آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 4 مهر ماه 1397 = 26-09 2018

گزارش؛ دزفول: گرسنگی و ضرب و شتم زندانیان

خبرگزاری هرانا – زندانیان محبوس در زندان دزفول در استان خوزستان تحت شرایط بدی نگهداری می‌شوند و با مشکلات مضاعفی از جمله محرومیت از تغذیه مناسب، نبود امکانات پزشکی و ضرب و شتم توسط مسئولان یا زندانیان تحت امر آنان، مواجه هستند. گفتنی است که آمار زندانیان این زندان بیشتر از ظرفیت موجود است و اکثر زندانیان از داشتن تخت محروم و به ناچار “کف خواب”هستند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زندانیان محبوس در زندان دزفول در شرایط غیرانسانی و با مشکلات متعددی نگهداری می‌شوند.

از جمله مهمترین مشکلات آنها کمبود مواد غذایی است. عضو خانواده یکی از زندانیان این زندان به گزارشگر هرانا گفت: “زندانیان محبوس در زندان دزفول از نظر تغذیه در مضیقه هستند، به طوری که مدت یک هفته برنج از رژیم غذایی آنها حذف شده بود و در آن مدت زندانیان نان هم برای خوردن نداشتند”.
نگهداری در مکان غیربهداشتی و نبود امکانات بهداشتی یکی دیگر از مشکلات این زندانیان است، زندانیان این زندان از تغذیه مناسب، وسایل بهداشتی و رسیدگی پزشکی محروم هستند.

آمار زندان دزفول حدود هزار و سیصد نفر زندانی است، این آمار چند صد نفر بیشتر از ظرفیت موجود زندان است، کمبود فضا در این زندانی باعث شده است که اکثر زندانیان از داشتن تخت محروم و به ناچار “کف خواب” شوند.

یک زندانی سابق این زندان که قبلا در بخش اداری این زندان به کار گمارده شده بود در این رابطه به هرانا گفت: “چندی پیش آقای “پستچی” مدیر کل زندان‌های استان خوزستان برای بازدید به این زندان آمده بود که زندانیان از مشکلات زندان برای ایشان گفتند. از جمله مهم‌ترین آن خرابی تخت‌های زندان بود. ایشان در جواب به زندانیان گفتند که «از بس می‌خورید و می‌خوابید تخت‌ها رو می‌شکنید” در حالی که زندانیان از لحاظ تغذیه در شرایط بدی بسر می‌برند”.

از سوی دیگر، زندانیان عمدتا ساکن بند ۶ این زندان به دلیل چینش افراد و اتهامات بطور متداول توسط پرسنل زندان ضرب و شتم میشوند، استفاده از خشونت در این بند گویا برای مسئولین زندان منعی ندارد.
در بعضی موارد نیز گزارش شده است مسئولین از زندانی که بصورت غیررسمی تحت امر خود دارند برای ضرب و شتم سایر زندانیان استفاده می کنند.
فرد دیگری که تجربه حضور در زندان دزفول را داشت ضمن “افتضاح” خواندن تنها زندان این شهر به گزارشگر هرانا گفت: “آقای «دانشیار» مدیر داخلی بند ۶ زندان دزفول است. اگر یک زندانی با مدیر داخلی این بند مخالفت کند از سوی زندانیانی که توسط مدیرداخلی تحریک شده‌اند، مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد و سپس آن زندانی به دستور آقای دانشیار از بندی به بند دیگر منتقل می‌شود. در این زندان کسی جرأت اعتراض ندارد و برخی از زندانیان به دلیل مشکلات مضاعف و بلاتکلیفی دست به خودزنی می‌زنند. مسئولان زندان برای مقابله با خود زنی آیینه حمام‌ها را برمی‌دارند و زندانیان برای اصلاح صورت خود آیینه‌ای پیدا نمی‌کنند”.
وی در خصوص دیگر مشکلات این زندانیان افزود: “به‌صورت ثابت پزشکی در زندان وجود ندارد و هر دو روز یکبار یک پزشک به مدت حدوداً نیم ساعت به زندان می‌آید. غذای زندان هیچ کیفیتی ندارد و فروشگاه زندان نان برای فروش ندارد تا زندانیان بتوانند حداقل از فروشگاه نان برای مصرف خود تهیه کنند و از گرسنگی رهایی یابند. همچنین برای سیصد نفر ساکن هر بند تنها ۵ حمام و ۶ سرویس بهداشتی وجود دارد.”

زندان دزفول دارای ۹ بند است که در استان خوزستان و در کمربندی شهرستان دزفول واقع شده است. آمار زندانیان محبوس در این زندان حدوداً هزار و سیصد نفر است. رئیس فعلی این زندان آقای “آزاده” و معاون این زندان “نقره چی” است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: