آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 25 آبان ماه 1397 = 16-11 2018

دستکم ۸ زندانی در رجایی شهر اعدام شدند

خبرگزاری هرانا – روز چهارشنبه دستکم ۶ زندانی متهم به “قتل” و دو نفر دیگر که با اتهام “افساد فی الارض” به اعدام محکوم شده بودند، در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند. این زندانیان طی روزهای گذشته جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی منتقل شده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه روز چهارشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۷، دستکم ۶ زندانی متهم به “قتل” و ۲ زندانی با اتهام “افساد فی الارض” در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند.

این زندانیان طی روزهای گذشته جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی منتقل شده بودند.

هویت ۴ تن از زندانیان اعدام شده به نام‌های “امید رستمی”، “سامان یمینی”، “حسن مغانلو” و “علی امیندخت” با اتهام قتل توسط هرانا احراز شده است.

سازمان حقوق بشر ایران نیز هویت دو تن دیگر از اعدام شدگان روز چهارشنبه را “علی ایرانشاهی” از سالن ۲ بند ۱ و “سام سگوند” گزارش کرده است.

یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت که “امید رستمی که در اندرزگاه ۶ سالن ۱۸ زندان رجایی شهر محبوس بود زمانی که مرتکب قتل شده زیر ۱۸ سال بوده و از کانون وی را به زندان آوردند و از ۷ سال قبل در حال تحمل حبس بود. وی در حالی اعدام شد که مبلغ دیه درخواستی خانواده مقتول جهت رضایت آماده بوده ولی گفته می‌شود در روز اعدام با عدم همکاری رئیس زندان جلب رضایت خانواده مقتول میسر نمی‌شود. امید رستمی پیش از این ۵ بار دیگر تا پای چوبه دار رفته و با کسب مهلت از اولیای دم مجددا به بند بازگردانده شده بود“.
این منبع مطلع همچنین از بازگشت یک زندانی به نام “حمید سوله خوری” به بند با گرفتن مهلت از اولیای دم خبر داد.

همچنین یک منبع مطلع دیگر که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: “حسن مغانلو یکی از اعدام شدگان روز چهارشنبه در سال ۹۵ در جریان یک درگیری که منجر به کشته شدن فردی به نام “مهدی نصیری” شده بود دستگیر و نهایتا به اعدام محکوم شده بود”.

این منبع نزدیک به آقای مغانلو افزود “حسن ساکن نسیم شهر و به شغل آرایشگری اشتغال داشت، زمان درگیری در حالی که حدود ۲۳ سال سن داشت مانند سایر افراد درگیر در نزاع تحت تاثیر الکل و اصطلاحا مست بود.”

گفتنی است که روز چهارشنبه علاوه بر این شش اعدام، حکم اعدام وحید مظلومین (معروف به سلطان سکه) و محمد اسماعیل قاسمی دو متهم اقتصادی که به مرگ محکوم شده بودند نیز در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد، پیش از این رسانه‌های داخلی محل اجرای حکم اعدام این دو نفر را تهران اعلام کرده بودند.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

نهاد آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به روال هر ساله همزمان با ۱۰ اکتبر (۱۸ مهرماه)، روز جهانی مبارزه علیه مجازات اعدام گزارش یک ساله خود از وضعیت اجرای حکم اعدام در ایران منتشر کرد. بنا بر این گزارش، در بازه زمانی یکساله (مهر ۹۶ تا مهر ۹۷) حکم اعدام ۲۵۶ نفر در ایران به اجرا در آمده است که از این تعداد ۱۵ نفر در ملاء عام اعدام شدند.

همچنین ۶۸ درصد اعدام‌های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که اصطلاحاً آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: