آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 10 مهر ماه 1397 = 02-10 2018

جلوی گسترش خشونت حکومت ایران را بگیرید

تنی چند از فعالان سیاسی خارج از ایران در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل از او خواسته‌اند تا برای جلوگیری از گسترش سرکوب و خشونت در داخل و خارج ایران توسط جمهوری اسلامی اقدام کند.

نویسندگان این نامه حمله موشکی سپاه پاسداران ایران به مقر احزاب کرد در اقلیم کردستان را نشانه‌ای از گسترش ابعاد خشونت‌ورزی حکومتداران ایران دانسته‌اند.

شهریار آهی یکی از امضاکنندگان این نامه به دویچه‌وله می‌گوید: «شواهدی در دست است که جمهوری اسلامی تصمیم گرفته اعمال خشونت‌بار را گسترش دهد. خودش قبول کرده که در خاک عراق- یک کشور دیگر- به حزب دمکرات کردستان ایران حمله کرده است. این نامه بخشی از کارزار و کمپین‌های دیگری است که در همین جهت است برای اینکه فکر می‌کنیم نگرانی ما به عنوان دموکراسی‌خواهان ایران دراین باره که جمهوری اسلامی قصد دارد هم در داخل کشور و هم در خارج کشور دست به خشونت بزند، باید نگرانی دنیا و دبیرکل سازمان ملل هم باشد.»

شهریار آهی می‌گوید: «نظام‌های توتالیتر وقتی مطلق ایدئولوژی‌شان در خاک خودشان دیگر خریداری ندارد چون مردم بدبختی حاصل از آن مطلق ایدئولوژی را دیده‌اند، سعی می‌کنند جاهای دیگر خودشان را به عنوان ایده‌آل نشان دهند و چون مردم آن جاها واقعیت زندگی تحت این ایدئولوژی را لمس نکرده‌اند آن جاها رشد و نمو کنند.»

او این مسئله را برای نظام‌های ایدئولوژیک طبیعی و برای دنیا خطرناک می‌داند. به زعم او نظام جمهوری اسلامی در فاز آخر حیاتش است و این خطری برای کل دنیاست.

نویسندگان این نامه به اعتصاب سراسری در کردستان در اعتراض به اعدام سه فعال سیاسی کرد و نیز حمله موشکی به مقر احزاب کرد اشاره کرده و آن را نمونه‌ای از "مقاومت مدنی علی‌رغم خشونت‌ورزی جمهوری‌اسلامی" دانسته‌اند و خواهان حمایت دبیرکل سازمان ملل از این گونه اعتراضات شده‌اند.

شهریار آهی در پاسخ به این پرسش دویچه‌وله که دبیرکل سازمان ملل چه ابزاری برای این حمایت در اختیار دارد، می‌گوید: «مهمترین ابزارش این است که به عنوان یک نیروی فراحزبی که این طرف یا آن طرف مسئله را نمی‌گیرد در گزارش‌های خودش واقعیات را درباره جنایاتی که جمهوری اسلامی در عرصه حقوق بشر در حال انجام آنهاست افشا کند و بعد هم از دولت‌های دیگر بخواهد که همراه شوند و انواع فشارها را وارد کنند. این نتیجه طبیعی گزارش‌هایی است که گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل می‌دهد.»

نویسندگان این نامه در پایان خواستار آن شده‌اند تا "ضمن اعمال فشار بر جمهوری اسلامی، تلاش‌های بین‌المللی را در راستای متوقف کردن نقض حقوق بشر در ایران و جلوگیری از گسترش خشونت توسط حکومت ایران در داخل ایران و کشورهای منطقه، بیش از پیش پیگیری کند."



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: