آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 27 آبان ماه 1397 = 18-11 2018

دستکم ۳۰ درصد مردم ارومیه حاشیه‌ نشین‌اند

معضل بافت فرسوده یکی از مواردیست که برای آن باید برنامه ریزی انجام شود. در حال حاضر برابر آخرین آمارها قریب به ۸۰ هزار هکتار بافت فرسوده در سراسر کشور داریم که ۲٫۵ میلیون واحد مسکونی در آن قرار گرفته است. اگر متوسط تعداد خانوارها را چهار نفر بدانیم به عبارتی می‌توان گفت که دستکم ۱۰ میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

یک عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه می‌گوید ۳۰ درصد مردم ارومیه حاشیه‌نشین‌اند و مسکن برخی از آنها «با کوچک‌ترین تلنگری به ویرانه تبدیل می‌شود». علی معین‌فر از جمله به کوی شهریار ارومیه اشاره کرده و گفته وضعیت مسکن در این منطقه «امنیت روانی و جانی شهروندان را تهدید می‌کند. کوی شهریار دارای کوچه‌های تنگ و باریک به هم متصل است و منازل شهروندان در این منطقه در قطعات خرد و ریز و بعضاً ۴۰ پنجاه متری ساخته شده است». به گفته این جامعه‌شناس «در سال‌های اخیر توجه چندانی به نوسازی و بازسازی خانه‌های این منطقه از شهر ارومیه نشده و کماکان بسیاری از خانه‌های فرسوده در این منطقه در خطر فروریزی قرار دارند».

به ترتیب ارومیه، خوی، سردشت، بوکان، میاندوآب و مهاباد بیشترین بافت‌های فرسوده استان را دارند. بافت فرسوده شهرهای مذکور عمدتا در هسته مرکزی این شهرها واقع شده از جمله در شهر ارومیه محله‌ های یورد شاهی، یددی درمان، بازارباش،عسگرآبادی، دلگشا، جارچی باشی، خیابان امام ومیدان مطهری، باکری، حافظ، امینی و قسمتی از خیابان کاشانی محدوده بافت فرسوده ارومیه محسوب می‌شوند.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری آذربایجان غربی نیز پیش‌تر اعلام کرده بود ۳۰۰۰ هکتار از اراضی شهری ۴۰ شهر در این استان بافت فرسوده است.

در جدیدترین گزارش درباره‌ حاشیه‌نشینی و بدمسکنی، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از وجود ۱۹میلیون جمعیت حاشیه‌نشین و حدود سه‌هزار منطقه حاشیه‌ای در کشور خبر داده بود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: