آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 23 مهر ماه 1397 = 15-10 2018

تفهیم اتهام محمد نجفی، وکیل دادگستری در دادگاه

خبرگزاری هرانا – محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که پیش‌تر توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو اراک، به اتهامات “اخلال در نظم و آسایش عمومی و انتشار مطالب کذب به قصد تشویش اذهان عمومی” به ۳ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود، در پی احضار به شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شازند، در پرونده‌ای دیگر به اتهام “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” مورد بازپرسی و تفهیم اتهام قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، که روز شنبه ۲۱ مهرماه طی احضاریه‌ای کتبی به شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شازند احضار شده بود، روز یکشنبه ۲۲ مهرماه ۱۳۹۷ پس از حضور در دادگاه در پرونده‌ای دیگر به اتهام “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” مورد بازپرسی و تفهیم اتهام قرار گرفت.

محمد نجفی طی یادداشتی در این خصوص گفت: روز یکشنبه ۲۲ مهرماه به شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شازند مراجعه کردم. در این جلسه اتهامی که قبلاً علیه من مطرح شده بود پس از بازگشت از کردستان و دیدار با مادر رامین حسین پناهی، امروز تغییر یافت به “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق فعالیت در فضای مجازی” و این امر پس از آن صورت گرفت که دادگاه کیفری دو شازند قرار نظارت قضایی بازپرسی مبنی بر عدم فعالیت بنده در فضای مجازی را رد کرده است. به نظر می‌رسد همچنین در خصوص فعالیت‌های نوشتاری اخیر بنده پرونده جدید و اتهامی جدید مطرح باشد که بعداً به آن خواهند پرداخت.

لازم به ذکر است که آقای نجفی در مردادماه سال جاری به همراه ده تن از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات سراسری دی‌ماه در شهرستان شازند، توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو اراک به ریاست قاضی محمدرضا عبداللهی به اتهامات “اخلال در نظم و آسایش عمومی و انتشار مطالب کذب به قصد تشویش اذهان عمومی” به ۳ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود که پس از اعتراض به رأی صادره جلسه دادگاه تجدیدنظر آنها در تاریخ ۱۱ مهرماه ۱۳۹۷، در شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی برگزار شد.

پرونده محمد نجفی در خصوص اتهامات دیگری نیز در دادگاه انقلاب اراک در حال رسیدگی است.

آقای نجفی از جمله افراد پیگیر نحوه‌ی جان باختن یکی از معترضان در وقایع دی‌ماه ۹۶ بود. وی پس از افشاگری در خصوص فوت “وحید حیدری” یکی از معترضان خیابانی دی‌ماه که در اراک بازداشت و در بازداشتگاه کلانتری ۱۲ اراک درگذشت، بازداشت شده بود.
مسئولان قضایی حکومت جمهوری اسلامی ایران مدعی شده بودند که وحید حیدری فروشنده مواد مخدر بوده و در بازداشتگاه کلانتری اراک دست به خودکشی زده است؛ آقای نجفی پس از انجام تحقیقات میدانی که از طریق اقوام و دوستان وحید حیدری به عمل آورده بود، بیان کرده که او یک دست‌فروش بوده و هیچ‌گونه سوءپیشینه‌ای نداشته و بر جسدش که در شرایط امنیتی دفن گردیده نشانی از خودکشی وجود نداشته و آسیب ناشی از اصابت شیء به سر او به‌وضوح پیدا بوده است.

لازم به ذکر است محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس، مراجع امنیتی را به «پرونده‌سازی» برای یک وکیل دادگستری (محمد نجفی) متهم کرده بود که بنا به اعلام آقای صادقی «ثابت» کرده است که وحید حیدری، نوجوان جان‌باخته در بازداشتگاه کلانتری اراک، «موادفروش» نبوده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: