آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 10 آبان ماه 1397 = 01-11 2018

هزار سال زندان و شش هزار ضربه شلاق

بیش از هزار سال زندان و شش هزار ضربه شلاق؛ گزارشی از محکومیت‎های صادره برای دراویش گنابادی پس از واقعه گلستان هفتم

خبرگزاری هرانا – نیمه‌شب ۱۴ بهمن‌ماه سال گذشته حضور پر تعداد نیروهای امنیتی و انتظامی در اطراف منزل دکتر نور علی تابنده با واکنش منفی سایر دراویش مواجه شد، دراویش گنابادی در حمایت از قطب خود تجمعاتی اطراف منزل دکتر تابنده تشکیل دادند، این تجمعات با دخالت نیروهای انتظامی و لباس شخصی به خشونت کشیده شد و صدها تن زخمی و بازداشت شدند. یکی از بازداشت شدگان این حادثه به نام محمد راجی در اثر ضربات وارده حین بازجویی در بازداشتگاه پلیس کشته شد. همچنین محمد ثلاث یکی دیگر از بازداشت‌شدگان این حادثه به اتهام قتل ۳ مأمور پلیس به اعدام محکوم و نهایتاً حکم وی در حالی اجرا شد که به گفته وکیل مدافع وی ابهامات جدی در خصوص عدالت و بی‌طرفی در رسیدگی به پرونده او وجود داشت. هرانا در گزارش پیش رو ضمن بررسی این واقعه، هویت ۳۸۲ تن از دستگیر شدگان را منتشر می‌کند، بر اساس اطلاعات قابل دستیابی ۲۰۲ تن از این دراویش گنابادی توسط دادگاه انقلاب تهران جمعاً به ۱ اعدام، ۱۰۸۰ سال و ۲ ماه حبس تعزیری، ۵۹۹۵ ضربه شلاق، ۴۶ سال ممنوع‌الخروجی، ۱۱۴ سال تبعید و ۷۲ سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی محکوم شدند، از سرنوشت و جزئیات پرونده ۱۸۰ تن دیگر کماکان اطلاعی در دست نیست.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دراویش گنابادی به خصوص در یکسال اخیر فشار کم سابقه ای را از سوی دستگاه حاکمه تجربه می کنند. این فشارها به خصوص پس از واقعه “گلستان هفتم” شکل بیرونی و مشخص تری به خود گرفت.

گلستان هفتم به مجموعه وقایعی گفته می‌شود که از نیمه‌شب ۱۴ بهمن‌ماه سال گذشته با حضور پرتعداد نیروهای امنیتی و انتظامی در اطراف منزل دکتر نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی آغاز شد،

حضوری که با واکنش منفی سایر دراویش مواجه شد، دراویش گنابادی در حمایت از قطب خود تجمعاتی اطراف منزل دکتر تابنده تشکیل دادند، این تجمعات با دخالت نیروهای انتظامی و لباس شخصی به خشونت کشیده شد و صدها تن زخمی و بازداشت شدند؛ این در حالی بود که پیش‌تر در شامگاه چهارشنبه مورخ ۴ بهمن‌ماه نیز مأمورین امنیتی در اقدامى مشابه در همین مکان حضور یافتند که موجى از نگرانى‌ها در میان دراویش را رقم زده بود.

درحالی‌که مسئولان قضایی و انتظامی با پایان این تجمعات در ۱ اسفندماه ۹۶ تعداد بازداشت‌شدگان را ۳۰۰ تن اعلام کرده بودند، پس از گذشت ماه‌ها از واقعه مورد اشاره اطلاعات گردآوری شده نشان از بازداشت دست کم ۳۸۲ تن در این واقعه دارد.

در طی حادثه مذکور صد‌ها تن از دراویش گنابادی بازداشت شدند. یکی از بازداشت شدگان این حادثه محمد راجی بود که در اثر ضربات وارده حین بازجویی در بازداشتگاه پلیس کشته شد. به گفته‌ی خانواده‌ی این درویش گنابادی، مأموران اداره آگاهی شاهپور در روز ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ طی چندین تماس تلفنی از آنان خواسته بودند که به همراه عکس و مدارک شناسایی آقای راجی، به اداره دهم آگاهی شاهپور مراجعه کنند، مأموران در پاسخ به سؤال خانواده‌ی آقای راجی که این درخواست بر چه مبنای حقوقی و قانونی‌ست اعلام داشتند که این امر برای شناسایی زندانیان است.

صبح روز ۱۳ اسفند ۱۳۹۶، با مراجعه‌ی خانواده‌ی محمد راجی به اداره دهم آگاهی شاهپور، مأموران انتظامی به آنها اطلاع دادند که آقای راجی در کما است و ساعاتی بعد طی تماس تلفنی خبر فوت وی را داده و در مراجعه‌ی حضوری خانواده ایشان به پلیس، معلوم شد که آقای راجی در اثر ضربات وارده در حین بازجویی فوت شده است.

همچنین محمد ثلاث یکی دیگر از بازداشت شده‌ها به قتل سه مأمور پلیس با اتوبوس در درگیری‌های خیابان پاسداران تهران در دی پارسال متهم شد و حکم اعدام وی با تائید دیوان عالی کشور و پس از رد اعاده دادرسی سحرگاه روز دوشنبه ۲۹ مرداد‌ماه ۱۳۹۷ در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد. محمد ثلاث در حالی اعدام شد که به گفته زینب طاهری وکیل آقای ثلاث و پسر و دختر وی، آقای ثلاث سه ساعت پیش از این حادثه بازداشت شده و راننده اتوبوس مذکور نبوده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: