آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 6 مهر ماه 1397 = 28-09 2018

دلار؛ قاچاق مرغ از ایران به کشور‌های همسایه

برخی مرغداران در نبود نظارت کافی اقدام به قاچاق تولیدات خود به کشورهای همسایه می‌کنند. افزایش نرخ دلار طی ماه‌های اخیر مهم‌ترین عامل عدم عرضه مرغ به بازار داخلی و قاچاق آن عنوان می‌شود.

طی روزهای اخیر قیمت هر کیلوگرم مرغ از حدود 9000 تومان به حدود 11 تا 11500 تومان افزایش یافته است. رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با اشاره به افزایش حدود 2 هزار تومانی قیمت مرغ در بازار، گفته است: دلیل این گرانی عدم عرضه مرغ به بازار توسط مرغداران است.وی دلیل مرغداران برای توقف عرضه را کاهش قیمت مرغ و زیان ناشی از آن عنوان کرد.اما واقعیت دیگری در حوزه مرغ و مرغداران وجود دارد که رئیس اتحادیه پرنده و ماهی سهوا یا عمدا به آن اشاره‌ای نکرده است. افزایش نرخ دلار طی ماه‌های اخیر باعث شده تا برخی مرغداران برای کسب سود بیشتر اقدام به قاچاق مرغ به کشورهای همسایه کنند.یکی از فعالان این بخش در خصوص افزایش قیمت مرغ و دلایل آن به خبرنگار تسنیم، گفت: متاسفانه در برخی جاده‌ها عده‌ای اقدام به سد معبر خودروهای حامل مرغ کرده و باعث کُند شدن روند عرضه مرغ به خصوص طی هفته اخیر شده‌اند.

وی با بیان این‌که این افراد خود را کامیون‌داران معترض معرفی می‌کنند، ادامه داد: در صورت مقاومت رانندگان خودروهای حامل فرآورده‌های گوشتی، با سنگ و ... به خودرو آنها حمله می‌کنند.وی با اشاره به این‌که این حملات بیشتر در جاده های منتهی به شمال روی داده است، تصریح کرد: اما مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت مرغ، قاچاق توسط مرغداران به کشورهای همسایه است. مرغداران به صراحت می‌گویند دلیلی نمی‌بینند مرغ را با قیمت 7 تا 8 هزار تومانی بفروشند و در عوض آنرا با نرخ روز دلار به برخی کشورهای همسایه قاچاق می‌کنند که سود بسیار زیادی را نصیب آنها می‌کند. به نظر می‌رسد پس از نابسامانی در بازار سیب زمینی و گوجه فرنگی به واسطه صادرات قانونی، حال نوبت به بازار مرغ رسیده تا نه از مسیر قانونی بلکه از طریق قاچاق تعادل قیمت‌ها را در کشور بر هم بزند.

تاجران روسی در حال خرید مواد غذايی

رئیس کانون صنایع غذایی ایران گفت: در بازار دو نوع رب داریم، یکی رب امسالی و دیگری اسپ تیک یا پارسالی که بیشتر برای تنظیم بازار و درست کردن سس به کار می‌رود اما با کاهش ارزش پول کشورمان تاجران افغانستان و روسیه مقدار زیادی از این محصول را خریداری کردند.

به گزارش ایلنا، علی شریعتی در خصوص گرانی گوجه فرنگی و برخی اقلام تره بار و تاثیر آن بر روی صنایع تبدیلی و کنسروجات گفت: وقتی ما در بازار دخالت کنیم و نگذاریم نظام عرضه و تقاضا بازار را کنترل کند و به جای آن با صدور بخشنامه و ممنوعیت یا آزاد کردن صادرات بخواهیم بازار را تنظیم کنیم در نهایت این نوسانات را شاهد خواهیم بود.رئیس کانون صنایع غذایی ایران اظهار داشت: با توجه به قیمت ارز، تولید کنندگان تمایل دارند تولیدات خود را صادر کنند هر چند با قوانین جدید ارزی و اخذ تعهدنامه از صادرکنندگان شاهد قاچاق معکوس هستیم و این‌بار از ایران، تره‌بار، رب‌گوجه و انواع کنسروها به صورت غارت‌وار به خارج از کشور انتقال پیدا می‌کنند.وی ادامه داد: فروش نمایندگی‌های استان‌های مرزی در چند هفته اخیر چند برابر شده است اما نظارت کافی بر روی آنها و اینکه آیا این ارز بر می‌گردد یا خیر؟ وجود ندارد.شریعتی تاکید کرد: این الزام تعهد برای صادرات به افغانستان و عراق سبب شده که کارت‌های بازرگانی یک روزه دوباره فعال شوند. تا پیش از این، از این کارت‌ها برای واردات خودرو استفاده می‌شد اما الان برای تعهد ارزی استفاده می‌شود.

وی در خصوص افزایش قیمت رب گوجه فرنگی گفت: این محصول یکی از صنایع غذایی پر مصرف در ایران است ضمن آنکه بازار صادراتی خوبی دارد. در ماه های اخیر به دلیل کم آبی و سختگیری در استفاده از چاه‌ها زمینه گوجه صنعتی کم شده و گوجه مرغوب نیز صادر می‌شود نکته بعدی بالا رفتن قیمت مواد بسته بندی است به طور مثال درب قوطی که آسان باز می‌شود تا پیش از این 100 تومان قیمت داشت الان 800 تومان شده است این افزایش به حدی بوده که برخی از تولید کنندگان به سمت استفاده از بسته بندی شیشه‌ای بروند.عضو اتاق بازرگانی افزود: در بازار دو نوع رب داریم؛ یکی رب امسالی و دیگری اسپ تیک یا پارسالی که بیشتر برای تنظیم بازار و درست کردن سس به کار می‌رود اما با کاهش ارزش پول کشورمان تاجران افغانستان و روسیه مقدار زیادی از این محصول را خریداری کردند.

وی تصریح کرد: دلیل عمده افزایش قیمت مواد غذایی و کنسروها به خاطر بالا رفتن هزینه بسته بندی و تحریم است که تغییر قوطی نوشابه‌ها و بلندتر شدن آن به خاطر عدم فروش قوطی‌های قبلی به کارخانه‌های ایرانی است.وی ادامه داد: در بحث مواد اولیه داخلی که پتروشیمی‌ها تامین کننده آن هستند علاوه بر افزایش قیمت پلی اتیلن و پلی پروپلین کمبود آن در بازار سبب شده که تولید کننده نتواند قیمت تمام شده را محاسبه کند و حتی برای تولید خود برنامه‌ریزی انجام دهد.شریعتی اظهار داشت: متاسفانه سیاست‌های اقتصادی دولت همگی بر اساس آزمون و خطا است در 6 ماه اخیر 30 بخشنامه صادر شده که 16 مورد آن همدیگر را نقض می‌کنند. امروز هم فعالان و تولید کنندگان دیگر به بخشنامه‌ها اعتماد ندارند و منتظر هستند که بخشنامه قبلی اصلاحیه بخورد یا حتی وزیر عوض شود.وی تاکید کرد: مساله‌ای که امروز تاجران را اذیت می‌کند نرخ ارز نیست بلکه نوسان و هیجان بازار است که تجارت را زمین زده است.



Dariush September 24, 2018 01:58 PM

از روز اول، از گوجه فرنگی تا ریش زدن، حجاب خانمها، اتومبیل و خدا میداند حتا تا دستشویی رفتن با پای چپ و راست زیر کنترل شدید آخوند‌ها بوده است و نتیجه آن را امروز میبینیم، میشود به راحتی‌ نتیجه گرفت که اگر آخوند را برداریم همه مشگلها حل خواهند شد، در هر حال آخوند و دینش دیگر جائی در ایران ندارند

گزارش یا اعتراض به این نظر


پلنگ ایران زمین September 24, 2018 04:16 PM

این بسیار غم انگیز و دردآور است
با آن پولی که در بیرون از کشور برای یک قوطی رب پرداخت میشود، میتوان ۱۰۰۰ قوطی رب از ایران خرید و به بیرون از کشور برد
ارزش پول یک کشور بستگی به:
۱- شمش های زر: که باید در بانک مرکزی نگهداری شوند و امروز به گمان بسیار به چپاول رفته اند ۲- کار: که امروز آمار بیکاری سر به آسمان کشیده شده است ۳- صادرات: چنانچه ۱ و ۲ رعایت نشوند، پول کشور بی ارزش شده و کالاها مفت خریداری میشوند ۴- گردشگری: به جای اینکه گردشگران از بیرون به درون کشور آمده و پولهایشان هزینه کنند و دست تهی برگردند، ایرانیان پول را در کشورهای بیگانه هزینه و هتا سرمایه گذاری کرده و اقتصاد کشور بیگانه را بالا میبرند

گزارش یا اعتراض به این نظر


بهرام September 28, 2018 04:52 PM

در جنگ جهانی اول قوای متفقین برای رفع نیاز نیروهای خود اقدام به خرید غلات و مواد غذائی از تجار ایرانی کردند و آنان به طمع کسب سود فراوان انبارهای خود ا بروی آنان باز کرده و تقریبا همه برداشت کشاورزی ایران را فروختند و چند ماه بعد بزرگترین قحطی تاریخ ایران پیش آمد که بروایتی نیمی از جمعیت ایران از گرسنگی تلف شدند گویا دوباره تاریخ تکرار میشود و فرهنگ دزدی و سودپرستی حاکمان اقشار دیگر را به این کجراهه نابودی کشانده است

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: