آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 28 شهریور ماه 1397 = 19-09 2018

ایران؛ کاهش موجودی اسکناس و سکه بانکها

موجودی اسکناس و سکه در بانک مرکزی به حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که کاهش ۲۴۰۰ میلیاردی نسبت به سال قبل دارد. در حال حاضر حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان اسکناس و سکه رایج بین مردم و شبکه بانکی در حال گردش است.

به گزارش ایسنا، تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از جریان اسکناس و سکه‌های رایج (سکه های نیکل) نشان می‌دهد که تا پایان تیرماه امسال این مجموعه گردش حدود ۵۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی در اقتصاد ایران دارد، این رقم در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته ۴۳۰۰ میلیارد تومان افزایش دارد. از مجموع اسکناس و سکه رایج نزدیک ۴۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به آنچه در دست مردم قرار دارد، بر می‌گردد که نسبت به سال گذشته حدود ۶۴۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است.

همچنین حدود ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر از اسکناس و سکه موجود در بانک‌ها قرار دارد که نسبت به ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سال قبل تا ۲۱۰۰ میلیارد تومان کاهش داشته، همین امر نشان دهنده این است که بخشی از موجودی از بانک‌ها خارج و در اختیار مردم قرار گرفته است.

اما موجودی اسکناس و سکه در بانک مرکزی به حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که کاهش ۲۴۰۰ میلیاردی نسبت به سال قبل دارد. از این موجودی اسکناس و سکه در بانک مرکزی، هر زمان که لازم باشد بنابر نیاز بازار تزریق خواهد شد.

طبق ضوابطی که بانک مرکزی برای چاپ و تزریق اسکناس دارد، عمر اسکناس‌های موجود در بازار معمولا حدود پنج سال است که بعد از این مدت اسکناس‌های قدیمی به تدریج از چرخه خارج شده و چاپ‌های جدید وارد می‌شوند. پیش‌تر اعلام شده بود که سالانه حدود ۶۰۰ میلیون برگ اسکناس امحاء شده و نزدیک به ۹۰۰ میلیون برگ جدید بر اساس نیاز بازار، میزان امحاء و همچنین ذخیره‌گیری زیر نظر هیات نظارت بر اندوخته اسکناس چاپ و به مرور وارد چرخه پولی می‌شود.



بينام September 19, 2018 02:01 PM

با توجه به نظر بيانگزار انقلاب اخوندى كه ميگفت اقتصاد مال خر است ،اقتصاد ايران در چهل سال گذشته هـيچ روش علمى و منطقى نداشته و ندارد ،چاپ اسكناس و سكه بدون پشتوانه و بى حد وحساب عاقبتى جز ورشكستى ندارد كه امروز شاهد ان هستيم،با شروع تحريم هاى نفتى بي شك ارزش ريال بمراتب كمتر خواهد شد ،حال پس از چهل سال به همه ثابت شده كه نه اقتصاد بلكه اقتصاد دانان اسلامى خر هستند و تكرار اين مقوله مثل خواندن ياسين در گوش خر است،با پوزش از خر كه حيوان بى آزاريست

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: