آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 28 مهر ماه 1397 = 20-10 2018

مرگ تکاندهنده ژورنالیست آزادیخواه عربستان

شکوه میرزادگی

جهان ما بیش از هر چیز به آزادی بیان نیاز دارد

مرگ تکان دهنده جمال خاشقجی، ژورنالیست آزادی خواه عربستان، چون یک غافلگيری بزرگ، سران کشورهای غربی را به واکنشی ناگزیر وادار کرده است. او با مرگ خویش نه تنها واقعيت رنج و بدبختی روزنامه نگاران عرب که رنج همه ی روزنامه نگاران کشورهای دیکتاتوری زده را به چهره ی کشورهای آزاد و مقتدر غربی کوبید.

او با مرگ خود پاسخ اين اعتراض خود به غرب را گرفت که:«سکوت در برابر سرکوب حاکمین کشورهایی چون عربستان یک نوع اختیار تام دادن به آنها بوده است».*

اگر او کشته نمی شد اکنون همه ی روسای کشورهای غربی، همراه با سرمایه داران برجسته شان در «کنفرانس بین المللی اقتصادی» در عربستان نشسته بودند؛ جایی که در چند مایلی شان زندانیانی در حال «پژمرده شدن» بودند؛ زندانیانی که جمال خاشقجی خانه و خانواده و وطن اش را ترک کرده بود تا در سرزمین های آزاد بازتاب صدای در سینه خفه شده ی آن ها باشد.

و اکنون، با مرگ جانگدازش، اگرچه ديگر نیست تا چنین واکنش انسانی گسترده ای را ببیند اما همین واکنش می تواند به هزاران روزنامه نویس عرب، آفریقایی، افغانی، عراقی و ایرانی که نظام های دیکتاتوری صدایشان را خفه کرده اند امید تازه ای ببخشد.

برای ما ژورنالیست های گریخته از ایران نیز امید تازه ای بوجود آمده است. اکنون ما نيز، که از خانه و فامیل و وطن گذشته ایم تا هم بتوانیم در آزادی بنویسیم و هم صدای مردمان در بند سرزمین مان باشیم، وقتی می شنویم که روزنامه نگاران دوست و آشنایمان یکی پس از دیگری به جرم یک مقاله، یک گزارش ساده، و یا یک سخن برحق در زندان های جمهوری اسلامی پژمرده می شوند و یا همان بلایی سرشان می آید که بر سر جمال آمده، جهان مان به هم می ریزد.

برای ما اين رنج ها تمامی ندارد؛ به ويژه وقتی که جز کوشندگان حقوق بشر صدا از هیچ دولتی در نمی آید، وقتی رفت و آمدها و معامله ها ادامه دارد، وقتی قراردادها همچنان بدون توجه به حقوق بشر بسته می شود، و وقتی که ما همچنان برای آزادی و آزادی بیان آه می کشیم.

هیچ آزادی خواهی بیش از ژورنالیست ها نمی تواند این رنج ها را درک کند، زیرا ما بیش از هر کسی خبر می گیریم، خبرهایی که وقتی اجازه ی انتشارش را نداریم مثل موریانه ای اعصاب و آرامش ما را می خورند و ما را به اضطرابی دایمی مبتلا می کنند.

نمی دانم این پشتیبانی تازه ی جهان غرب از «آزادی بیان در کشورهای دیکتاتوری» ادامه خواهد داشت یا وقتی که زمان گذشت و خبرهای مربوط به مرگ جمال کهنه شد، آن ها نیز دوباره «سکوت» خواهند کرد؟

نمی دانم! اما مطمئن هستم که حتی اگر تمامی دولتمردان و صاحبان قدرت و سرمایه دوباره در مقابل این فجایع سکوت کنند باز ما ژورنالیست ها، که تنها سلاح مان قلم است، برای رسیدن به آن چه که جمال و جمال ها آرزویش را داشتند و دارند تلاش خواهیم کرد، چرا که نه تنها جهان عرب، که کل جهان ما بیش از هر چیز به آزادی بیان نیاز دارد.

خوشبختانه اکنون جهان به سویی می رود که در آن کشورهای آزاد و قدرتمند ناچارند شریک رنج ها و دردهای همه ی ملت های جهان باشند و در غير اين صورت آن چه به دست خواهند آورد، پناهنده ی بیشتر، جنگ های بیشتر، جنایت های بیشتر و دنیایی زشت و غیرقابل سکونت و هراس انگيز خواهد بود.

19 اکتبر 2018

---------------------------------------

از آخرین یادداشت جمال قاشجی در نشریه «واشنگتن پست» زیر نام «جهان عرب بیش از هر چیز به آزادی بیان نیاز دارد».



ali October 20, 2018 10:31 AM

کشورهای اروپایی از یک سو دم از حقوق بشر می زنند اما پای منافع اقتصادیشان که در میان باشد آن را نادید میگیرند مانند قتل دگر اندیشان ایرانی

گزارش یا اعتراض به این نظر


arzhang October 20, 2018 10:46 AM

مرگ جمال خاشقجی ما را بیاد هزاران قتل ایرانیان در ایران میاندازد از خانم زهرا کاظمی گرفته تا اقای شاهپور بختیارفرقش این هست عربستان جزو خانواده دنیا هست و دنیا از عربستان انتظار دارد جوابگو اعمال زشت خود باشد و مقصر قاتلان جمال خاشقجی را مجازات کند ایران زیر نظام الکی مسلمان الکی جمهوری جزو خانواده دنیا نیست که مثل عربستان در اخبار روز جهانی باشد و ما بوجود اینکه میدانیم ایرانیان در زندانهای کهریزک هر روز دارند بصورت وحشتناکی گشته میشوند کدام منبع خبری خارجی راجع به قتلهای مخوف تو ایران مقاله ایی نوشته است چون ایرانی مخفیانه گشته میشود که حتی پدر و مادرشان هم بی خبرند مگر اینکه اشتباهی یکی از دوستهای خودشان بردن زندان و گشتند

گزارش یا اعتراض به این نظر


خطای بزرگ October 20, 2018 11:11 AM

خطای اصلی و بزرگ عربستان در این بود که قبل از به پایان رساندن دورۀ آموزش "قتلهای سیاسی بی سرو صدا، یا بی عاقبت و مکافات"، در کلاسهای درس رفسنجانی گوربگوری و خامنه ای پا دم گور، رابطه اش را با آنها قطع کرد، وگرنه اینطور پته را به آب نمیداد و رسوای عالم و آدم نمیشد،

گزارش یا اعتراض به این نظر


aria October 20, 2018 11:14 AM

البته حکومت عربستان در اینجور قتلهای مخالفین خود تازه کار است که به این صورت تابلو و در داخل کنسولگری حذف فیزیکی میکند ! بنظرمن عربستان باید از رژیم ایران یاد بگیرد که صدها نفر از مخالفین خود را در قتلهای زنجیره ای در داخل و خارج از کشور ترور کرد و اب هم از اب تکان نخورد !

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش October 20, 2018 11:41 AM

اتفاقا تمام(اکثر) کسانی مجدانه پیگیر قتل روزنامه نگار سعودی بودندوابستگان به نیروهای اهریمنی و شیطانی و ضد بشری دنیا هستند و خواستار نگه داشتن خاورمیانه در عقب ماندگی و اسلام زدگی این جنجال عظیم بر سر یک روزنامه نگار نزدیک به اخوان المسلمین نشان می دهد نیروهای اهریمنی و ضد بشری چه قدرت عظیمی خصوصا در عرصه رسانه ای آنهم از نوع آزادی خواهی اش دارند ! ! در ضمن خانم میرزادگی ما نفهمیدیم روزنامه نگار نزدیک به اخوان المسلمین چطور آزدایخواه هم هست حتما از نوع آزادیخواهان سال ۵۷ ایران هستند که ۴۰ سال است مردم ایران و منطقه دارند تاوانشان را پس می دهند

گزارش یا اعتراض به این نظر


#فرزان October 20, 2018 12:23 PM

ناپلئون بناپارت میگوید:"مردمی که توانایی آنرا داشته باشند آنچه را می خواهند, بگویند بزودی قادر خواهند بود همه چیز را انجام دهند" بزرگترین رویا برای مردم خاور میانه همین آزادی بیان است که اگر آنرا داشتند روزنامه نگارها در آنجا آنرا با روش بهتری می نوشتند چون زبان بیشتر برای گفتار میان آدمها بکار می رود۰ آنوقت جلو فساد گرفته می شد و دکان فاسدان را تخته می کردند۰ ولی در باره آقای روزنامه نگاری که با پای خود به کارگاه مرگ رفته باید پرسید شما که مخالف رژیم عربستان بوده اید چرا به کنسولگری آن رفته اید؟ در پارسی می گوییم:
خود کرده را تدبیر نیست!

گزارش یا اعتراض به این نظر


علیرضا توحیدلو October 20, 2018 01:51 PM

همهٔ این حوادث در بسترً نبردِ «گلوبالیستها» و «ناسیونالیسمِ نو پایِ آمریکایی» و پیش از «نبردِ نوامبر» اتّفاق می افتند
در این میان؛ آن «بدبخت» به فنا رفت

گزارش یا اعتراض به این نظر


nonam October 20, 2018 06:48 PM

طرف خودش از القأعده بوده آزادی خواه نبود بلکه مخالف آزادی‌های بن سلمان بوده

بعدشم اگه حکومت بخواد بکشتش چرا تو سفارت ؟ که اینهمه سرو صدا بلند کنه و جلسه اقتصادیش با کشور‌های انگلیس و فرانسه بهم بخوره ؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


کاریکامراناتور October 21, 2018 03:17 PM

این ها از بازی های زشت حزب دموکرات امریکا هست که دست به هرگونه خباثتی میزنند تا به دروغ ژست انسان دوستی به خود بگیرند مدتی آن بازیگر پورنوگرافی (استورمی ویلیامز) را رو کردند که یخشان نگرفت بعد سعی کردند یک قاضی ارشد را بدنام کنند و حالا این بابا را که عضو اخوان المسلمین و همپالگی اردغان آدمکش هست را جلو انداخته اند تاکنون 100 ها روزنامه نگار در ترکیه کشته و یا ربوده شده اند و این جنجال و بازی را خود اردوغان با همکاری انگلستان و حزب دموکرات امریکا راه انداخته اند

گزارش یا اعتراض به این نظر


كاوه اهنگر October 21, 2018 06:16 PM

كشورهاي غربي كه بابت قتل جمال قاشقچي خود را سراسيمه و اشفته نشان ميدهند خودشان اطلاعات واقعي و اخبار را از مردم پنهان ميكنند و دچار سانسور شديد هستند - در گزارشهاي خبري در مدياي صوتي و تصويري و چاپي فقط بيست درصد واقعي است و مابقي فقط در جهت شكل دادن به افكار عمومي است و هر كس جرات كند خطوط قرمز را رد كند و ژورناليست جستجوگر باشد از طرف سيستم مورد انواع و اقسام فشارها قرار ميگيرد - منافع يك عده نبايد مورد تهديد قرار بگيرد و همانها هستند كه اكثر بنگاه هاي خبري و تبليغاتي را در اختيار دارند مثل مثلا رابرت مورداك و ديگران - جامعه بايد مصرف كننده باقي بماند حالا چه با فروش مد و لباس و اتومبيل و چه با اخبار جهت دار - كشورهاي ديكتاتوري و مستبد مثل ايران هم اين را خوب ميدانند و به نداهاي ظاهرا حقوق بشري كشورهاي غربي وقعي نمي نهند - يك بام و دو هوا

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: