آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 21 آذر ماه 1397 = 12-12 2018

ارمغان جدید رژیم ملاها برای خانوارهای تهرانی

خط فقر ۳ میلیون تومانی، ارمغان جدید جمهوری اسلامی برای خانوارهای تهرانی

تازه‌ ترین گزارش منتشره از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس در روز دوشنبه ۱۹ آذر، از افزایش خط فقر در استان‌های مختلف ایران و بخصوص شهر تهران خبر می‌دهد.

این گزارش، برآوردی است که شش ماهه اول سال جاری خورشیدی۱۳۹۷ را در برمی‌گیرد و از کاهش قدرت خرید شهروندان ایرانی حکایت دارد. برای تهیه این گزارش، شاخص‌های قیمت در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ لحاظ شده است.

بر این اساس، خط فقر ماهانه برای یک خانوار چهار نفری در شهر تهران در تابستان امسال ۲ میلیون ۷۳۰ هزار تومان برآورد شده که این رقم در فصل بهار برای تهرانی‌ها حدود ۳۰۰ هزار تومان کمتر بود. سرانه خط فقر هم در پایتخت در این مدت یک میلیون و ۱۰ هزار تومان تخمین زده شده است.

تهران با بالاترین خط فقر ماهانه
بالاترین خط فقر ماهانه در این برآورد در ایران متعلق به شهر تهران است که در سال ۱۳۹۵ برای برای یک خانواده ۴ نفره دو میلیون و ۷۶ هزار تومان بود وحالا به حدود ۲ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان رسیده است. متوسط خط فقر این استان‌ها ماهانه یکمیلیون و ۳۳۱ هزار تومان برآورد شده است.

بر همین اساس، کمترین خط فقر در تابستان امسال مربوط به شهرهای استانهای اردبیل، خوزستان، خراسان رضوی، فارس، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد بوده.

براساس برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس، در مناطق روستایی، بالاترین خط فقر متعلق به استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام وکهگیلویه و بویراحمد بوده است؛ که خط فقر در این مناطق در تابستان امسال ۷۸۱ هزار تومان تخمین زده شده است. این گزارش در حالی منتشر شد که قیمت بسیاری از کالاهای اساسی و همچنین مسکن طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

براساس قیمت خرده فروشی اقلام خوراکی که بانک مرکزی آن را عموما هفتگی منتشر می‌کند، قیمت هر کیلو گوشت گاو بی‌استخوان در سطح شهر تهران در هفته منتهی به ۹ آذر حدود ۶۶ هزار و ۳۸۰ تومان بوده که از سال گذشته بیش از ۶۰ درصد افزایش داشت. بیشتر اقلام خوراکی در این مدت از افزایش قیمت برخوردار بوده‌اند.

بانک مرکزی در گزارش جداگانه‌ای اعلام کرد؛ متوسط قیمت خانه‌های فروش رفته در آبان ماه امسال نسبت به پارسال تقریبا دو برابر گرانتر شده است؛ در این گزارش همچنین اعلام شد متوسط اجاره بهای مسکن در آبان ماه، به نسبت سال پیش ۱۷درصد افزایش داشته است.

تاثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت کالاها
افزایش قیمت دلار در بازار ایران تا مهرماه که تا آستانه بیست هزار تومان پیش رفت باعث شد قیمت بسیاری از کالاها ازجمله کالاهای اساسی هم افزایش یابد. بعضی از فعالان بازار می‌گویند؛ کاهش اخیرقیمت ارز باعث کاهش قیمت‌ کالاها، دستکم آنگونه که قیمت ارز افت کرد، نشده است. بنابراعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم برای خانوارهای شهری در آبان ماه امسال نسبت بههمین ماه در سال قبل ۳۴.۵درصد بوده است.

پس از نگاه به آماری که مجلس ارائه کرده است به وضوح می‌توان دید که هر روز وضعیت معیشتی جامعه ایران در حال عبور از خط فقر و رسیدن به خط بقا می‌باشد. در آخر باید گفت که این وضعیت نمی‌تواند پایدار بماند؛ یا به سمت سقوط هرچه بیشتر از همین خط فقری که برای اکثریت آحاد ملت کمرشکن توصیف می‌شود، حرکت می‌کند و یا تغییر سیاسی برای زدودن تمامی خطوط فقر از جامعه ایران در انتظار است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: