آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 19 آبان ماه 1397 = 10-11 2018

تحریمها؛ سخنی صادقانه با هنرمندان دلواپس

فیلم زیر: ماجرای انتشار نامه و ویدئو توسط برخی هنرمندان در داخل ایران در نقد تحریم های آمریکا چیست؟

سخنی صادقانه با هنرمندان دلواپس بر علیه تحریم ها

عبدالستار دوشوکی

از آنجایی که حوزه تخصصی و کاری نگارنده در طی ٢٥ سال گذشته در رابطه با ارائه محصولات و خدمات پزشکی بوده و مدیر چندین شرکت پزشکی بین المللی از جمله آمریکایی برای منطقه خاور میانه، از جمله ایران، آنهم در زمان تحریم های مختلف بوده ام ناچارم در رابطه با کارزار یکسویه برخی از هنرمندان سرشناس کشورمان تحت عنوان "در برابر تحریم با ما هم‌ صدا شوید" توضیحات روشنگرانه ای را جهت تنویر افکار عمومی و اطلاع این هنرمندان "دلسوز" و "متعهد" بدهم. زیرا بعقیده نگارنده این درخواست برای هم صدایی نیست؛ بلکه برای تک صدایی است. علاوه بر این درخواست، تعداد دیگری از اهالی دلواپس فرهنگ ایران نیز با انتشار "ویدئوی احساسی کودک سرطانی" در راستای آنچه سایت تابناک "فعال شدن دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی" خوانده است، در مورد تحریم ها، یکطرفه به قاضی رفته اند. در حالی که هر سکه دو روی دارد. بر طبق گزارش تابناک بسیاری از هنرمندان کشور حاضر نشدند با این جریان جاری شده از اشک های هنرمندان دلنگران "موج سواری هنرمندانه" بکنند.

بیش از ده سال پیش در مهر ماه ١٣٨٨ در مقاله ای تحقیقی و علمی (بر اساس پژوهش ها و شواهد موجود و مستند و با ذکر مراجع معتبر) تحت عنوان "تحريم؟ آری، يا نه؟ وظيفه مـــا چيست؟" نوشتم: " بر اساس مستندات تحقيقی، علمی و تجربی قريب به يک قرن گذشته و با رجوع به بيش از دويست مورد از تحريمات مختلف، ناکارايی تحريم بعنوان يک اهرم فشار و ابزار سياسی در روابط بين المللی برای تغيير و يا تغيير رفتار رژيم های مستبد، مستدل و مکتوب می باشد. در نتیجه نگارنده از مدافعان تحریم های همه جانبه، بنا به دلایل علمی و معقول و بدور از احساسات، نبوده و نیستم. ده سال پیش نوشته بودم "عليرغم رغبت و رضايت باطنی بسياری از ايرانيان برای تنبييه و تکفير رژيم از طريق اهمال تحريمات "فلج کننده"، تاريخ ۹۵ ساله و علم تجربی و مستند "تحريم" ثابت نموده است که در اکثريت موارد آنکس که با پرداخت هزينه بسيار سنگين فلج و يا حتی نابود می شود؛ قشرهای آسيب پذير جامعه و مردم عادی هستند. چه فرقی بين رژيم صدام و يا طالبان و يا برمه و سودان و يا کره شمالی و يا کوبا و يا زيمبابوه با رژيم جمهوری اسلامی وجود دارد؟ بر اساس کدام منطق و يا منبع علمی و تجربی بايد اميدوار باشيم که اگر تحريمات "فلج کننده" بر عليه ديگر ديکتاتورها تاثيری نداشته و ندارد، اما بر حکام جمهوری اسلامی تاثير گزار خواهد بود؟ کدام ملت تحت سلطه استبداد قرون وسطائی را سراغ داريد که تحت فشار تحريم های خارجی بر عليه حکومت خود قيام کرده است؟.

بنابراین نقد نگارنده به این کارزار تبلیغاتی یکسویه در دفاع از تحریم ها نیست. زیرا بنده نیز بر این باور هستم که جمهوری اسلامی هزینه این تحریم ها را بسوی مردم عادی از جمله بیماران متوجه خواهد نمود. نقد بنده همانند همه آن هنرمندان و چهره های سرشناس سیاسی درونمرزی که از امضاء کردن این درخواست یکسویه امتناع ورزیدند به "یکطرفه" بودن این بیانیه و تولید ویدئوهای رانت محور دلواپسان "جهت دار" است. زیرا همه می دانند، و تجربه شخصی بنده نیز در طی ٢٥ سال گذشته ثابت نموده دارو و وسایل پزشکی، مواد غذایی تحت تحریم نبوده و نیستند و همسو شدن با نظام در این موج تبلیغات نادرست، صادقانه نیست. حداقل چهار بانک ایرانی (بانک حکمت ایرانیان، بانک مهر ایران، موسسه مالی توسعه و بانک خاورمیانه) که می توانند برای مراودات بانکی و مالی در جهت تهیه دارو و غذا و بقیه مواد ضروری مورد استفاده قرار بگیرند، از فهرست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا خارج شده اند. وانگهی جمهوری اسلامی می تواند به حداقل هشت مشتری قدیمی خود نفت بفروشد، و در مقابل آن دارو، مواد غذایی، و محصولات کشاورزی آزادانه وارد کند. پس نگرانی اصلی جمهوری اسلامی دارو و مواد غذایی برای ملت ایران نیست؛ بلکه بزرگترین نگرانی عدم دسترسی به دلار است تا برای حزب الله لبنان و حوثی های یمن و حشدالشعبی عراق و حماس و جهاد اسلامی و گروه های دیگر بفرستد.

امروز صبح حسن روحانی رئیس جمهور اعلام کرد که تحریم ها هیچگونه تاثیری در روند اقتصادی کشور نداشته است. وانگهی بر اساس گزارش خبرگزاری های جمهوری اسلامی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح روز یکشنبه ٦ آبان، در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت که در مرکز همایش ‌های بین ‌المللی صدا و سیما برگزار شد، تاکید کرد بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی داریم. بر طبق گزارش ایسنا، حسین سلاح ورزی نایب‌ رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در روز یازده مهر سال جاری تاکید نموده است "مجموعا بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار ذخائر ارزی داریم". پس با این همه ذخایر ارزی و آزادی فروش نفت به حداقل هشت کشور دنیا و آزادی خرید دارو و همه نوع وسایل پزشکی، مواد غذایی و محصولات کشاورزی و غیره؛ و تاکید رئیس جمهور بر عدم تاثیر تحریم ها در اقتصاد کشور، این همه نگرانی برای تهیه داروهای سرطان کودکان از کدام "اتاق فکر" نشئت می گیرد؟ مدتی پیش وزیر بهداشت در مورد هزینه دلارهای نفتی موجود برای خرید داروهای ضدسرطان گفته بود که "نظام نمی تواند برای افزودن یک سال یا دو سال عمر بیشتر یک بیمار سرطانی یا صعب الاعلاج دلارهای موجود را صرف کند؛ زیرا اولویت ما جای دیگری است. بسیاری به این سخنان وزیر کشور و رفتار غیر حرفه ای و توهین آمیز وی نسبت به یک هموطن در مورد "هزینه فیزیوتراپی" اعتراض کردند. باید پرسید کجا بودند آن زمان این هنرمندان دلسوز تا "دردمندانه" به "بیدردی" وزیر بهداشت اعتراض کنند؟

اگر دارو و لوازم پزشکی در ایران کمیاب است، که است، پس چرا طبق گزارش خبرگزاری تسنیم و ایسنا، و خبرگزاری مهر یک ماه پیش سیدعلی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با افتخار می گوید بیش از ١٨ تریلی مملو از ۲۰۰ تن دارو و تجهیزات پزشکی به عتبات برای خدمت ‌رسانی به زائران اربعین به همراه دو هزار پزشک ایرانی به عراق فرستاده شده. بر طبق خبرگزاری فارس معاون عتبات و عالیات مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر مقدار دارو و تجهیزات پزشکی را ٣٠٠ تن اعلام می کند و نه ۲۰۰ تن. سوال اینجاست کجا بودند ماه پیش این هنرمندان بظاهر دلواپس تا از بهر دلسوزی برای ملت ایران به "نظام" بگویند چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است. در مناطق محروم کشور از جمله سیستان و بلوچستان صدها هزار نفر از خدمات پزشکی و تسهیلات بدوی و ملزومات اولیه زندگی محروم هستند. اما در عرض چند هفته گذشته، بر طبق گزارش خبرگزاری های متعدد، جمهوری اسلامی با پول بیت المال از جمله ارز خارجی بیش از ۶۷ هزار زائر شیعه پاکستانی را برای مراسم اربعین از نقاط مختلف پاکستان وارد استان سیستان و بلوچستان کرد؛ و دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان با افتخار گفت امسال تسهیلات بهتری نسبت به سال گذشته از لحاظ ارائه خدمات رفاهی و بهداشتی برای این زائران فراهم شده است. این در حالی است که مردم استان با فقر و "نداری" دست و پنجه نرم می کنند. شاید بپرسید چرا؟ چون اولویت نظام ولایت فقیه، ایران و ایرانی نبوده و نیست! حال چرا این هنرمندان دایه های مهربانتر و دلسوز تر از مادر شده اند، والله العلم!

در متن نامه هنرمندان آمده است: " دولت‌ها به زبان سیاست با هم سخن می‌گویند؛ ملت‌ها اما، با زبان صداقت. زبانی از جنس فرهنگ، صلح‌ و دوستی". اما بعقیده نگارنده گزینش جهت دار در گفتن نیمی از حقیقت و کتمان هدفمند نیم دیگر آن مصداق صداقت نیست. در نظامی که مصرف دلارهای نفتی برای خرید موشک دفاعی اس ۳۰۰ روسی بر تهیه داروهای سرطان کودکان ارجحیت و اولویت دارد، نمی توان و نباید از "صداقت" سخن گفت. همسویی با تبلیغاتی دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی و پنهان نمودن نیمی از حقیقت نه از جنس فرهنگ است و نه بن مایه صلح که باید دو طرفه باشد. در مملکتی که دختر وزیر کابینه مجاز است با استفاده از رانت های حکومتی بیش از ٥ میلیارد تومان دارو وارد و احتکار کند، صحبت از صداقت بی معناست؛ و سکوت در مقابل آن پر معنا! در پایان باید به این دسته از هنرمندان دلواپس گفت که متاسفانه در دادگاه خلق ادعای یک طرفه شما شاهدی بر برائت جمهوری اسلامی نیست. زیرا شهود در دادگاه باید صادقانه شهادت بدهند: "من سوگند می خورم كه حقیقت را بگویم، جز حقیقت چیزی نگویم و تمام حقیقت را بگویم". شما شوربختانه بنا به دلایلی که خودتان بهتر از دیگران می دانید، تمام حقیقت را نگفتید! و این جوهر ذاتی و بن مایه سخن من با شماست. زیرا هر سکه دو روی دارد. پنهان کردن نیمی از حقیقت نه عین "صداقت" است و نه از جنس "فرهنگ". وانگهی در راوایات نیز آمده است " گفتن نیمی از حقیقت، دروغ بزرگ است".

***********************

فیلم زیر: ماجرای انتشار نامه و ویدئو توسط برخی هنرمندان در داخل ایران در نقد تحریم های آمریکا چیست؟

خوب بود این دوستان هنرمند در اعتراض به هزینه کردن میلیاردها دلار از ثروت مردم فقرزده و بی پناه ایران در سوریه هم کارزار راه اندازی می کردند.

رادیو فردا: خبرگزاری بلومبرگ از قول یک مقام‌ بین‌المللی و یک محقق امور خاورمیانه می‌گوید برآوردها و تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد، تهران سالیانه ۶ میلیارد دلار هزینه حکومت اسد می‌کند و در مورادی این کمک مبلغی تا ۱۵ میلیارد دلار را در بر گرفته است.




www.youtube.com/watch?v=BntJclK3pJE

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



جمالي November 10, 2018 10:49 AM

اينها همان وزارت اطلاعاتي ها هستند كه بصورت هنرپيشه درامده اند گول ظاهرشان را نخوريد بي شرف تر از اينها كسي نيست كه ميخواهند رژيم خونخوار را مظلوم نشان بدهند اي كاش اسمشان را هم مي نوشتيد تف بر شما

گزارش یا اعتراض به این نظر


جاوید November 10, 2018 11:09 AM

فکر نمیکنم اینها هنرمند واقعی باشند

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام November 10, 2018 11:33 AM

تکلیفمان با این هنربندان را در فردای آزادی ایران که بسیار نزدیک است مشخص می کنیم

گزارش یا اعتراض به این نظر


Dariush November 10, 2018 02:25 PM

نمیدانید ما از دست هالیوود چی‌ میکشیم، برای عطسه کردن ترامپ هم ویدئو درست میکنند، برای ۲ قاشق بستنی ترامپ هم ویدئو داریم و اعتراض اینست که چرا همه ۱ قاشق بستنی خوردند و ترامپ ۲ تا! ما اینجا تحریم کردیم اینها را و برای خودشان فیلم درست می‌کند که اکثرا در آمریکا فروش ندارند

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش - صبحی November 10, 2018 03:46 PM

قبل از اینکه هنرمند باشند، باید انسان باشند انسان بودن شرط اول
هرعرصه ای بویژه عرصه هنراست درمیان اینهمه هنرمند، اعم از بازیگرونوازنده وخواننده وسناریو نویس وغیرو، کجا سراغ داریدکه از این جماعت درپیوند با ممنوع الصدا شدن چهره های بزرگ هنری مثل استاد شجریان یا اکبر گلپایگانی یا هنرمندان پاپ زیر زمینی، یا ممنوع الکار شده جعفرپناهی وامثالهم یک بیانیه یک خطی داده باشند؟ اگرهست بگویند شخصا"بااینکه روی پرویز پرستوئی جوردیگری فکرمیکردم، یراساس شنیده ها، گویاایشان رابط انتشار چنین پروژه های زشتی هستند که دقیقا"ازخروجی های اطاق فکر اطلاعات واصلاح طلبان واستمرار طلبان میباشد بهرحال جای تاسف دارد که هنرمندانی ازجنس حسین علیزاده وکلهر و وارد چنین بازیهای مردود ونخ نما شده ای میشوند وموجبات بی اعتباری خودرا رقم میزنند

گزارش یا اعتراض به این نظر


بهروز November 10, 2018 05:16 PM

اینها نگران هستند که در فردای ایران، با بازگشت دیگر هنرمندان تبعیدی به وطن نونشون آجر بشه حالا به کنار که کسانی هم از سر ترس و اجبار زیر این نامه را انگشت زدند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Montazeri November 10, 2018 05:40 PM

اینا انسانماها زالوهای اجتماع هستند

گزارش یا اعتراض به این نظر


یک ایرانی November 10, 2018 05:43 PM

این هنربندان «نان» نبود آزادی در ایران را میخورند و مشخص است که دلشان برای مردم گرسنه ایران و آنها که در گوشه های زندانها جان سپردند و بی گناه بر جوخه های اعدام سپرده شدند و یا مردم بیگناه سوریه و یمن و اسرائیل و فلسطین نمیسود آنها فقط فکرشان این است که جمهوری اسلامی تحریم نشود ولی باید از آنها پرسید چرا به اختلاسها و یا پولهایی که به مردم نمیرسد و در آخر به جیب ملاها و حسابهای بانکی اشان در سوئیس و مالزی و اندونزی و انگلستان و آلمان میرود شکایتی ندارند و آیا فقط اینکه به ملاها پول نرسد مشکل اصلی کشور است؟ در حالی که بسیاری از درون این نظام اوضاع بد اقتصادی را به گردن مسئولین بی کفایت میگذارند و حتی حسن روحانی همین امروز روز شنبه، ۱۹ آبان‌ماه میگوید که تحریم‌های جدید ایالات متحده تاثیری بر اقتصاد نداشته

گزارش یا اعتراض به این نظر


Sare November 10, 2018 06:46 PM

من متاسفانه سالهاست بطور غير مستقيم در جريان كار واخلاق و زندگى ودرامد بعضى از اين هنرمندان بوده ام متاسفانه بايد بگويم انها فقط وفقط نگران در امد هاى بالاى خود به واسطه رابطه با رژيم ويا تظاهر به طرفدارى از ان هستند

گزارش یا اعتراض به این نظر


نادر November 10, 2018 07:02 PM

اگر این هنرمندان خود خوانده مرد هستند از رژیم جنایتکار اسلامی بخواهند همه پرسی آزاد برای تعیین حکومت دلخواه مردم بگذارند نه اینکه دستمال ابریشم دستشان بگیرند ننگ بر دین و آیینشان

گزارش یا اعتراض به این نظر


babak November 10, 2018 08:53 PM

احساس میکنم در تایید نوشتار آقای دوشکی که به حق و صادقانه موج سواری این آدمهای فرصت طلب را تا حدودی ، یکی از آنها که دری به تخته خورد و در بدو بستانهای سیاسی یک اسکار گرفت که فکر میکنم به درستی کارهای این فرد با شان اسکار فرسنگها فاصله داشت ولی در ان دوران و بزنگاه سیاسی دولت حسین اوباما خواست سرسپردگی خودش را جهت تکمیل لگسی به جا مانده از خودشو به این شکل به حکومت ظالم اسلامی هدیه کند وگرنه در همان زمان فاصله این آقای فیلمساز با مرحوم عباس کیا رستمی که یک مینیمالیست خالق و سرشناس بود فرسنگها بود میتوان حدس زد اگر از این فرد خواسته شود فیلمی در این رابطه تحریمها بسازد سناریو به چه سمت و سویی خواهد رفت و مردم عامی چگونه برین واش خواهند شد ،نه برادر شما ها در این زمان به این مردم فلکزده کمک نمیکنید هدف مطرح کردن خودتان است

گزارش یا اعتراض به این نظر


ali November 10, 2018 09:29 PM

یکی تو ژاپن به دنیا میاد یکی تو سودان یکی تو ایران یکی تو سوئد یا سوئیس تقدیر بی تقصیر نیست!

گزارش یا اعتراض به این نظر


raha November 10, 2018 09:43 PM

درود بر جناب دوشوکی مثل همیشه جامع و کامل ، هنرمند واقعی سرش برود شرف خود را لکه دار نمی کند

گزارش یا اعتراض به این نظر


آذری November 10, 2018 09:46 PM

هنرمند؛ هنر تقدیم انسانیّت میکند؛ هنری که روح انسانی را صیقل میدهد امّا هنربند؛ روح انسانی را در بند میکشد؛ طوریکه امیال و آرزویهای خود و یا همپالکی های هم حزبی اش را بنام هنر به روح انسانیّت وارد میکند؛ چه بسا مملکتی را به فاجعه میکشد

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش - صبحی November 11, 2018 08:10 AM

ازیادنبریم که بسیاری ازهنرمندان کنونی کشورکه دارندسازی میزنند آوازی میخوانند فیلم وسریال اسلامی بازی میکنند دریک مجموعه میتوان انها راهنرمندان وابسته، وبنوعی نان خوردستگاه خلافت اسلام شیعی وفقیهان، وسنجاق شده به این فرقه تبهکار وپلید ارزیابی نمود بنابراین ازیک هنرمند، یایک گروهان ازهنرمندان یاورزشکاران ویا که بهردلیلی وابسته بدستگاه ظلم وجوروفساد وتباهی وضدفرهنگ وضدهنر وضدشادابی جامعه هستند نبایدهیچ انتظاری داشت اینها درخدمت اسلام هستند ومشکل ماملت ایران دقیقا"با همین اسلام وفقیهان خدافروش است که بایدبرای مقابله باچنین فرهنگی راه مقابله فرهنگی وبرنامه ای درسطح ملی داشته باشیم هیچ راه دومی وجود ندارد

گزارش یا اعتراض به این نظر


ایرانی November 11, 2018 10:42 AM

دست شما درد نکند با این افشاگری خوب و به موقع دست ایران پرس نیوز هم درد نکند بقیه رسانه ها مثل بی بی سی و رادیو فردا فقط یکطرفه با سلام و صلوات نامه این هنرمندان بی هنر را منتشر کرده اند و از ملی مذهبی های اصلاح طلب هم دعوت کرده اند تا در برنامه هایشان بعنوان مفسر و تحلیلگر بی طرف شرکت کنند و از نامه هنرمندان دفاع کنند و به ترامپ و آمریکا حمله کنند شرمشان باد


گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: