آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 26 آبان ماه 1397 = 17-11 2018

جذب ایرانیان به دانشگاه‌های کشورهای عربی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره جذب جوانان ایرانی به دانشگاههای کشورهای عربی منطقه اظهار نگرانی کرده است. او می‌گوید کشور های عربی اعلام پذیرش دانشمند از منطقه کرده‌اند؛ من نگران هستم که بچه‌های ما را جذب کنند.

محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز شنبه ۱۶ نوامبر (۲۶ ابان ۹۷) در گفت و گو با "باشگاه خبرنگاران جوان" درباره خروج نخبگان علمی کشور و تبلیغاتی که برای جذب آنان انجام می‌گیرد گفت "بیش از ۲۹۰ شبکه فارسی زبان متمرکز روی ایران هستند".

به گفته این مقام ایرانی عوامل داخلی چون "کج‌کاری‌ها و رفتارهای ناصحیح مسئولین" و "نارسایی‌ها به لحاظ طراحی‌ها و برنامه‌ها" سبب شده است که جوانان از کشور خارج شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد که ایران پولی برای تحقیق خرج نمی‌کند و تاکنون فقط نیم درصد تولید ناخالص داخلی را خرج تحقیق و توسعه کرده است. به گفته این مقام ایرانی این هزینه در کره جنوبی نزدیک به چهار درصد و در کانادا سه درصد به بالا است.

او در ادامه صحبت‌های خود به سرمایه‌گذاری کشورهای منطقه حاشیه خلیج فارس هم اشاره کرد و گفت که دانشگاه بن راشد در امارات برای ۲۰۲۰ نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار هزینه کرده است.

این مقام ایرانی همچنین تاکید کرد: «کشور های عربی اعلام پذیرش دانشمند از منطقه کرده‌اند؛ من نگران از این هستم که بچه‌های ما را جذب کنند.»

مخبر دزفولی گفته است که کشورهای عربستان و قطر به دانشجویان ایرانی "پیشنهاد جذب" داده‌اند.

آمار دقیقی از تعداد نخبگان علمی ایرانی که از کشور برای ادامه تحصیل و کار خارج شده‌اند وجود ندارد. در سال‌های اخیر کشورهایی چون کانادا بسیاری از نخبگان ایرانی شاغل در ایران را به خود جذب کرد. به ویژه شرایط زندگی و اشتغال در این کشورها و فقدان چشم‌اندازهای مثبت برای کار و زندگی متناسب و نبود ساختارها و توجهات لازم برای کارهای تحقیقاتی در ایران سبب گرایش و تمایل بیشتر ایرانیان برای مهاجرت از کشور بوده است.

۶۷ درصد دانشجویان در آرزوی ادامه تحصل در خارج

خبرگزاری ایرنا روز شنبه ۱۶ نوامبر (۲۶ آبان ۹۷) گزارش داد که کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو با مشارکت "انجمن ترویج علم در ایران" در ارتباط با موضوع "علم و فرهنگ عمومی در ایران" نشستی برگزار کرد.

در این نشست که در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شده بود، مقصود فراستخواه، محقق و استاد دانشگاه گفت که بر اساس یک پیمایش ملی بیش از ۶۷ درصد دانش آموزان و دانشجویان تمایل دارند به خارج از کشور برای ادامه تحصیل بروند.

او تاکید کرد: «اینها ذخائر ژنیتیکی هستند. با فرض ثابت بودن این شرایط از هر ده نفری که از کشور خارج می‌شوند تنها دو نفر خواهان بازگشت به ایران هستند.»

این محقق ایرانی همچنین خاطرنشان کرد که نابرابری آموزشی در ایران بالا و فعالیت‌های فرهنگی و علمی ایرانیان کم است.



پلنگ ایران زمین November 17, 2018 05:30 PM

اگر این نخبگان همان انگل زادگان باشند، همان بهتر که به خانه شان برگردند و اگر ایرانی هستند، باید پرش کرد چرا کشور عربی؟ مگر اروپا و آمریکا برازنده شما نیستند؟
رژیم ایران هیچ نگرانی از رفتن نخبگان ندارد و او از چیز دیگری میترسد نه رفتن آنها

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: