آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 14 آبان ماه 1397 = 05-11 2018

افزایش جمعیت بیکار کشور در تابستان ۹۷

افزایش جمعیت بیکار کشور در تابستان ۹۷ به نسبت سال گذشته

مطابق گزارش درگاه آمار ایران، نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار تابستان ١٣٩٧ منتشر شد. نتیجه طرح آمارگیری تابستان امسال، بیانگر افزایش جمعیت بیکار کشور است. بررسی نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ١٢,٢ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند.

روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص نسبت به تابستان ١٣٩۶ به میزان ٠.٧ درصد افزایش داشته است و افزایش جمعیت بیکار کشور به میزان ٢٣٧ هزار نفر، به ٣ میلیون و ٣٢۶ هزار نفر رسیده است.

بر پایه این گزارش، درتابستان ١٣٩٧، به میزان ۴٠,٩ درصد جمعیت ١٠ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ١٣٩۶) ٠.٢ درصد افزایش داشته است.

در این گزارش آمده است که بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که درتابستان ١٣٩٧، بخش خدمات با ۴٩,۵ درصد، بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣١.۶ درصد و کشاورزی با ١٨.٩ درصد قرار دارند.

در ارتباط با نرخ بیکاری جوانان ١۵ تا ٢٩ ساله این گزارش حاکی است که ٢۴,٩ درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان ١٣٩٧ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان١٣٩۶) ٠.٨ درصد افزایش یافته است.

بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که درتابستان ١٣٩٧، ١٠,٠ درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ۴١.٠ درصد از شاغلین ١٠ ساله و بیش‌تر، بیشتر از ۴۹ ساعت در هفته کار کرده‌اند.

افزایش جمعیت بیکار کشور در گزارش جدید مرکز آمار ایران در شرایطی بیرونی می‌شود که اقتصادآنلاین در ۷ خرداد امسال (۹۷) با استناد به گزارش مرکز آمار، جمعیت واقعی بیکاران را در مرز ۶ میلیون نفر اعلام نمود. همچنین شاغلان پاره‌وقت را هم باید به شمار بیکاران اضافه کرد. کارشناسان اقتصادی بالا بودن سهم بخش خدمات در اقتصاد ایران را به ‌زیان بخش‌های صنعت و کشاورزی دانسته‌اند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: