آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 25 آبان ماه 1397 = 16-11 2018

ترکیه؛ بازداشت فرهنگ‌ سازان و فعالان علمی

پلیس ترکیه پنج سال پس از اعتراضات در پارک گزی استانبول، حملات خود به "دشمنان کشور" را آغاز کرده است. بسیاری از نمایندگان سازمان "آنادولو کولتور" که با انستیتو گوته آلمان همکاری می‌کند بازداشت شده‌اند.

به گزارش رادیو آلمان، بسیاری از اهالی فرهنگ و فعالان حقوق بشر در ترکیه به خاطر حمایت از اعتراض‌های سال ۲۰۱۳ میلادی در این کشور بازداشت شده‌اند. رسانه‌های ترکیه گزارش داده‌اند که در میان بسیاری از بازداشت‌شدگان افرادی هستند که با سازمان "آنادولو کولتور" فعایت می‌کنند.

"آنادولو کولتور" سازمان فرهنگی عثمان کاوالا، فعال برجسته مدنی و تجاری ترکیه است. کاوالا از سال گذشته به اتهام همکاری با کودتاگران ترکیه در بازداشت به سر می‌برد، اما هنوز حکمی علیه او صادر نشده است.

عثمان کاوالا مظنون به همکاری با کودتاچی‌ها در ماه ژوئیه ۲۰۱۶ است. "آنادولو کولتور"، سازمان فرهنگی عثمان کاوالا، سازمانی است که برای تحقق رواداری میان گروه های اتنیک در ترکیه فعالیت می‌کند. این سازمان همکاری‌های وسیعی با سازمان‌های جهانی از جمله انستیتو گوته آلمان دارد.

در جریان حملات پلیس همچنین چندین دانشمند و محقق دستگیر شده‌اند. اینها افرادی هستند که نظری انتقادی نسبت به سیستم قضایی و حقوق مدنی در ترکیه ابراز کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آلمان در مجموع فرمان بازداشت ۲۰۰ نفر در استانبول و سه منطقه دیگر صادر شده است. ۱۳ نفر در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برند.

روزنامه "جمهوریت" ترکیه که لحنی انتقادآمیز نسبت به دولت ترکیه دارد، به نقل از یک گزارش پلیس این کشور نوشته است که کاوالا و همکاران‌اش متهم شده‌اند با حمایت از اعتراض‌ها در میدان گزی در شهر استانبول ناآرامی و هرج‌ و‌ مرج برقرار کنند و به این ترتیب امکان سرنگونی دولت را مهیا سازند.

روزنامه "جمهوریت" ترکیه به نقل از این گزارش پلیس در ادامه نوشته است که این افراد همچنان به سیاست خود ادامه می‌دهند و از اعتراض‌هایی شبیه میدان گزی حمایت می‌کنند.

اعتراضات پارک گزی

در اواخر ماه مه ۲۰۱۳ خشونت‌ پلیس ترکیه برای برچیدن چادرها و پایان‌ دادن به اعتراضات در پارک گزی در مرکز استانبول موجی از اعتراضات داخلی و بین‌المللی برانگیخت.

معترضان از قشرهای سنی و اجتماعی گوناگون، عزم خود را جزم کرده بودند تا جلوی برنامه دولت رجب طیب اردوغان که آن زمان نخست‌وزیر ترکیه بود را برای تخریب پارک گزی و ایجاد مراکز جدید تجاری و فرهنگی بگیرند.

اعتراضاتی که صلح‌آمیز آغاز شد به سرعت اوج گرفت و به خشونت انجامید و دست‌کم پنج کشته و هشت هزار زخمی برجا گذاشت. معترضان موفقیتی نسبی هم کسب کردند، زیرا با حکم دادگاه برنامه‌ی دولت برای دگرگونی پارک گزی به مدت سه سال متوقف شد.

در سال ۲۰۱۶ و با رای تازه‌ی همان دادگاه، اردوغان اعلام کرد که طرح پارک گزی به اجرا گذاشته می‌شود.

اعتراض‌های وسیع جهانی

این اقدام دولت ترکیه با اعتراض‌های وسیع جهانی روبه‌‌رو شده است. سازمان عفو بین‌الملل و انجمن جهانی قلم (پن بین‌المللی) و اتحادیه اروپا به این اقدام ترکیه اعتراض کرده‌اند.

اتحادیه اروپا با اعتراض به دستگیری‌های اخیر در ترکیه خواستار آزادی هرچه زودتر بازداشت‌شدگان شده است. فدریکا موگرینی٬ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای در این باره این دستگیری‌ها را هشداردهنده خوانده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: