد و گفت: کار کاوش و مستندسازی در منطقه توسط 12 کارشناس، 10 باستان شناس و 15 دانشجوی باستان شناسی با دقت ادامه دارد..



بينام September 17, 2018 05:37 PM

خوشا بحال كشور تركيه،خواهيد ديد ظرف چند ساله اين مكان به يكى از جاذبه هاى فرهنگى تركيه تبديل ميشود و توريست هاى كشورهاى مختلف براى ديدن ان صف خواهند كشيد و ميليونها دلار و يورو نصيب مردم تركيه خواهد شد ،خاك تو سر اخوند كثافت كه بويي از منافع ملى نبرده و همواره در تخريب ميراث فرهنگى ايران پيشقدم بود

گزارش یا اعتراض به این نظر


بهرام September 18, 2018 12:01 AM

شانس آوردیم این شهر باستانی خارج از مرزهای کنونی ایران واقع شده در غیر اینصورت ملایان و پاسداران دزد همه آثار باستانی را به یغما میبردند و بقایای آنرا نابود میکردند, همانگونه که در جیرفت و شهر سوخته کردند

گزارش یا اعتراض به این نظر


علی September 18, 2018 09:13 AM

با حرف دوستان عزیزمان بهرام و بینام موافقم هر چند ترکیه اردوغان هم آینده روشنی نخواهد داشت ولی بنیاد سکولاری که آتاترک پایه گذاشت ترکیه را نجات خواهد داد اگر ترکها بیدار شوند و نگذارند سیستم اسلامی بر ترکیه حاکم شود راه ترقی برایشان هموار است

گزارش یا اعتراض به این نظر


ایرانی اصل September 7, 2019 07:26 PM

درکشورهایی مثل ترکیه واسراییل وغیره هزینه میگذارندوزحمت میکشندواثارباستانی و باقیمانده ساختمانهای هخامنشی راباافتخارازدل خاک بیرون میاوندودرعوض درجمهوری شومبولی اسلامی ایران(که لعنت خداوبندگانش برانها باد)به همت احمدی نژادهای کثافت ومیمون صفت ودیگربیناموسان وطن فروش وارامگاه خراب کن هخامنشی که خجالت نمیکشندو سد میبندندواثار باستانی ها رازیراب میفرستندومابقی وباقیمانده را باتولید هوای شرجی در سایه سد های ایران خرابکن میپوسانند وازبین میبرند میدانید چرا؟برای اینکه این رژیم ددمنش بیناموس وطنفروش ضدایران است و ضد ایرانی وضداثارباستانی وضد سابقه ایران وضددانشمندان ایرانی وخلاصه ضدتمامی موجودیت ایران چه دریاچه خاک چه بندر وهرچه که به ایران وایرانی وهرچه به نسب ایرانی مربوط میشود لعنت برریشه وذات کثیف این ایران ستیزان بیناموس وطنفروش تروریست پرور

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: