آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 29 مهر ماه 1397 = 21-10 2018

شلیک؛ هفت کولبر دیگر کشته و زخمی شدند

هفت کولبر در سردشت، بانه، پیرانشهر و ارومیه کشته و زخمی شدند

خبرگزاری هرانا – هفت کولبر در پی شلیک نیروهای مرزبانی در مناطق مرزی شهرستان‌های سردشت، بانه، پیرانشهر و ارومیه در حوادث جداگانه‌ای کشته و زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، گروهی از کولبران در ارتفاعات مرزی سردشت در نزدیکی جاده‌ی کانی‌زرد مورد هجوم نیروهای مرزبانی قرار گرفتند و در پی گشودن آتش، یک کولبر به نام «مصطفی حسنی» از ناحیه‌ی پا دچار جراحت شد.

وی جهت رسیدگی پزشکی به مراکز درمانی سردشت منتقل شده و وضعیت عمومی‌اش بهبود یافته است.

همزمان‌ از پیرانشهر هم گزارش شده است که یک کولبر به نام «رحیم گرده‌سور» در حین کولبری از سوی همین نیروها مورد شلیک مستقیم قرار گرفته و دچار جراحت شده است.

پیش از آن روز سه‌شنبه ۲۴ مهر هم یک کولبر به نام «عثمان سعیدی» از اهالی روستای بنژاژ از توابع بانه و دو تن به نامهای به نام‌های «جبار برشان» و «مصلح قریش» فرزند مراد از اهالی روستای نمنجه از توابع پیرانشهر در پی شلیک نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی زخمی شده بودند.

همچنین روز دوشنبه ۲۳ مهرماه، یک کولبر به نام «کاوه دشمیر» از اهالی روستای گزگسک از توابع پیرانشهر در پی شلیک نیروهای مورد ذکر مصدوم شده و سپس به مراکز درمانی پیرانشهر انتقال یافت.

شلیک به تمامی این افراد بدون اخطار قبلی و به ظن حمل کالای قاچاق صورت گرفته است.

یک کولبر دیگر در اطراف شهرستان ارومیه در پی شلیک نیروهای مرزبانی، جان خود را از دست داد.
نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی در منطقه‌ی مرگور ارومیه در بخش سیلوانا بر روی جمعی از کولبران آتش گشودند که در نتیجه یک کولبر به نام «ذکریا بکری» فرزند علی از اهالی روستای حلج جان خود را از دست داد.

ذکریا بکری در حالی که هیچ کالای قاچاقی همراه نداشته است، بدون هشدار قبلی مورد شلیک قرار گرفته و جان خود را از دست داده است.

همزمان مقادیر زیادی از اجناس کولبران هم مصادره شده‌اند.

بر اساس گزارش سالیانه منتشر شده مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در طول سال ۱۳۹۶، گزارش قتل ۴۶ کولبر (باربر مرزی) و زخمی شدن ۵۸ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی ثبت شده که عمدتا این تلفات انسانی در مناطق کردنشین گزارش شده است.

بر اساس این آمار، در کنار افرادی که هویت آنان به عنوان کولبر روشن شده، ۲۲۴ شهروند هدف تیراندازی نیروهای انتظامی و مرزبانی قرار گرفتند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: