آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 9 آذر ماه 1397 = 30-11 2018

اجلاس سران گروه ٢٠ بر بستر اختلافات گسترده

رادیو فرانسه: همایش رهبران بیست کشور قدرتمند جهان بعدازظهر جمعه ٣٠ نوامبر با سخنان رئیس جمهوری آرژانتین، میزبان این اجلاس در پایتخت این کشور گشایش یافت. پیش از آغاز گفتگوها، سران کشورهای شرکت کننده در این نشست، چنانکه معمول اینگونه گردهمائی‌هاست، در کنار یکدیگر در برابر دوربین‌های عکسبرداری قرار گرفتند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، که به دلیل نقص فنی هواپیمای حامل وی با تاخیر به این اجلاس می‌رسد، در جلسۀ گشایش حضور نداشت.

اجلاس رهبران گروه ٢٠، این بار در حالی برگزار می‌شود که هرگز روابط میان بسیاری از آنان تا این اندازه پُرتنش نبوده است. مناسبات میان واشینگتن و مسکو تا جنگ سرد میان دو طرف فاصلۀ چندانی ندارد. زورآزمائی گمرکی میان آمریکا و چین و تهدیدات متقابل آنها به اتخاذ تدابیر تلافی جویانه به حد بیسابقه‌ای رسیده است. اختلاف میان آمریکا و اتحادیۀ اروپا در بارۀ برجام و مجازات‌های یکجانبۀ واشینگتن علیه ایران و شرکت‌هائی که با این کشور داد و ستد داشته باشند، برکسی پوشیده نیست. بحران میان روسیه و اوکراین، به سردی روابط رهبران کشورهای غربی با ارباب کرملین منجر شده و اتهامات وارده بر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در بارۀ قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد مقامات این کشور نیز بر مناسبات با وی سایه انداخته است.

این چنین است که همۀ نگاه‌ها به دونالد ترامپ، ولادیمیر پوتین، شی جین پینگ و محمدبن سلمان دوخته شده است.

دونالد ترامپ هرچند، پیش از آغاز اجلاس گروه ٢٠، با امضای یک توافق تازۀ تجارت آزاد با کانادا و مکزیک، به پیروزی مهمی در جهت اجرای یکی از وعده‌های انتخاباتی خود دست یافت، نتوانست نگرانی‌های خود را از پیشرفت تحقیقات قضائی در بارۀ مناسبات ستاد انتخاباتی و نزدیکان خود با روسیه پنهان کند. او ناخرسندی خود را با ارسال چند توئیت آشکار کرد.

رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته دیدار با همتای روسی خود را که، بر اساس برنامۀ از پیش تدارک دیده شده، قرار بود روز شنبه اول دسامبر در حاشیۀ این اجلاس انجام گیرد، بطور ناگهانی برهم زد. وی یک ساعت پیش از آن گفته بود که همایش آرژانتین «فرصت بسیار خوبی برای دیدار با پوتین» است.

مقامات روسیه از این تصمیم ابراز ناخرسندی کردند و ولادیمیر پوتین با اشارۀ مستقیم به تصمیمات دونالد ترامپ، برقراری مجازات‌های یکجانبه را مورد انتقاد قرار داد. او از اینکه بگفتۀ وی «در روابط تجاری بین‌المللی، رقابت ناصادقانه جای گفتگوهای صریح میان کشورها را می‌گیرد» ابراز تاسف کرد و با اشاره آشکار به تصمیمات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از سیاست های حمایت گرانۀ اقتصادی انتقاد نمود.

رئیس جمهوری آمریکا در بارۀ بهبود روابط پُرتنش تجاری با چین ابراز خوشبینی کرد و گفت «نشانه‌های مثبتی در این زمینه دیده می‌شود بنابراین اگر [دو کشور بتوانند] به توافقی دست یابند، بسیار مطلوب خواهد بود». دونالد ترامپ افزود که از نظر او چینی‌ها «خواستار چنین توافقی هستند و [آمریکا] نیز از آن استقبال می‌کند». قرار است رهبران دو کشور روز شنبه در یک میهمانی شام در بارۀ مناسبات تجاری میان خود گفتگو کنند.

منابع فرانسوی آگاه در اجلاس بوئنوس آیرس می‌گویند امانوئل ماکرون در تلاش «جلب کشورهای پیشرفت گرا» برای تصویب متنی جایگزینِ بیانیۀ نهائی این اجلاس در حمایت از «توجه به تغییرات اقلیمی و آزادی تجارت» است. این تلاش از ناامیدی وی به حصول یک توافق عمومی در این زمینه پرده بر می‌دارد.

در چنین شرایطی بسیار دشوار به نظر می‌رسد که نشست بوئنوس آیرس بتواند گامی در جهت اجرای هدف نخستین گردهمائی گروه ٢٠ در نوامبر ٢٠١٨ بردارد: هدفی که «رونق و پیشرفت» در جهان را بر پایۀ «چندجانبه‌گرائی» وعده می‌داد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: