آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 3 دی ماه 1397 = 24-12 2018

آخوند صد میلیارد دلاری هم مشتری توتال بوده

منصور امان

رشوه توتال؛ یک پرونده باز

پرونده فساد حُکومتی جمهوری اسلامی این بار روی صحنه بین المللی ورق زده شده است. دادگاهی در فرانسه، شریک نفتی "نظام" را به اتهام پرداخت رشوه به رهبران و پایوران آن مُحاکمه و محکوم شناخت.

کُنسرن فرانسوی توتال پیشتر در آمریکا به همین اتهام مجبور به پرداخت نزدیک به ۴۰۰ میلیون دُلار جریمه نقدی شده بود. جریمه ۵۷۰ هزار دلاری که این کُنسرن اکنون در فرانسه باید بپردازد اگرچه در مُقایسه با رقم پرداخت شده در آمریکا ناچیز می نماید، در عوض اما خسارت سیاسی آن برای شُرکایش در ایران هنگُفت است.

در شرایطی که حجم اعتراضات در جامعه ایران نسبت به فساد حُکومت و وابستگانش، شکاف فاحش طبقاتی و توزیع ناعادلانه ثروت به گونه ثابت در حال افزایش است، حاکمیت به تنها چیزی که نیاز ندارد، یک مُحرک تازه برای برانگیختن خشم مُتبلور در سطح و عُمق جامعه است؛ به ویژه زمانی که نام یک "آقازاده"، رسته ای که نفرت و برافروختگی اجتماعی وسیعی را از پی می کشد، نیز در میان باشد.

مُمکن است برای توتال پرونده تبهکاری اقتصادی اش بسته شده باشد، برای رژیم ولایت فقیه اما به هیچ وجه اینطور نیست. آنچه که در نگاه نخُست در پرونده رشوه دهی شرکت فرانسوی و محورهای جُرم، عوامل و ترتیب ارتکاب آن به چشم می آید، خُطوط مُوازی با تبهکاریهای حُکومتی دیگری در پهنه نفت و گاز است که دو دهه پس از این رُسوایی روی داده است.

بعد از "آقازاده" مهدی هاشمی رفسنجانی، "نظام" جانشینان شایسته ای همچون آقایان بابک زنجانی، اسماعیل احمدی مُقدم، احمد رادان، رُستم قاسمی، بیژن زنگنه و جُز آنها مُعرفی کرده است که با واسطه یا به طور مُستقیم سُنت چپاول ثروت ملی را پابرجا نگه داشتند. فراموش نشدنی غارت و هدر دهی درآمد افسانه ای نفت و گاز در دوره شکم چرانی گُماشته آقای خامنه ای بر منصب ریاست جمهوری، آقای محمود احمدی نژاد است که بنا به گُفته "خودی"ها رقمی تا ۷۰۰ میلیارد دُلار را در برمی گیرد.

در دوره آقای روحانی فساد در منبع ثروت کشور در شکل رانت ارز و خوراک پتروشیمیها، قراردادهای محرمانه نفتی، قاچاق وسیع، راه اندازی بورس نفت، اختلاس و فرار مُدیران نفتی استمرار یافته است. این واقعیت که گردونه فساد تحت نظم ولایت فقیهی هرگز از حرکت باز نمی ایستد، هیچ نمادی بهتر از همنشینی آقایان روحانی و رییس سابقه دار توتال، آقای کریستُف دومارژری، در نشست داووس در سال ۹۲ نخواهد یافت.

افشای رشوه دهی توتال با بازتاب بین المللی و داخلی وسیع، تغییری در ساز و کار حاکم بر خوان یغمای نفت و گاز نداده است. ساختار، مُدیریت کلان و سیاست دخل و خرجی که ثروت همگانی را هدایت می کند، دست نخورده باقی مانده است، آقای خامنه ای بر وزارت نفت "نظارت ویژه" خود را حفظ کرده، شرکتهای او و سپاه پاسداران در میادین نفت و گاز و پتروشیمی جولان می دهند، بوروکراتهای حُکومتی سخت کوشانه به پذیرایی از خود مشغولند و سرآخر چراغ دُکان "دور زدن تحریمها" کماکان می سوزد.

در این میان فقط آقازاده مهدی هاشمی رفسنجانی است که در جریان رقابت بین پدرش و آقای خامنه ای دراز شد. با این حال این نمایش ضد فساد خود رُسوایی دیگری برای "نظام" به بار آورد. دادگاه "انقلاب اسلامی" "آقازاده" را به بازگرداندن "۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دُلار" رشوه دریافت شده محکوم کرد، این در حالی است که بر اساس اسناد مُحاکمات توتال در آمریکا و فرانسه، مبلغ رشوه ای که کُنسرن نفتی به "مقامهای ایران" پرداخت کرده، ۳۰ میلیون دُلار بوده است.

به بیان دقیق تر آقای مهدی هاشمی رفسنجانی تنها مُشتری توتال نبوده و کسانی از او بانُفوذ تر و تردست تر ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دُلار باقیمانده را به جیب زده اند که نشان آنها را فقط زیر چتر امن "آقا" می توان یافت.



علی December 24, 2018 08:30 AM

وقتی که یک مداح دوزاری که برای شندر غاز یک ساعت ور میزد و برای دو ریال بیشتر حتی حاضر به نشون دادن جای دوست و جای دشمن بود رو بکنی رهبر یک مملکت نتیجه آن همین بلبشو و دزد بازاره که در آن همه میکوشند به مقامی برسند و جیبشان را پر کنند به قول مولانا ماهی از سر گنده گردد نی ز دم

گزارش یا اعتراض به این نظر


خسرو December 24, 2018 11:41 AM

کاشکی هرگز نفت و گاز نمیداشتیم مگر در زمان اقتدار جهانی ایران در زمان داریوش بزرگ و امپراتوری ایران که در مقطعی 48 کشور با افتخار در لوای پرچم امپراتوری ایران می زیستند ما نفت و گاز داشتیم ! افتخار و اقتدار ایران تنها مدیون همت و درایت مردمانش و عدالت و حمایت شاهانش از مردم تحت پوشش امپراتوریشان بود کار ملت بن مایه قدرت حاکمان بود اتکای حکومتها تنها به مردمان و اتکای به آنان بود و اما حالا آخوندها با چپاول درآمدهای افسانه ای فروش نفت گاز مزدور میخرند و بجان ملت میاندازد وگر نه خود خامنه ای ناقص العقل و مفلوج که فقط یک نفر بیشتر نیست این خود فروختگان و وطن فروشان دور و برش هستند که او را بعنوان وسیله بر جان و مال ملت مسلط کرده اند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Hamid December 24, 2018 04:33 PM

این یعنی چی حی میگیم کاشکی نفت و گاز نداشتیم الان وضعمان بهتر بود کاشکی انسان‌های با شعور و منطقی داشتیم و فکر می‌کردند که اختیار و زندگیشان را بدست یک مشت آدم مفتخور شارلاتان بیسواد هوس باز بی منطق نسپرده و خودشان و نسلهای آینده‌ شان را باین مصیبت و بدبختی گرفتار نمی کردند

گزارش یا اعتراض به این نظر


ali December 27, 2018 06:17 PM

جالبه آخوندا که میگن خدا در قرآن فرموده رشوه دهنده و رشوه گیرنده ! هردو گناه کارند! ! فقط برای ملت جا نماز آب می کشند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: