آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 27 مهر ماه 1397 = 19-10 2018

کامیونداران؛ تهدید به اعدام ما را حیرت‌زده کرد

درخواست حکم اعدام برای کامیونداران پنج اتحادیه کارگری جهانی را حیرت‌زده کرد

همبستگی کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری با اعتصاب کامیونداران

سایت ایران کارگر: بنا به گزارش پنج اتحادیه کارگری جهانی اعلام کرده‌اند که از درخواست حکم اعدام برای کامیونداران بازداشتی در قزوین (که تعداد آنها ۱۷ تن ذکر شده است)، شوکه شدیم.

کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی، به نیابت از طرف خود و چهار فدراسیون جهانی کارگری و صنفی با ۲۰۰ میلیون عضو،‌ می‌گوید که از درخواست دادستانی شهر قزوین برای صدور اشد مجازات برای ۱۷ تن از بازداشت‌شدگان در ارتباط با اعتصاب کامیونداران در روزهای اخیر «عمیقا شوکه شده است.»

این اتحادیه‌های بین‌المللی صدور درخواست حکم اعدام برای کامیونداران را نقض شدید و آشکار حقوق کارگران دانسته و گفته‌اند که در هر جامعه، غیرقابل قبول است که کارگران در دفاع از منافع اقتصادی خود اعدام شوند.

در این نامه خواسته شده که اتهام‌‌ها و درخواست حکم اعدام برای کامیونداران در ارتباط با اعتصاب کامیونداران فورا و بدون قید و شرط لغو و امنیت آنها تضمین شود و در عین حال،‌ مذاکره با کامیو‌ن‌داران انجام شود.

کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری، فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل، ‌فدراسیون آموزش بین‌الملل، اتحادیه بین‌المللی صنایع، فدراسیون بین‌المللی کارگران صنایع غذایی،‌ ‌کشاورزی و هتلداری در این نامه از کمیته آزادی انجمن‌ها و کمیته استانداردهای سازمان بین‌المللی کار خواستند به حکومت ایران، مسئولیت‌هایش را در زمینه لزوم احترام به حقوق بنیادین صنفی و کنوانسیون‌های آن سازمان یادآوری کنند.

در جریان اعتصاب حدودا دو هفته‌ای کامیون‌داران در برخی از مناطق ایران، بیش از ۲۰۰ تن بازداشت شدند. مقام‌های نیروی انتظامی و قوه قضائیه آنان را متهم به ممانعت از عبور کامیون‌ها و یا حمله به آنها کرده‌اند.

پیش از این که طی آن درخواست حکم اعدام برای کامیون‌داران محکوم شده است،‌ برخورد با اعتصاب کامیون‌داران، انتقادهایی را در ایران و جهان به همراه داشته است.

از جمله فدراسیون جهانی کارگران حمل‌ونقل نگرانی خود را از واکنش جمهوری اسلامی ایران به اعتراض صنفی کامیون‌داران، یعنی «بازداشت شمار بزرگی از رانندگان» را اعلام کرده بود.

‌رئیس بخش حمل‌ونقل زمینی این فدراسیون جهانی،‌ نوئل کورد، از تهدیدهای مقام‌های قضایی به شدت ابراز نگرانی کرده و گفته بود همراه با اتحادیه‌های عضو، همبستگی خود با کامیون‌داران در مبارزه برای دفاع از حقوق صنفی‌شان را اعلام می‌کنند.

کامیون‌داران خواسته‌هایی را مطرح کرده‌ بودند که از جمله می‌توان به افزایش دستمزد، تامین لوازم یدکی و لاستیک، پذیرش سخت و زیان‌آور بودن شغل‌شان، برخورداری از بازنشستگی پیش از موعد، احداث استراحتگاه در جاده‌ها و انتخابات آزاد برای تعیین نمایندگان کامیون‌داران در تشکل‌های صنفی اشاره کرد.

اتحادیه حمل و نقل آمریکا و کانادا با بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار عضو هم در نامه‌ای به دفتر حفاظت منافع ایران در آن کشور «نگرانی خود را از شرایط کامیون‌داران» در ایران اعلام کرده و از امتناع حکومت ایران از به رسمیت شناختن کامیون‌داران از تشکیل اتحادیه‌های صنفی انتقاد کرده بود.

این اتحادیه با اشاره به وقوع اعتصاب کامیون‌داران «در بیش از ۲۹۰ شهر و ۳۱ استان ایران»، همبستگی خود را با آنان ابراز داشته و از دولت ایران خواسته بود تا مطالبات صنفی کامیون‌داران را تحقق ببخشد و حقوق بین‌المللی آنان در زمینه تجمع، آزادی بیان و تشکل‌یابی به رسمیت بشناسد. سندیکای رانندگان دانمارک هم همبستگی خود را با اعتصاب کامیون‌داران اعلام کرده بود.

پیش از این، اعتصاب مردادماه کامیون‌داران، از پشتیبانی کنفدراسیون عمومی کار،‌ از اتحادیه‌های بزرگ کارگری ایتالیا، و جبهه مبارزه نه به ریاضت اقتصادی در این کشور برخوردار شده بود.

در ایران هم سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران، سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، گروه اتحاد بازنشستگان، جمعی از فعالان صنفی معلمان ایران و کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری با اشاره به دور جدید اعتصاب کامیون‌داران «در بسیاری از شهرهای کشور» نوشته بودند که برخوردهای پلیسی، امنیتی و قضایی با اعتصاب رانندگان کامیون بسیار تشدید شده، تعداد زیادی از آنان بازداشت و زندانی شده‌اند و حتی مسئولان عالی قضایی، رانندگان را تهدید به صدور حکم اعدام کرده‌اند؛ از جمله درخواست حکم اعدام برای کامیون‌داران .

این تشکل‌ها با تأکید بر این موضوع که «اعتصاب، اعتراض و گردهمایی حق مسلم کارگران و زحمتکشان برای احقاق حقوق‌شان است»، حمایت خود را از اعتصاب کامیون‌داران و رانندگان کامیون اعلام کرده بودند.



arzhang September 26, 2018 01:30 AM

در ۳۹ سال گذشسته هیج اتفاقی به بزرگی و اثر گذارتر ازین به مثل اعتصاب رانندگان کامیون که درحال اتفاق هست نداشتیم چون این یک اعتصابات سرتاسری هست که همه شهرهای ایران را دارد دربرمیگیرد و تقاضای این اعتصاب کنندگان انقدر زیاد هست که دولت قادر نیست حتی یک دهم ان را براورده کند مثل جاده های غیر استاندارد که مدام امنیت جانی رانندگان را در معرض خطر میاندازد یا بی بهره بودن از حقوق بازنشستگی و بیمه درمانی یا نبودن لوازم یدکی و مکانیکی ماشین برای تعمیر کامیون حتی نبود لاستیک معتبرنه لاستیک خطرناک چینی اولین اثراین اعتصابات مسکوت ماندن حمل و نقل واردات و صادرات وتعطیلی پمپ بنزین هاست که به زودی مردم عصبانی هم به اعتصابات کامیونداران مپیوندند و این رژیم دزد ضد ایرانی را میفرستند به زباله دان تاریخ

گزارش یا اعتراض به این نظر


FARSHID October 3, 2018 08:16 PM

این دلاوران جاده های ایران زمین کاری کردند کارستان برای نجات ورهایی لازمه همه ما پشتیبان ویار همدیگر باشیم انان را حمایت کنیم (با قدردانی وتشکر و ازانان وخانوادهاشان وبا هدایا وحتی با

روشن کردن چراغ خودروهایمان وزدن بوق وتوقف درکنار انان وتعارف یک لیوان چای و با اعلام همبستگی ازانان حمایت کنیم پیشنهاد: روز اول مهر ماه روز دلاوران جاده های ایران زمین مینامیم تا درسی تاریخی باشد برای همه فرزندان ایران ویاداور همیشگی این دلاوران شجاع ونجات بخش باشد

گزارش یا اعتراض به این نظر


خسرو October 11, 2018 12:56 PM

اعتصاب کامیونداران و بازاریان بدون پیوستن ارگانها، ادارات و سازمانهای دولتی به آنها راه بجائی نخواهد برد و پروسه ای طولانی و فرسایشی میباشد در انقلاب 57 هم اعتصابات سراسری و عمومی بود که کار را تمام کرد
باید معلمان، دانشجویان، دانش آموزان ،پست، گمرکات، شرکت نفت و گاز و غیره همت کنند تا رژیم سقوط کند مخصوصا شرکت نفت که خون بدن رژیم دزد را تامین میکند در درجه و رتبه اول قرار دارد

گزارش یا اعتراض به این نظر


ایران October 19, 2018 05:17 PM

بهترین پاسخ این است که کامیون دارها یک مهلت ۳ روزه برای آزادی همه کامیوندارهای زندانی بدهند که اگر آزاد نشوند با کامیونهایشان از تمام شهرهای ایران به سمت تهران حرکت می کنند

گزارش یا اعتراض به این نظر


babak October 20, 2018 03:16 AM

اگر هستند وطنپرستان حقیقی که گوش شنوایی دارند این لحظه ای در روند تاریخ ایران است که پس از بیش از ۱۴ قرن به ان رسیده ایم ای ایرانی درکش کن نگذار این موهبتی که خدا نصیبمان کرده بدون نتیجه هدر رود کاری که باید از قبل برنامه ریزی میشد که نشد باید بلافاصله در این لحظه انجام شود و ان کار اینست تشکیل صندوقی برای کمک مالی به این رانندگان جان بر کف باید به تک تک آنان مستمری روزانه داده شود ما میتوانیم با بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار که فقط هموطنان آمریکایی مان دارند این صندوق همیاری را بدون درنگ ساخته و از طریق برنامه ریزی درست پول بدان ریخته و شروع کنیم این شاه رگ عبور به پیروزیست درود به تک تک شما رانندگان شما سرمایه های به حق این کشورید

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام October 20, 2018 10:03 AM

خطاب به بابک شما یا از خودشونی یا کلا از کره ی دیگه ای اومدی راننده ها برای گدایی اعتصاب نکردن حقشونو میخوان شما هم زیاد به فکر پول هموطنان آمریکایی نباش چیزیش به رژیم و مامورانش نخواهد ماسید اونم با این کلکای مسخره و در پیت

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: