آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 27 آبان ماه 1397 = 18-11 2018

علت کاهش نرخ ارز و سکه، پس از تحریم‌ها

علت کاهش نرخ ارز و سکه، پس از آغاز دور جدید تحریم‌ها

نرخ ارز و سکه پس از آن که دلار به رکورد سرسام‌آور بالای ۱۹هزار تومان و قیمت سکه طلا به بالای ۵میلیون تومان رسید، به‌تدریج و همراه با نوساناتی پایین آمد و در هفتهٔ گذشته نرخ دلار به ۱۴هزار و ۸۰۰تومان و پس از یک هفته به زیر ۱۲هزار رسید و نرخ سکه هم تا زیر ۴میلیون تومان پایین آمد. این امر از این نظر قابل‌ توجه است که همزمان بود با آغاز دور جدید تحریمها.

دولت روحانی مدعی است که برای پایین آمدن نرخ ارز تمهیداتی به‌عمل آورده است و در این رابطه واعظی، رئیس‌دفتر روحانی، ۷آبان ۹۷ ادعا کرد: «ما تدبیری کردیم و هر آنچه قرار بود در ۱۳آبان به بعد اتفاق بیفتد، تمهیداتش را فراهم کردیم...». واعظی بعد اظهار اطمینان کرد که در ۱۳آبان اتفاق ویژه‌یی نمی‌افتد».

این تدابیر و تمهیدات که دولت روحانی سعی می‌کرد مخفی نگه‌دارد اساساً استفاده از اصل اساسی اقتصاد یعنی عرضه و تقاضاست.

روز یکشنبه ۱۳آبان علی لاریجانی از تصمیماتی که روز قبل از آن در نشست سران سه‌قوه (که به نشست شورای عالی اقتصاد معروف است) گرفته شده است یک گزارش غیرعلنی به مجلس داد.

از خبرهای پیرامون آن نشست و گزارش لاریجانی به مجلس تا حدودی می‌توان دریافت که مضمون این گزارش، تدابیر دولت و بانک مرکزی برای پایین آوردن نرخ ارز بوده است. از جمله این‌که بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای از ۱۱بانک خواست تا در صورت عدم امکان حواله ارزی، نسبت به تخصیص ارز اسکناس برای تأمین نیازهای خدماتی مردم اقدام کنند.

این موارد که تعداد آنها به ۱۰فقره می‌رسد، از جمله شامل تأمین ارز دانشجویی، تحصیلی و تحقیقاتی، تأمین ارز درمانی، هزینه شرکتهای هواپیمایی و دفاتر خارج از کشور نهادهای دولتی است.

انتشار این خبر با این عنوان که از این پس بانکها و صرافی‌ها به تمامی نیازهای خدماتی مردم ارز به‌صورت اسکناس تخصیص می‌دهند، فضای روانی بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد.

بانک مرکزی نیز در روزهای اخیر با تزریق حساب‌شدهٔ ارز به بازار سعی کرد نگذارد تقاضا بر عرضه پیشی بگیرد؛ به‌خصوص با جو تبلیغاتی که ایجاد کرد، باعث شد که خیلی از کسانی که برای حفظ سرمایه‌شان، آن را به دلار و سکه و ارز خارجی تبدیل کرده بودند، از ترس کاهش نرخ ارز، ارزهای خودشان را به بازار عرضه کنند که این هم تأثیر خودش را در کاهش نرخ ارز و سکه داشت.

این به‌اصطلاح تدابیر نشان می‌دهد که در زمانی که نرخ ارز ۳۵۰۰ و ۴۰۰۰تومان بود، دولت ضدمردمی نه تنها می‌توانست جلو روند رشد صعودی قیمت ارز را بگیرد و نگذارد قیمت به ۴ و ۵برابر برسد، بلکه با به‌کار گرفتن معکوس همین ترفندها تعمداً نرخ ارز را به ۴برابر و ۵برابر رساند و به همین میزان ارزش پول ملی را کاهش داد.

به این ترتیب دولت روحانی در یک دزدی آشکار و بی‌نظیر دست در جیب و سفره مردم کرد و سه‌چهارم سرمایه و دارایی آنها و سه‌چهارم دسترنج کارگران و کارمندان را ربود و به جیب خود سرازیر کرد.

با این حال که پایین آمدن نرخ ارز را یک فتح‌الفتوح جلوه می‌دهد در حال حاضر نرخ ارز نسبت به اوایل ساری جاری یعنی نرخ ۴۲۰۰ و ۳۵۰۰تومان ۳برابر است.

با این حال با قاطعیت می‌توان گفت از آنجا که جریان کاهش نرخ ارز مانند بالا رفتن آن ساختگی و کارکرد تبلیغاتی دارد، محدود و موقتی است و با شروع ظاهر شدن آثار مرگبار تحریمها، دوباره نرخ ارز رو به بالا حرکت خواهد کرد.



babak November 18, 2018 11:42 AM

مردم گول نخورید اگر دلار دارید به هیچ قیمت در این زمان نفروشید که متمان باشید تا شب عید قیمت ساعتی بالا خواهد رفت دلیل بسیار روشن است ۱- مگر ارزی از طرف خارج به ایران ریخته شد ؟ ۲- مگر از نظر اقتصادی پول مملکتمان یعنی ریال هیچ رشدی کسب کرده ؟ کسب که نکرده هیچ بلکه بخاطر هزار دلیل روز به روز اوفت یا پایین آمده پس به چه دلیل باید دلار در مقابل ریال پایین بیاید ۳- بخاطر تحریم ها همان شندره غاز پول از فروش نفت را به ما نداده بلکه فقط بابت غذا و دوا پرداخت میشود اضافه بر ان در صندوقی نگهداری میشود و به ایران پرداخت نمیشود حال شما بگوید قیمت دلار باید افت کند یا بالا رود ؟ من فقط به دو سه دلیل اکتفا کردم دلارهاایتان را نگهدارید اگر به ۲۰،۰۰۰ هم رسید نفروشید چون بالاتر خواهد رفت

گزارش یا اعتراض به این نظر


اردلان November 18, 2018 12:11 PM

حکومت میتواند نرخ ارزهای بین المللی را با شروط عرضه دلار و یورو بطور رایگان به مردم حتی به صفر برساند اما چنانچه نتواند ارز مورد نیاز مردم را فراهم کند بزودی دلار ۵۰ هزار تومانی را تجربه خواهیم کرد!

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش - صبحی November 18, 2018 02:39 PM

دولت روحانی وهمه دستگاههای مالی واقتصادی که بند نافشان به خزانه مملکت وصل است وباید از یک پستان ارتزاق کنند در یک هماهنگی تاکتیکی و تبلیغاتی والبته به توصیه رهبردزدان علی خامنه ای تلاش میکنند که بهر طریق ممکن نشان بدهند که بعد از دور دوم تحریمهای آمریکا هیچ اتفاق خاصی قرار نبود بیفتد ومردم ببینند که نیفتاد این پائین نگهداشتن دستوری وبخشنامه وحقه بازی حکومت بامردم واندوخته های آنان یک ایستائی موقت است و باید منتظر ماند تا این نمایش قلابی کمرنگ شود وجهش دلار آغازگردد مضافا" براینکه اگر قراربود نرخ ارزها ارزان شود چرا نرخ کالاهای اساسی مردم نرخ اتومبیل وسایر اقلام مثل لوازم خانگی وبهداشتی هیچ تکانی نخورده است همین کافیست که دریابیم دولت حسن روحانی یک کلاهبردار ویک شیاد تمام عیار است منتظر جهش باشیم

گزارش یا اعتراض به این نظر


دلار November 18, 2018 06:45 PM

علت کاهش ارزهای خارجی در تهران اعدام دو صراف است که خرید و فروشهای بالا داشتند و تا زمانی که صرافان دلار را بفروش نمیرسانند نمیتوانید بگویید که قیمت دلار پایین آمده اگر اینگونه است من هم دلار صرافان را به قیمت هزار تومان میخرم ولی وقتی فروشی در کار نیست این قیمتها اساسی ندارند ولی امروز دلار را در بازار آزاد با قیمت ۲۰ هزار تومان تا ۲۲ هزار تومان به شما میفروشند و همین دلار را از شما با قیمت ۱۲ هزار تومان تا ۱۴ هزار تومان میخرند این در حالی است که ارزش ریال جمهوری اسلامی هر روز از روز پیش پاییتر می آید تا جایی که طبق گفته های بانک جهانی تورم ۳۰ درصدی را تا ماه ژانویه برای جمهوری اسلامی پیش بینی کرده است این به این معنی است که ارزش ریال ۳۰ درصد در مقابل دلار آمریکا و ارزهای دیگر کاهش پیدا میکند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: