آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 22 مهر ماه 1397 = 14-10 2018

محیط زیست؛ فاجعه زنده‌گیری گورهای ایرانی

این روزها خبر مرگ گورخرهای ایرانی در میان فعالان محیط زیست و حامیان حقوق حیوانات، در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های داخلی و خارجی، در حالی در صدر اخبار قرار گرفته که شماری از فعالان محیط زیستی کماکان با اتهاماتی گوناگونی در بازداشت بسر می‌برند.

روز دوشنبه ۹ مهرماه ۹۷ معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خبر انتقال و زنده‌گیری ۷ گورخر از ۱۰ گورخری که از زیست‌کره توران به پارک ملی کویر منتقل شده بودند را داد.

حمید ظهرابی گفته بود “تعداد ۱۰ گورخر در این فرایند، زنده گیری شده‌اند که متاسفانه حین انتقال سه گورخر تلف‌ شد (!) اما هفت گور به ‌سلامت به مقصد رسیده‌اند. ”
وی دلیل مرگ یکی از گورخرها را حساسیت به «آتروفین» (داروی بیهوشی ) اعلام کرد و در مورد تلف شدن، دو گور دیگر گفت که در حین انتقال تلف‌ شده‌اند.”

احمد رادمان، رئیس اداره پارک ملی توران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان گفته بود: از جزئیات و دلایل تلف شدن این گورخرها خبری نداریم؛ اما گورخرها از پارک ملی توران صحیح و سلامت منتقل شدند.

وی اظهار کرد: طی اطلاعی که داشتیم، تا گرمسار وضع گورخرها خوب بوده است و بعد از آن را دیگر خبری ندارم!

اما شرایط سایر گورهای منتقل شده چندان هم پایدار نبود و در شبکه های اجتماعی به سرعت خبر مرگ ۵ گورخر از ۱۰ گورخر منتشر شد که همین موضوع واکنش شدید حامیان محیط زیست و کاربران فضای مجازی را در پی داشت.

پروژه انتقال ناموفق و مایوس کننده ۱۰ رأس گورخر ایرانی که یک نر بالغ نیز جزو آن‌ها بوده است، با هدف زادآوری این نوع گونه جانوری کمیاب و در آستانه انقراض، در حالی اجرا شد که پنج رأس ازجمله نر زادآور گروه بر اثر بی‌توجهی‌های مجریان پروژه تلف شدند.



Ali October 15, 2018 10:26 PM

كى ميگه گورخرها در حالت انقراض هستند فقط كافيه بريد حوزه علميه قم ومشهد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: