آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 14 آبان ماه 1397 = 05-11 2018

آمار؛ دو برابر شدن قیمت مسکن در تهران

بنا به آمار مهرماه ۹۷ معاملات مسکن در شهر تهران از سوی بانک مرکزی، قیمت مسکن در شهر تهران، مهرماه سال جاری نسبت‌به ماه مشابه سال گذشته، افزایشی بیش از ۸۳درصدی داشته است.

براساس این گزارش، در مهرماه سال جاری، قیمت مسکن برای هر مترمربع در شهر تهران، به‌طور متوسط ۸۶/۱ میلیون ریال بود. این متوسط قیمت نسبت‌به ماه گذشته (شهریورماه سال ۹۷) نیز شاهد افزایشی ۶/۴ درصدی بوده است.

این گزارش می‌افزاید که در مهرماه سال جاری، حدود ۹۴۰۰ واحد مسکونی معامله شده است که این تعداد، نسبت‌به ماه گذشته (شهریور ماه) نشان‌دهنده ۹/۵درصد کاهش و نسبت‌به مهرماه سال گذشته، ۳۲/۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

پیش از این روزنامه جام‌جم، وابسته به صداوسیما، در گزارشی نوشته بود که «افزایش قیمت مسکن در ماه‌های گذشته به‌ویژه پایان تابستان، موجب شده تا معاملات بازار مسکن در کشور به‌ویژه تهران، با کاهش روبرو شود، به‌نحوی که اقشار متوسط جامعه نیز توانایی خرید مسکن را در شهر تهران ندارند».

بیشتر بخوانید: رکورد بی‌سابقه قیمت مسکن در ایران با افزایش نرخ رشد آن طی ۶ سال گذشته

براساس گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن، از ابتدای سال ۹۷ تاکنون، بیش‌از ۸۴هزار واحد مسکونی در تهران معامله شده است. با وجود کاهش ۱۴/۹ درصدی تعداد معامله‌ها نسبت‌به هفت‌ماهه اول سال ۹۶، در این مدت، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی، نسبت‌به سال گذشته، افزایشی بیش از ۵۵ درصد داشته و به ۷۱میلیون ریال در هر متربع رسیده است.

افزایش قیمت اجاره‌خانه
هم‌زمان با افزایش قیمت مسکن ، قیمت متوسط اجاره‌خانه در تهران نیز نسبت‌به ماه مشابه سال قبل، رشدی ۱۲/۶ درصدی داشته است.

با آنکه دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در شهریورماه مدعی کاهش ۳۳ درصدی معامله مسکن نسبت‌به زمان مشابه سال گذشته (۹۶) شده بود، اما قیمت‌ها در همین مدت، رشدی ۷۳ درصدی داشته‌اند.

پیش از این محمدرضا رضایی، رییس کمیسیون عمران مجلس، گفته بود بازار مسکن در حال حاضر «در هاله‌ای از ابهام و رکود» است و در صورت اعمال‌نشدن ابزار نظارتی «با افزایش شدید قیمت روبه‌رو خواهیم شد». به گفته او، راه‌حل این مشکل «به تعادل رساندن» عرضه و تقاضا است.

به گفته این نماینده مجلس ادامه روند کنونی در کاهش تولید مسکن، باعث افزایش قیمت در «آینده‌ای نزدیک» خواهد شد، ضمن اینکه در حال حاضر، افزایش قیمت مصالح ساختمانی «بازار ساخت‌وساز را تحت تاثیر قرار داده است».

براساس آمار در پنج سال گذشته «تولید مسکن روند نزولی داشته و اخیرا به یک‌سوم تقاضای مطلق رسیده است» و در حال حاضر، براساس تخمین‌ها هر سال ۳۲۰هزار واحد مسکونی در ایران تولید می‌شود، اما «طبق طرح جامع مسکن، ایران سالیانه حداقل به یک میلیون مسکن نیاز دارد».



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: